افتتاح یادمان دو شهید ‌گمنام جزیره هرمز طی مراسم با شکوهی

این یادمان که در محل مقر سابق سپاه، اعزام نیرو و معراج شهدای جزیره هرمز در دوران دفاع مقدس واقع گردیده، با حضور تنی چند از مسئولین استانی و محلی، ایثارگران و خانواده‌های شهداء و اساتید درس دفاع مقدس، دانشجویان، و کارشناسان معاونت فنی و مهندسی به نمایندگی از بنیاد مرکز افتتاح شد.
کد خبر: ۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۳ - 08June 2013

افتتاح یادمان دو شهید ‌گمنام جزیره هرمز طی مراسم با شکوهی

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در مراسم افتتاحیه یادمان دو شهید گمنام هرمز، حضور و استقبال مردم ولایت مدار این جزیره خصوصاً بانوان بسیار چشمگیر و پرشور بود. در این مراسم ابتدا برادر اوجیزاده فرمانده سپاه جزیره هرمز ضمن خیر مقدم به حاضرین از روند پیگیری و تدفین شهدای گمنام گزارشی ارائه نموده و خواستار تکمیل فضاهای جانبی یادمان مزبور گردید.

مشاور ایثارگران استاندار هرمزگان سردار دانشمند به بیان خاطراتی از شهیده " فاطمه نیک"از زبان نزدیکانش و نقش ارزشمند مردم جزیره در دوران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس پرداخت.

شهیده " فاطمه نیک" از شهدای زن شاخص، اسوه ایثار، مادری فداکار و شیرزنی از خطه استان هرمزگان است که سه فرزند به همراه پنج نفر از محارم نزدیک او در راه دفاع از میهن اسلامی به فیض عظیم شهادت نایل آمدهاند و تنها در یک روز پیکر پاک دو فرزند شهید خود را تشییع نموده و به آغوش کشید و خود نیز در مراسم حج خونین سال 1366 مزد فداکاری خود را با شهادت دریافت کرد و به لقاء خدا رسید، مستندی از زندگی این بانوی شهیده که توسط اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان هرمزگان تهیه گردیده بود، طی مراسم به نمایش درآمد.

در ادامه مدیر کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان هرمزگان سرهنگ پاسدار دهقانی نیز ضمن تجلیل از ایثارگران و شهدای جزیره هرمز گزارشی از روند اجرایی ساخت یادمان به حاضرین ارائه نمود.

سپس مدیر طراحی معاونت فنی و مهندسی، مهندس هوشمند ضمن توضیح نکات فنی و ملاحظات طراحی و ظرافتهای احداث و باز پیرایی این مجموعه یادمانی، بیان داشت؛ در مرمت و بازسازی این بنای سنتی از مصالح محلی نظیر چوب و خاک سرخ استفاده شده است که معماری آن تناسب با معماری خاص جزایر را داشته و در کنار قلعه قدیم پرتغالی ها دارای موقعیت مناسب جغرافیای شهری می باشد.

لازم به ذکر است المانی نیز بر مزار دو شهید از جنس سنگ افراشته شده که شامل نماد معماری سنتی و اسلامی «شمسه» است. ویژگیدیگر این یادمان، وجود فضاها و غرفههای مناسب در طبقات مختلف یادمان است که جهت نمایش آثار شهداء و رزمندگان استان و نقش مردمان انقلابی و شجاع جزیره در دوران دفاع مقدس و شکل گیری انقلاب اسلامی به عنوان موزه و مرکز فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی جزیره هرمز قابل استفاده است.

این مراسم معنوی با مداحی و ذکر توسل به اهل بیت(س)و گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان و دعا برای سلامتی و فرج امام زمان(عج)و نائب عام ایشان مقام عظمی ولایت، توسط برادر کشاورز به پایان رسید.

از این جزیره 36 شهید تقدیم اسلام و انقلاب گردیده که شهیدان گلزاری، درویشی و مدنی از شهدای گرانقدر شاخص در سطح استان میباشند.

قبل از آغاز مراسم حاضرین جهت ادای احترام به مقام شامخ شهیدان و قرائت فاتحه در گلزار شهدای جزیره حضور یافتند و سپس در مسجد جزیره نماز مغرب و عشاء را اقامه کردند.

                                                

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار