دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

ناوشکن دماوند با موشک عمود پرواز می‌آید

به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش ناوشکن دماوند به زودی با قابلیت‌های آفندی و پدافندی جدیدی از جمله بهره‌گیری از موشک‌های عمود پرواز به ناوگان شمال کشور ملحق خواهد شد.
کد خبر: ۳۵۶۷۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۵ - 06August 2019

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، امیر دریادار «حسین خانزادی» فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه افتتاحیه مسابقات غواصی بین‌المللی نظامی ۲۰۱۹ که در جزیره کیش برگزار شده است، درباره الحاق ناوشکن دماوند به ناوگان این نیرو اظهار داشت: ما امسال الحاق ناوشکن دماوند را در ناوگان شمال نیروی دریایی خواهیم داشت.

ناوشکن جمهوری اسلامی ایران دماوند دومین کشتی جنگی کلاس موج است که در صنایع دریایی شهید تمجیدی ساخته شد و در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۳ به ناوگان شمال نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ملحق شد و ماموریت خود را به طور رسمی در صیانت از مرز‌های آبی کشور و مراقبت از نفتکش‌ها و کشتی‌های تجاری آغاز کرد.

ناوشکن دماوند که در واقع نوع پیشرفته ناوشکن جماران بود به لحاظ سیستمی و زیرسیستمی از سامانه‌های مدرن و به روزه شده‌ای، چون رادار پیشرفته ۳ بعدی، رادار سطحی، سامانه کنترل آتش، سامانه‌های جنگال، سامانه مدیریت نبرد، سامانه مخابراتی امن، شفت و پروانه گام متغیر، کنترل و نشان دهنده یکپارچه و همچنین پد نشست و برخاست بالگرد برخوردار بود.

سردار احمد وحیدی، وزیر دفاع وقت کشورمان طراحی و ساخت این ناوشکن را با همکاری و تعامل حدود ۴۰۰ مرکز تحقیقاتی و صنایع تولیدی صنعتی داخلی عنوان کرده است. همچنین این ناوشکن از قابلیت‌های آفندی و پدافندی، چون توپ ۷۶ میلیمتری فجر ۲۷، ۴ لانچر پرتاب موشک ضد کشتی کروز، ۲ لانچر پرتاب اژدر، رادار آرایه فازی عصر، ۱ توپ ضدهوایی ۴۰ میلیمتر، ۲ توپ ۲۳ میلیمتری و در حوزه دفاع هوایی ارتفاع بلند از ۴ لانچر پرتاب موشک صیاد ۲ برخوردار است.

به گفته کارشناسان روسی ناوشکن دماوند به لحاظ ظرفیت و شاخص‌های فنی به ناوشکن کلاس ژپارد که سرگروه ناوگان روسیه در دریای خزر هستند شباهت دارد.

 

ناوشکن دماوند با موشک عمود پرواز می‌آید

این ناوشکن متاسفانه در پی یک حادثه دور از انتظار در تاریخ ۲۰ دی ۹۶ در حال ورود به بندر انزلی به موج‌شکن شرقی این بندر برخورد کرد و دچار سانحه شد.

این اتفاق ناگوار سبب شد تا ناوگان شمال کشور یکی از عملیاتی‌ترین ناوشکن‌های خود را که حدود ۱۰۰ متر طول با ظرفیت بارگیری بیش از ۱۳۰۰ تن وزن و جابه جایی ۱۵۰ نفر از کارکنان را داشت به یکباره از دست بدهد.

امیر دریادار «امیر رستگاری» رییس سازمان صنایع دریایی وزارت دفاع یکهفته پس از این حادثه به خبرنگار دفاع پرس، گفت: به دلیل شرایط طوفانی دریای شمال ناوشکن دماوند از کنترل خارج شد و به موج شکن برخورد کرد و در حال حاضر نیرو‌های مربوطه در مرحله رهاسازی و ارسال آن به رده تعمیراتی هستند.

ناوشکن دماوند با موشک عمود پرواز می‌آید

وی در این گفت‌وگو افزود: تا ناوشکن به رده تعمیراتی نیامده است و تمام سطوح آن از انتها تا ارتفاع مورد ارزیابی قرار نگیرد نمی‌توان برآوردی از هزینه‌های احتمالی عنوان کرد، لذا در حال حاضر اخبار منتشر شده براساس مشاهدات غواصان بوده و قطعاً پس از ارسال ناوشکن به مجموعه تعمیراتی، سازمان صنایع دریایی جهت تعمیرات ورود پیدا خواهد کرد.

پس از برآوردهای اولیه نیروی دریایی ارتش با همکاری سازمان صنایع دریایی به سرعت کار احیا و بازسازی این ناوشکن را آغاز کرد و توانست در مدت کوتاهی بخش‌های اصلی این ناوشکن را بازسازی کند و نوع پیشرفته‌تری از سامانه‌های به کار رفته در ناوشکن دماوند را در پیکره باقیمانده از این ناوشکن طراحی و بارگذاری کند.

دریادار خانزادی اخیرا در این باره اظهار داشت: دماوندی که این بار به دریای خزر می‌رود با دماوند قبلی کاملا متفاوت است و از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است. وی درمورد تغییرات این ناوشکن که کار بازسازی آن در شرکت صنایع دریایی شهید تمجیدی انزلی انجام شد، تصریح کرد: تسلیحات به کار رفته در دماوند تقویت شده و این ناو برای رویارویی با شرایط خشن دریای خزر آماده‌تر شده است.

وی همچنین 2 روز گذشته در حاشیه افتتاحیه مسابقات غواصی بین‌المللی نظامی ۲۰۱۹ که در جزیره کیش در حال برگزاری است، با تاکید براینکه کار احیای این ناوشکن در مدت ۱۸ ماه انجام شده است، گفت: تمامی ایراداتی که در نمونه‌های قبلی این ناوشکن وجود داشته در ناوشکن جدید دماوند برطرف شده است. این ناوشکن به سامانه‌های راداری پیشرفته‌ای مجهز شده که دست‌یابی به اهداف دور دست را برای آن میسر می‌کند.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: این ناوشکن به تسلیحات جدیدی مجهز شده و در حال پیش بینی برای تجهیز ناوشکن دماوند به سیلو‌های پرتاب عمودی موشک هستیم.

قطعا الحاق ناوشکن با بکارگیری سامانه های هوشمند و به روز شده و با قابلیت‌های موشکی منحصربفرد می تواند بر اقتدار دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در صیانت و حفظ منافع دریایی کشور در آبهای شمال بیافزاید.

گفتنی است؛ عکس نمایه این خبر مربوط به ناوشکن جماران در حال پرتاب موشک کروز است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار