حجت‌الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری در خطبه نماز جمعه:

مبارزه با فساد اقتصادی باید در دستور کار مسئولان باشد/ آمریکا دچار سرگردانی استراتژیک شده است

امام جمعه موقت تهران گفت: مبارزه عالمانه، مستمر و مجاهدانه با فساد اقتصادی باید در دستور کار همه قوا و مردم قرار بگیرد.
کد خبر: ۳۵۶۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ - 02August 2019

مبارزه با فساد در بیانه گام دوم آمده استبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه امروز تهران که در مصلای امام خمینی(ره) برگزار شد، ضمن اشاره به ماه ذی القعده و شهادت حضرت امام جواد (ع) اظهار داشت: در سراسر میهن اسلامی جامعه ارادتمندان آن حضرت به ساحت گرانقدر این امام عزیز و مظلوم عرض ارادت می کنند. امام آنقدری که نور ولایت و برکت آن حضرت سفره سود و سخاوت و عطای آن بزرگوار هم اهالی دنیا و هم آخرت را در بر می گیرد.

وی با اشاره به پیش رو بودن ماه ذی الحجه و انجام فریضه حج توسط حجاج بیت الله الحرام خاطرنشان کرد: انشاالله حجاج به سلامت باشند و موفق شوند و حجی که خداوند بپسندد و ولی خدا را از خودشان راضی کند دست یابند و با حضور در آن مواقع و انجام شایسته مناسک شان و با اعلام برائت که در عرفات خواهند داشت حجی مقبول و سعی مشکور داشته باشند. پسندیده است که سایر مومنین هم حالت تهاجمی به خود بگیرند حجاج بیت الله الحرام در ذکر و یاد و توسل تضرع همراهی کنند. در روز عرفه با آن لحظات پرشور و نشاطم را شوند و با وسیله ای بلند و عارفانه حضرت امام حسین علیه السلام با حضرت عقد مناجات کنند.

امام جمعه موقت تهران در خطبه دوم نماز جمعه امروز وی با اشاره به مسئله فساد اقتصادی خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد و به ویژه فساد اقتصادی گام بسیار بلندی در تحقق عدالت علوی یعنی آرمان بزرگ انقلاب اسلامی ماست.

حاج علی اکبری با اشاره به دلیل مطرح کردن مسئله فساد در خطبه های نماز جمعه کرد: دلیل اول اهمیت و جایگاه مسئله اقتصاد است که صلاح و فلاح اقتصاد ب همه حوزه‌های فرهنگی، اخلاقی، تربیتی و سیاسی منتشر می‌شود. چنانکه قرآن کریم فرمود مال شما و نظام اقتصادی شما ستون فقرات شما و عامل قوام و دوام شماست باید مراقب باشید.

وی افزود: یکی از آرمان های اصلی ملت عزیز ما مبارزه با فساد و به ویژه فساد اقتصادی بود که در رژیم ستم شاهی نهادینه شده بود. همچنین تحقق عدالت و به ویژه عدالت اقتصادی و تشکیل یکی نظام پاک و طاهر دیگر آرمان ملت ایران بود و در تمام سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی مبارزه با فساد اقتصادی و تحقق عدالت اقتصادی و علوی صدر مطالبات امام راحل عظیم الشأن رهبر حکیم و القدر و امام امت ما بوده و هست.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ضمن تاکید بر اینکه پرچمداری مبارزه با فساد در همه سال‌های رهبری به دست رهبر عزیز و حکیم ما بوده است، گفت: از نگاه حضرت ایشان تحقق عدالت با مبارزه با فساد به صورت مستمر امکان پذیر است. در مجموع سخنان و نوشته های رهبر عزیزمان در طی سه دهه گذشته همواره شما این موضوع را به صورت برجسته و جدی می بینید که مورد مطالبه و تاکید امام مسلمین و در کانون اهتمام رهبری عالیقدر بوده است و شاید بیش از ۴ هزار بار مسئله مبارزه با فساد اقتصادی در کلمات و نوشته های رهبر انقلاب موجود است.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به فرمان ۸ ماده ای رهبر انقلاب اسلامی برای مبارزه مسئولین با فساد، خاطرنشان کرد: رهبر انقلاب این بیانیه را در سال ۱۳۸۰ صادر کردند و این فرمان سند علوی جاودانی برای نظام جمهوری اسلامی است و امروز که شما آن فرمان هشت ماده ای را که برای سران قوا صادر فرمودند مطالعه می‌کنید انگار برای امروز و نیازهای امروز ما صادر شده است.

حاج علی اکبری ادامه داد: در بیانیه گام دوم هم که سند مبنای الگوی پیشرفت ما در افق چله دوم انقلاب اسلامی است چهارمین ماموریت و توصیه راهبردی که رهبر عزیزمان به آن اشاره کرده‌اند عدالت و مبارزه با فساد است و در آن جا مطلب را به صورت بسیار دقیق و با همان تعابیر هوشمندانه تبیین کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج علی اکبری امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه تحقق عدالت و مبارزه با فساد اقتصادی مطالبه همواره و منسجم و جدی امام مسلمین بوده است، گفت: امروز محاسبه می‌کنیم که ای کاش این یاد آوری ها و تذکرات و این هدایت ها جدی گرفته می شد و کاش آن فرمان ۸ ماده‌ای جدی گرفته می شد و کاش مسئولین عزیز ما در تمام ادوار به سیره رهبر معظم انقلاب اسلامی، زندگی شخصی و خانواده ایشان اقتدا می کردند و در آن صورت وضع ما بهتر از این بود.

وی افزود: البته در تمام سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اقدامات بسیار گسترده و جدی توسط فرزندان انقلاب اسلامی در بخش های گوناگون برای تحقق عدالت و مبارزه با فساد انجام گرفته که همه اقدامات مشکور است و سرمایه برای ادامه راه و اقدامات نظام اسلامی برای تحقق عدالت همچنان که در بیانیه گام دوم ذکر شده است. اقدامات نظام اسلامی مجموعه اقداماتی است که مایه افتخار و مباهات است و خداوند متعال را هم شاکریم.

حاج علی اکبری با بیان اینکه علاوه بر این مبارزه فساد به ویژه فساد اقتصادی یک مطالبه عمومی توسط مردم ما و به ویژه مومنین به خانواده های شهدا و نخبگان و جوانان مومن و انقلابی ما تبدیل شده است،  تصریح کرد: وقتی مسیر طی شده را نگاه می کنیم با صحنه های تلخی از ویژه خواری‌ها دست اندازی به منابع عمومی و انفال و ثروت‌های بادآورده مواجه می شویم.

امام جمعه موقت تهران وی با اشاره به جلوه های آزاردهنده از فساد، اختلاس، رشوه، اشرافی‌گری و امثال اینها که مردمان عزیز ما و مومنین یک مطالبه عمومی و جدی در ارتباط با این مسئله را دارند و توقع دارند که مسئله به صورت بسیار جدی تا رسیدن به شرایط مطلوب دنبال شود، گفت: البته در شرایط ویژه ای که در آن قرار داریم توجه به مسئله فساد اقتصادی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند و آن عبارت است از اینکه گزینه اصلی دشمنان انقلاب برای جنگ انقلاب اسلامی همچنان که بارها رهبر معظم انقلاب اسلامی فرموده‌اند گزینه اقتصادی است.

راهبردهای اقتصادی مقاومتی دستور کار مشترک همه فرزندان انقلاب اسلامی است

وی با تاکید بر اینکه جنگ امروز جنگ اقتصادی است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تحریم ها آشفته سازی وضعیت اقتصادی کشور و نفوذ و کمک به مفسدان اقتصادی و اتهام به نظام اسلامی در مورد فساد سیستمی در دستور کار دشمنان انقلاب است و از سویی دیگر راهبردهای اقتصاد مقاومتی دستور کار مشترک همه فرزندان انقلاب اسلامی در شرایط کنونی است و سال رونق تولید ذیل اقدامات مربوط به اقتصاد مقاومتی هم الهام‌بخش همین مسئله است.

حجت الاسلام حاج علی اکبری تاکید کرد: اگر بخواهیم گفتمان مقاومت در عرصه اقتصاد اقتصاد مقاومتی و رونق تولید راه حل مشکلات اقتصادی به نقطه مطلوبی برسد راهی نداریم جز اینکه حتماً با فساد اقتصادی به صورت گسترده و روشمند مبارزه کنیم و دستور کار جدی همه نهادها و مجموعه‌های کشور عزیزمان باید باشد.

امام جمعه موقت تهران افزود: علت ها و عوامل آنچه که ما به عنوان ناهنجاری های اقتصادی به ویژه در بخش سو استفاده از اموال عمومی با استفاده از مناسب و امانت هایی که در اختیار بعضی ها بوده شاهدش هستیم، علل اعتقادی، ایمانی، تربیتی، اخلاقی، ساختاری، قانونی، مدیریتی و بخش‌های نظارتی را کاملا مشاهده کنیم.

وی با بیان اینکه آنچه جامعه ما را رنج می دهد پیامدهای که از فساد اقتصادی در بخش های گوناگون از جمله بخش اختلال اقتصاد کشور مشاهده می شود، بیان داشت: همچنین در بخش مسائل اجتماعی و کاهش سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی و رضایت عمومی و رواج قانون ستیزی و قانون گریزی دیده می شود و اینها ناشی از فساد اقتصادی است. ناامیدی تولیدکنندگان توسعه فقر صورت بسیار قوی تعبیه شود و از نفوذ مرفهان بی درد و ویژه خواران انحصار طلب در دستگاه‌ها جلوگیری شود. ساز و کارهای شفاف‌سازی درآمدها در ارتباط با مسئولین و خانواده های آنها که به حمدالله بشارتش داده شده کاملاً وسیع و با سرعت اجرا شود و قوانین مربوط بود که کم هم نیست اجرا شود.

حاج علی اکبری در همین راستا خاطرنشان کرد: قوانین متعددی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و به اجرای این قوانین را دنبال کند و در فضای کسب و کار و مبارزه با پولشویی ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد اداری وجود دارد و باید این قوانین با جدیت توسط مسئولین محترم دنبال شود و مجلس محترم هم نظارت کند.

 امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: از بهترین راه ها برای ریشه کم شدن فساد اقتصادی این است که سامانه‌های هوشمند در همه دستگاه‌های کشور به ویژه حوزه های اقتصادی مستقر شود. بحمدالله در این زمینه مقدمات انجام شده و به تکمیل نیاز دارد اگر بخواهیم جلوی امضاهای طلایی که متاسفانه تولید فساد می کند گرفته شود باید این هوشمندسازی در همه مجموعه‌های مرتبط جدی گرفته شود و این مطالبه جدی رهبر عزیز و عالیقدر ما از همه این مجموعه های دستگاههای مرتبط است و این مطالبه قانون است.

وی افزود: از طرف دیگر کاهش مداخلات بیش از حد دولت در مسائل اقتصادی و اصلاح ساختارهای معیوب مثل اصلاح وضعیت بانک کشور و بودجه ریزی و بهبود معیشت خانوارها و کاهش فقر و اجرای اصل ۴۴ به دستور شورای عالی هماهنگی اقتصادی کشور با حضور سران قواست باید جدی گرفته شود.

حاج علی اکبری با بیان اینکه علاوه بر پیشگیری نکته دیگری نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است بیان داشت: روی دیگر سکه برخورد قاطع، صریح، بدون تبعیض، عادلانه، موثر و بازدارنده که نهادهای امنیتی و قضایی با مفسدان اقتصادی است. مردم عزیز ما باید به این اطمینان برسند که با مفسدان در هر سطحی بدون اغماض برخورد می شود و تیغ عدالت علوی آنها را ادب خواهد کرد.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: اطلاع رسانی مناسب از اقدامات هوشمندانه و بهنگام و شفاف و هماهنگ چه در بخش پیشگیری و چهل بخش درمان باید در دستور کار باشد و مردم ما حق دارند که به صورت مناسب با خبر شوند و افکار عمومی باید اقناع شود بسته رسانه‌های مناسب باید در اختیار آنها قرار گیرد. از افکار عمومی که مطالبه گره عدالت و مبارزه با فساد هستند باید استقبال شود از سطحی نگری و شعار زدگی و اقدامات غیر ضروری است باید به شدت پرهیز کرد.

وی ضمن تاکید بر اینکه مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی باید به صورت جدی فراگیر در دستور کار همه قوای کشور قرار داشته باشد، گفت: باید خالصانه و عاقلانه و عالمانه و مجاهدانه و منصفانه و با صلابت و دائمی و بدون وقفه این مسیر را ادامه دهند و بدانند همانطور طلیعه این مسئله در قوه قضاییه با مجاهدت مشاهده می شود و در جامعه برانگیخته است و در دستگاه اجرایی کشور خبرهای خوبی می شنویم اقدامات بانک مرکزی به اقدامات برخی دستگاه ها در ارتباط با مبارزه با فساد اطلاع رسانی می شود را به فال نیک می‌گیریم.

امام جمعه موقت تهران افزود: نظام ما ظرفیت اصلاح مفاسد را دارد و انشاالله با همت مسئولین و با مطالبه پی‌گیر مردم عزیزمان شاهد روزهای بهتر و بهترین خواهیم بود.

حجت الاسلام حاج علی اکبری با اشاره به تحریم ظریف توسط آمریکا گفت: بار دیگر یک رفتار سبک، بچه گانه و خنده‌آور را از مسئولین آمریکایی در تحریم وزیر خارجه محترم و عزیزمان دیدیم. البته برای آقای ظریف و وزارت خارجه باعث افتخار است که آمریکایی‌ها آنها را تحریم کنند، اما این روش نشان دهنده سقوط و افول بیش از حد دستگاه دیپلماسی هیئت حاکمه آمریکا است و می‌بینید که گفتمان مقاومت و «نه جنگ، نه مذاکره» اثر خود را کرده است.

وی افزود: دیپلماسی التماسی آمریکایی‌ها هم به جایی نرسید و حالا این رفتارهای مذبوحانه را هم انجام می دهند و ظاهراً دل آنها را خوش می‌کند. این باعث آبروریزی و رسوایی آمریکایی‌ها و نشان دهنده سرگردانی استراتژیک دستگاه حاکمه آمریکاست.

حجت الاسلام اکبری در پایان تاکید کرد: امیدواریم خداوند تبارک و تعالی مقاومت را با پرچمداری ملت عزیز ایران بیش از این سربلند قرار دهد و دشمنان ما را بیش از این خار و ذلیل و رسوا کند.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها