صالحی:

حقوق فرهنگ و رسانه نیاز به ترمیم دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه حقوق فرهنگ و رسانه نیاز به ترمیم دارد، گفت:جریان مدیریت و نگرش حقوقی تکمیل‌ شده و تحولات نوآورانه داریم، ولی ترمیم مناسب حقوقی نداشته‌ایم.
کد خبر: ۳۵۶۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۲ - 06August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید عباس صالحی در مراسم افتتاح مجتمع ویژه فرهنگ و رسانه اظهار داشت: رسانه‌ها در مسائل کاری و ورودشان به دادرسی و روابطشان روان‌تر هستند، ولی اصحاب رسانه به دلیل ویژگی‌های منزلتی باید مراعات بشود چراکه ظرافت‌ها و حساسیت‌های آن‌ها باید رعایت و جایگاه و منزلت آن‌ها حفظ شود.

صالحی افزود: باید در مسیر عدالت‌خواهی شخصیت منزلتی این افراد در نظام دادرسی حداکثری دیده شود و توجه بیشتر در این زمینه مهم است.

وی افزود: مسیر دادرسی ما در فضای قضایی طولانی است و این امر موجب می‌شود گاهی یا وارد نشوند یا در ابتدای راه رها شوند و این مسیر نیز پرهزینه هم می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه قاچاق کتاب و محصولات فرهنگی گاهی مؤلف فکر می‌کند مسیر طولانی دادرسی به گونه‌ای است یا دیر می‌رسد یا پرهزینه است بنابراین ارتباط با اصحاب رسانه به این امر کمک می‌کند.

صالحی گفت: حوزه فرهنگ و هنر و رسانه بسیار گسترده است و با مشاغل و زیرشاخه‌هایشان و همین طور با فناوری‌های جدید، بسیار گسترده است پس در نظام دادرسی نیاز است شناخته شود و بررسی کارشناسی بشود چراکه بسیار تکثر دارد و تخصصی شده و نظام دادرسی عادلانه ایجاب می‌کند به آن توجه کند و با دادرسی عمومی و معمولی نمی‌توان به آن رسیدگی کرد.

وی تأکید کرد: نیاز به مسیر‌های تخصصی‌تر داریم تا با شأن فرهنگ و هنر متناسب باشد. ساختار شورای حل اختلاف در این زمینه کمک می‌کند و گزارشات رسیده نشان می‌دهد آمار‌های خوبی در این زمینه است در سال ۹۶ از بیش از دو میلیون پرونده ۷۰۰ هزار پرونده به سازش ختم شده و این بسیار کمک می‌کند تا خانواده به هم نریزد و ایده شکل‌گیری مجتمع ویژه فرهنگ و رسانه از همین جا ایجاد شد.

وزیر فرهنگ افزود: زیرساخت‌ها شکل گرفته و مشکلات اصحاب هنر و رسانه با افتتاح مجتمع رسانه و در مسیر دادرسی نمی‌گویم کم می‌شود، ولی راحت‌تر و کوتاه‌تر و کم‌هزینه‌تر می‌شود و شأن آن‌ها حفظ می‌شود چرا که احساس می‌کنند مجتمع غریبه‌ای نیست.

وی گفت: در حوزه صنوف و وزارتخانه ترمیم‌ها، قرارداد‌ها و آیین‌نامه این مجتمع را لازم داشتیم چراکه به دلیل تعارضات و ابهامات در این‌ها موجب اختلافات می‌شد و چنانچه مسیر بین مجموعه اصحاب فرهنگ و هنر شفاف باشد حداقل اختلافات را خواهیم داشت و باید به مرور نگاه تقویتی خودمان و دستورالعمل‌ها را تکمیل کنیم تا اختلافات به حداقل برسند و قدرت دسترسی به مسائل پیشگیرانه را به ما بدهد. نیاز به تقویت حقوق فرهنگ و رسانه داریم چراکه پیشرفت نداشته‌ایم. جریان مدیریت و نگرش حقوقی تکمیل شده و تحولات نوآورانه داریم، ولی ترمیم مناسب حقوقی نداشته‌ایم و در نظام فرهنگ و هنر و به نظر می‌رسد این مجتمع کمک کند تا این جریانات را تقویت کنیم. به طرف این برویم پیش کارشناسی را در سه ضلع فرهنگ و هنر و قضایی داشته باشیم تا داوری عادلانه رخ دهد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار