آنکارا: اگر آمریکا کاری نکند، خودمان در سوریه منطقه امن ایجاد می‌کنیم

وزارت خارجه ترکیه با هشدار به آمریکا درباره عدم اطاله روند پاکسازی شمال سوریه از شبه‌نظامیان کُرد، تهدید کرد در صورت تداوم انفعال واشنگتن، آنکارا خود منطقه امنی را در شمال سوریه ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۳۵۶۳۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۸ - 02August 2019

آنکارا: اگر آمریکا کاری نکند، خودمان در سوریه منطقه امن ایجاد می‌کنیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «حامی آکسوی» سخنگوی وزارت خارجه ترکیه امروز (جمعه) با تکرار انتقادات از رویکرد منفعلانه ایالات متحده در قبال شبه‌نظامیان کُرد حاضر در شمال سوریه، گفت اگر واشنگتن کاری در این باره انجام ندهد، آنکارا مجددا با عملیات نظامی جدید دست به کار می‌شود.

آکسوی طی نشست خبری هفتگی در آنکارا با اشاره به موفق نبودن مذاکرات «جیمز جفری» نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور سوریه با مقامات ترکیه، خبر داد از فردا (سوم آگوست) هیأت نظامی جدیدی از واشنگتن به این کشور سفر می‌کند تا درباره طرح ایجاد منطقه امن در شمال سوریه صحبت کنند.

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی با بیان اینکه آنکارا به واشنگتن اجازه نمی‌دهد با پیشنهادهای غیرعملی روند پاکسازی شمال سوریه از حضور شبه‌نظامیان کُرد را به تعویق بیاندازد، توضیح داد: «اگر ترکیه نتواند به زمینه مشترکی با آمریکا برسد، آنگاه مجبور است خودش منطقه امن در سوریه را ایجاد کند».

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در اعتراض به تصمیم آمریکا برای حذف این کشور از برنامه تولید مشترک جنگنده‌های اف-35 نیز تاکید کرد: «ما فقط مشتریان برنامه اف-35 نیستیم، بلکه ما شرکای [تولید] آن هستیم. اگر ما از این فرایند کنار گذاشته شویم، مجبور خواهیم بود که به جایگزین دیگری روی بیاوریم».

به‌نظر می‌رسد منظور آکسوی، جنگنده‌های نسل جدید «سوخو 35» تولید روسیه است. رئیس شرکت «روس‌تک» یکی از بزرگترین تولیدکنندگان تسلیحات در روسیه چندی پیش از آمادگی کشورش برای فروش و تولید مشترک جنگنده‌های سوخو 35 به ترکیه خبر داده بود.

همچنین «حلوصی آکار» وزیر دفاع ترکیه شامگاه گذشته در تماس تلفنی با «مارک اسپر» همتای آمریکایی خود بر لزوم محقق شدن وعده واشنگتن به خارج کردن شبه‌نظامیان کُرد از مناطق شمالی سوریه تاکید کرده بود.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار