نگاهی به افزایش گرایش امارات به ایران؛

چگونه امارات پشت سر ایران پناه گرفت؟

عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اعلام اینکه سلاح‌های آمریکایی در دست اماراتی‌ها پاسخگوی مقاومت یمن نیست، گفت: تهدیدات انصارالله و گروه‌های مقاومت، امروز امارات را درقبال دبی وابوظبی دچار مشکل می‌سازد.
کد خبر: ۳۵۶۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸ - 05August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد جمالی نوبندگانی در خصوص فاصله گرفتن امارات از عربستان و نزدیکی به جمهوری اسلامی به رادیو گفت‌وگو اظهار داشت: امارات متحده عربی دیدگاه‌های مختلفی در خصوص مسائل منطقه‌ای دارد؛ خاصه دبی که روابط تاریخی دیرین با جمهوری اسلامی دارد؛ ارتباطات تجاری ایران به ۴۰ میلیارد دلار به دبی رسیده است و مدارس ایرانی، بانک و دانشگاه‌های ما در آنجا فعال بودند.

وی با ذکر این مقدمه افزود: تجارت کنونی ما با امارات به زیر ۱۰ میلیارد دلار رسیده و از این حیث، دبی بسیار متضرر شده است. دبی از امارت نشینان نفت خیز نیست و اقتصاد این کشور صرفا بر مبنای تجارت می‌گذرد.

جمالی نوبندگانی با بیان اینکه تصور اماراتی‌ها نسبت به یمن همچون سوریه بود و در این بین در اشتباه به سر می‌برند، تصریح کرد: نقش سعودی‌ها یکی از معضلات شورای همکاری خلیج فارس است؛ چراکه تصور می‌کنند نسبت به سایر اعضا قیومیت دارند و امارات تا کنون تحت این فشار بوده و احساس کرده تجارت خود و حتی نیرو‌های نظامی خود را در قبال یمن از دست می‌دهد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی از نوعی واقع بینی اماراتی‌ها در قبال یمن سخن گفت و افزود: تهدیدات انصارالله و گروه‌های مقاومت سعودی‌ها را دچار مشکل کرد و همین مسئله امارات را در خصوص دوبی و ابوظبی دچار مشکل می‌سازد.

جمالی نوبندگانی با اعلام اینکه سلاح‌های امریکایی در دست اماراتی‌ها پاسخگوی مقاومت یمن نیست، تصریح کرد: اسقاط پهپاد فوق سری آمریکایی‌ها توسط یک موشکِ جمهوری اسلامی تاثیر بسیاری داشته و اماراتی‌ها احساس می‌کنند هر هزینه‌ای کردند، در مقابل سلاح‌های ناشناخته جمهوری اسلامی فاقد پایداری است.

وی در خصوص چراغ سبز امارات برای مذاکره با جمهوری اسلامی گفت: ایران بازیگری مهم در معادلات یمن کشوری قدرتمند در شمال تنگه هرمز است و مسئله سوم ناظر بر این‌ است که هیئت حاکمه امارات به شدت دچار اختلاف است و اتفاق نظر اولیه را از دست داده‌اند.

جمالی نوبندگانی افزود: «سخنان چند ماه گذشته رهبری در رابطه با امارات، به عقیده بنده در تغییر رویکرد سیاسی امارات اثر گذار بود.»

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها