ندا ثابتی در گفت‌وگو بادفاع‌پرس:

نوشتن درباره شهدایی که مردم آنها را می‌شناسند مشکل‌تر است

نویسنده و کارگردان «صبح پرواز» گفت: من قبلا درباره شهدا نمایشنامه‌هایی نوشته بودم که فضا و داستان آنها تخیلی بود اما وقتی به نام شهید «ناهید فاتحی‌کرجو» برخوردم، علاقه‌مند شدم که روی زندگی و مبارزاتش کار کنم، اصولا نوشتن درباره شهدایی که مستندات زندگی آنها وجود دارد و مردم آنها را می‌شناسند، مشکل‌تر است.
کد خبر: ۳۵۶۸۱۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸ - 06August 2019

نوشتن درباره شهدایی که مردم آنها را می‌شناسند مشکل‌تر استگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس: «ندا ثابتی»، کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی است که کار خود را از 1378 در حوزه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی آغاز کرده و تاکنون نمایشنامه هایی چون «وقتشه»، «زمانی دیگر»، «لحظه درنگ»، «ثانیه در لحظه خاکستر می‌شود»، «در پی عشق دویدن»، «روزماندگار» و... را منتشر کرده و آثار متعددی را روی صحنه برده است.

وی هم اکنون نمایشنامه «صبح پرواز» را در «تماشاخانه سرو» با حضور «معصومه آموده»، «مریم پرفروشان»، «رضا پارساکیان»، «صبا حیدری»، «رضا سیف»، «مجیدی شیری محمدی» و... اجراخوانی می‌کند.

ثابتی در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس درباره موضوع این نمایشنامه اظهار داشت: در سال 1397 «نصرالله قادری» به دعوت انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و با مدیریت «نصیربیگی» از من و چند نویسنده دیگر دعوت کرد تا برای تدوین کتابی تحت عنوان «در پی عشق دویدن» نمایشنامه و داستان‌های دراماتیک بنویسیم. ویژگی این آثار، مستند بودن آنهاست و اینکه در تحقیقات بعنوان منابع دسته اول استفاده می‌شوند.

نویسنده و کارگردان «صبح پرواز» در ادامه گفت: «نصرالله قادری»، «سیروس همتی»، «سعید تشکری»، «عبدالرضا فریدزاده» و «محمدرضا آریان‌فر» حضور داشتند که من هم در کنار این هنرمندان به همکاری پرداختم. قرار بر این شد پنج داستان دراماتیک و یک نمایشنامه بنویسم. من بر مبنای زندگی تعدادی از شهدای جنگ تحمیلی داستان‌هایی نوشتم که یکی از آنها «ناهید فاتحی‌کرجو» بود که این نمایشنامه در کتاب «در پی عشق دویدن» توسط نشر ساقی منتشر شد. انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس بعد از انتشار این کتاب دعوت کرد تا نمایشنامه‌ «در پی عشق دویدن» در تماشاخانه سرو خوانده شود.

وی در خصوص مراحل اجرایی «صبح پرواز» گفت: در مرداد و شهریور 1398 این شش نمایش‌نامه اجراخوانی خواهند شد و «صبح پرواز» که درباره شهید فاتحی‌کرجو است که 14 تا 18 مرداد ساعت 19 خوانش می‌شود. ما تمرین‌های این متن را از اول مرداد شروع کردیم. درباره شخصیت این شهید باید بگویم که در سال 1392 که کار تحقیق را برای کتاب «در پی عشق دویدن» شروع کردم به دلایلی علاقه‌مند شدم که روی زندگی شهدا تحقیقات مفصل‌تری انجام دهم.

ثابتی در خصوص مستند بودن «صبح پرواز» توضیح داد: قبلا درباره شهدا دو نمایشنامه نوشته بودم که فضا و داستانشان تخیلی بود اما وقتی به نام شهید «ناهید فاتحی‌کرجو» برخوردم، علاقه‌مند شدم که روی زندگی و مبارزاتش کار کنم، اصولا نوشتن درباره شهدایی که مستندات زندگی آنها وجود دارد و مردم آنها را می‌شناسند، مشکل‌تر است. داستان زندگی فاتحی کرجو وجوه دراماتیک داشت و می‌توانست به یک نمایشنامه تبدیل شود. راجع به زندگی این شهید یکی دو کتاب نوشته شده بود که بیشتر تحقیقاتی بود تا داستانی، رفته رفته علاقه‌مند شدم تا در این خصوص نمایشنامه‌ای بنویسم که بعد از پژوهش‌های مفصل، اقدام به نوشتن آن کردم که تحت عنوان «صبح پرواز» منتشر شد و این روزها هم نمایشنامه‌خوانی می شود.

وی در مورد اجرای عمومی «صبح پرواز» بیان داشت: سال گذشته به «انجمن تئاتر انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» درخواست اجرا در تماشاخانه سرو و حوزه هنری را دادم که به دلیل محدودیت‌هایی که وجود داشت، اجرای این اثر میسر نشد. تا کنون هم این امکان بوجود نیامده است اما همه سعی خود را می‌کنم تا در آینده نزدیک این نمایش را روی صحنه ببرم.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار