در نشست خبری سریال «محرمانه» مطرح شد؛

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

تهیه کننده سریال «محرمانه» ایده این سریال را دغدغه شخصی خود عنوان کرد و گفت: «محرمانه» با عبور از خط قرمزهای غلط، از مشکلات نوجوانان که مظلوم‌ترین رده سنی هستند حرف زد.
کد خبر: ۳۵۶۷۲۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵ - 05August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری سریال تلویزیونی «محرمانه» با حضور «مسلم تهرانی» کارگردان، «عطا پناهی» تهیه کننده و عوامل این سریال در نخلستان اوج برگزار شد.

«عطا پناهی» تهیه کننده سریال «محرمانه» در این نشست با تاکید بر اهمیت کار و برنامه‌سازی برای نوجوان اظهار داشت: این سریال در دو فصل تهیه شد؛ فصل اول آن ۲۶ قسمتی بود که در هر قسمت به مشکلی از مسائل نوجوانان از منظر روان‌شناسی پرداختیم.

مهارت‌های فردی رویکرد سریال «محرمانه»

وی گفت: بعد از اتمام فصل یک، در مدارس اکران‌های خصوصی انجام دادیم و سپس نظرسنجی‌هایی را در میان نوجوانان انجام دادیم و با توجه به نظر سنجی‌ها، رویکردهای جدید برای جذاب‌تر شدن برنامه انجام دادیم که منجر شد در قسمت جدید به مهارت‌های فردی و اجتماعی بپردازیم. کار گروهی، دوران بلوغ، تحمل شکست، انتخاب، استعدادیابی و... از جمله موضوعاتی بود که در این ۳۴ قسمت مورد توجه قرار گرفت.

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

تهیه کننده سریال «محرمانه» تصریح کرد: چند سال پیش چند طرح مستند با موضوع جوانان به سازمان اوج ارائه کردم، درحالی که هیچ کس چنین طرح‌هایی را تحویل نمی‌گرفت، سازمان اوج این مستندها را تولید کرد و چند سال بعد کار به سریال «محرمانه» رسید. اگر کمک‌های فکری «احسان محمدحسنی» مسوول سازمان اوج نبود، امروز شاهد سریال «محرمانه» نبودیم.

سال‌هاست تلویزیون برای نوجوان برنامه مناسب ندارد

«مسلم تهرانی» کارگردان این سریال در ادامه این نشست گفت: کار با دغدغه‌ای برای نوجوان آغاز شد که سازمان اوج حمایت کرد. سال‌هاست تلویزیون کار جدی برای قشر نوجوان انجام نداده و این انتقاد وارد است که چرا کسی برای قشر نوجوان کاری انجام نمی‌دهد.

وی تمام فعالیت‌های مربوط به نوجوانان را محدود به جشنواره فیلم کودک و نوجوان دانست و تصریح کرد: جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان مخاطبین محدودی دارد و قطعاً پاسخکوی نیازهای این قشر نیست.

کارگردان سریال «محرمانه» به استقبال مخاطبین از این سریال اشاره کرد و ادامه داد: پیش از پخش سریال «محرمانه» یک نظرسنجی میدانی انجام شد و به صورت نمونه‌ سریال در چند دبیرستان نمایش داده شد و نظرسنجی صورت گرفت که نتایج آن خیلی جالب بود. در حین پخش سریال نیز نظرسنجی دیگری انجام شد که نشان دهنده استقبال خوب مخاطب از این برنامه بود چراکه برنامه چارچوب‌های مرسوم در تلویزیون را ندارد و سعی شده هنجارها اشتباه تلویزیون را تغییر دهد و نهایتاً به نتایج بهتری رسیدیم.

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

تهرانی گفت: نوجوانانی که در این سریال ایفای نقش داشتند کسانی بودند که دوره‌های بازیگری را طی کرده بودند لذا سختی کار همراه کردن بازیگران بزرگسال با آن‌ها بود؛ البته بار اصلی این سریال بردوش بازیگران نوجوان بود.

نوجوان مظلوم‌ترین گروه سنی/ هویت نوجوان به رسمیت شناخته نشده است

پناهی در بخش دیگری از این نشست گفت: من سال‌هاست بخاطر شغل معلمی هرروز با نوجوانان سروکله می‌زنم و می‌دانم مظلوم‌ترین گروه سنی، گروه نوجوان است. ماجرا این است که ما نمی‌توانیم این گروه سنی را خوب درک کنیم؛ نوجوان در نظر رسانه در کشور مظلوم است چراکه موسیقی، فیلم و هنر مختص خودش را ندارد و هویت او از سوی رسانه نادیده گرفته شده است.

وی ایده سریال «محرمانه» از دغدغه‌های شخصی خود دانست و درباره علت پخش این سریال از شبکه سه گفت: مطلوب ما پخش سریال از شبکه سه بود چراکه مخاطبین این شبکه قشر جوان و نوجوان است؛ بخاطر همین ما شبکه سه را برای پخش سریال انتخاب کردیم.

در ادامه ساناز سماواتی در سخنانی گفت: باید بخشی از «محرمانه» برای مادر و پدرها ساخته شود چراکه بسیاری از پدر و مادرها رفتار مخصوص خودشان را بلد نیستند لذا یک طیف به نام پدر و مادر وظیفه خودشان را نمی‎شناسند.

فاطمه هاشمی یکی دیگر از بازیگران این سریال درخصوص تجربه کار در محرمانه گفت: من سال‌ها بود که در حیطه طنز و برنامه‌های ۹۰ قسمتی فعالیت داشتم و نسبت به این وادی احساس دین می‌کردم و کار برای نوجوانان برای من خیلی مهم بود چراکه این قشر بسیار مظلوم واقع شده‌اند و دیده نمی‌شوند که امیدوارم بتوانیم ادای دین کنیم.

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

وی گفت: نوجوان گروهی است که اگر دیده شوند مشکلات جامعه حل خواهد شد چراکه طیف وسیعی از جمعیت کشورمان نوجوان است. با توجه به تجربه‌های خودم می‌گویم مدیران مدارس اصلا به حرف نوجوانان اهمیت نمی‌دهند بخاطر همین من علاقه داشتم در نقد این مدیران، گوشه‌ای از مشکلات را به زبان طنز بیان کنم.

«مهدی ابراهیمی» بازیگردان این سریال در ادامه گفت: جای نهادهای تربیتی در جامعه ما کم‌رنگ است. مجموعه‌هایی که وظیفه کار تربیتی دارند کارشان را به برگزاری نشست و همایش‌های کم اهمیت خلاصه کرده‌اند.

وی با تاکید براینکه از نوجوانی دغدغه نوجوانان را داشته‌ام، گفت: من از نوجوانی دغدغه داشتم که حکومت و دولت در تربیت انسان چقدر تاثیرگذار خواهند بود درحالی که معتقدم شخص و خانواده نهایتاً ۲۵ درصد در تربیت تاثیر دارند و نهادهای دیگر ۷۵ درصد تاثیرگذار هستد.

وی گفت: دوران تربیت از خردسالی شروع می‌شود و تا ۴۰ سالگی ادامه دارد درحالی که چنین آموزش‌هایی در جامعه نداریم؛ به همین دلیل اگر وزارت ورزش و جوانان تعطیل و آموزش و پرورش زیر و رو شود، بهتر است.

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

«محرمانه» صادقانه و به دور از مناسبت‌های مالی تولید شد

در ادامه این نشست حسین رفیعی که بخاطر تولید برنامه‌ای در مسافرت بود در تماسی تلفنی نظرات خود را در خصوص این برنامه مطرح کرد و گفت: مجموعه عوامل «محرمانه» خودشان با روحیه نوجوانی وارد این پروژه شده‌اند. براساس تجربه‌ام می‌گویم این گروه اولین گروهی هستند که فارغ از مناسبت‌های مالی، به کیفیت کار و انرژی آن توجه کردند و در مسیر تولید هیچ تشنج و بداخلاقی نداشتند و سراسر محبت و دوستی بودند.

رفیعی افزود: همیشه شعار داده می‌شود که باید درباره نوجوانان کار کنیم اما تنها در حد حرف است و مجموعه «محرمانه» نشان داد با فکر به تولید برنامه پرداخته‌اند. تنها مجموعه‌ای که صادقانه و عاشقانه برای نوجوانان برنامه تولید کردند، بچه‌های سریال «محرمانه» بودند.

وی در پاسخ به اینکه چرا صدا و سیما برای نوجوان برنامه مناسب تولید نکرده است، گفت: من همیشه اولویتم کار برای کودک و نوجوان بوده چراکه تحصیلات من در این زمینه است و عاشق نوجوان هستم اما اینکه چرا مدیران در این زمینه کاری نکرده‌اند را باید از خودشان پرسید.

این بازیگر افزود: حوزه نوجوان برای حامیان مالی جذابیت ندارد درحالی که در همه جای دنیا وقتی به جوانان و نوجوان بها داده می‌شود، موفقیت ایجاد می‌شود چراکه این گروه، گروهی پرانرژی و پرتوان هستند. ما این قشر را رها کرده‌ایم و به بهانه کلاس‌های آموزشی تنها برای خانواده‌های آن‌ها  مشکلات مالی ایجاد می‌کنیم.

عبور از خط قرمزهای غلط تلویزیون/ «محرمانه» از مشکلات مظلوم‌ترین رده سنی گفت

رفیعی اظهار داشت: همواره با وجود تعداد زیادی از نوجوانان که دوره‌های بازیگری را طی کرده‌اند اما ما در پروژه‌های سینمایی و تلویزیونی کسانی را وارد کار می‌کنیم که هیچ تخصصی ندارند و تنها به اندام و قیافه آن‌ها اکتفا می‌کنیم.

انتقادات «محرمانه» متوجه سیستم غلط آموزشی است

تهرانی در ادامه این نشست درباره علت انتقاد این سریال از دستگاه‌های آموزشی و تربیتی گفت: نظام آموزشی ما پُر از اشکال و ایراد است. ما به دلیل آشنا بودن با سیستم آموزشی و مشکلات آن، از سیستم غلط آن، انتقاد کردیم. چیزهای مثل کنکور و مدل آموزشی که فقط مختص به آموزش‌های درسی است و هیچ توجهی به مهارت‌‎های زندگی و آموزشی ندارد را مورد انتقاد قرار دادیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص نام این سریال که با مضمون آن همخوانی ندارد، گفت: در «محرمانه» تلاش کردیم خط قرمزهایی که کسی به سراغ آن نرفته بود و مشکل نوجوان بود را در تلویزیون رد کنیم. بررسی عاشق شدن، مسائل بلوغ و اتفاقات جنسی از مسائل و موضوعاتی بود که به آن پرداختیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار