ظریف مطرح کرد؛

بردگی برای قدرت‌ها، مبنای خوبی و بدی دولت‌ها در دنیا

وزیر امور خارجه ایران گفت: امروز با دو گفتمان مواجهیم، یک گفتمان، گفتمانی است که اصالت را بر روابط بین کشور‌ها قرار می‌دهد، اصالت را بر این قرار می‌دهد که آیا شما با من دارای روابط حسنه هستید یا خیر؟ اگر شما با یک مرکز قدرت دارای روابط حسنه باشید همه اقدامات شما قابل توجیه است و همه تحرکات شما قابل توجیه و بخشودگی و حتی قابل حمایت است.
کد خبر: ۳۵۷۰۴۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۱ - 07August 2019

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) در مراسم بزرگداشت روز جهانی حقوق بشر و کرامت انسانی طی سخنانی اظهار داشت: امروز در دنیا ملاک‌های قدرت تغییر کرده و ملاک‌های قدرت متنوع و متکثر شده است. صاحبان قدرت تغییر کرده‌اند و مراکز قدرت هم تغییر کرده یا در حال تغییر است.

وی با بیان اینکه کل حرکت نومحافظه‌کاری در آمریکا به دلیل خوف از انتقال قدرت از منطقه آتلانتیک به منطقه پاسفیک و آسیا بود، افزود: آمریکایی‌ها تلاش کردند برای اینکه از این انتقال قدرت جلوگیری کنند، در دوران کوتاه تصور قرن نوین آمریکایی و تصور دنیای جدید یا نظم نوین بین‌المللی که بوش پدر بعد از فتح کویت در دوره اول آن را اعلام کرد، تصور این نظم جدید و قدرت جدید آمریکا باعث شد که تلاش کنند با استفاده از این وضعیت موقتی مانع از این انتقال قدرت شوند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با اشاره به هزینه‌هایی که آمریکا بر دنیا و خود آمریکا تحمیل کرد، اظهار داشت: ترامپ در سخنرانی خود گفت: ما هفت تریلیون دلار هزینه کردیم، چرا این میزان هزینه کردند؟ برای اینکه مانع شوند از انتقال قدرت در دوران پساغربی.

وی با بیان اینکه امروز ما دنیایی داریم که دنیای پساغربی است که نه همه تصمیمات در غرب گرفته می‌شود و نه همه اتفاقات مهم در غرب اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: این به معنی این نیست که دنیا ضد غربی است، بلکه به این معناست که دوران حاکمیت یک تفکر در دنیا به سر آمده است. اما این گفتمان کماکان تلاش می‌کند که ادامه حیات دهد. الان گفتمان‌ها هستند که به دلیل تنوع منابع قدرت، خودشان به قدرت تبدیل شده‌اند. یعنی این گونه نیست که قدرت نظامی صرف مبنای قدرت کشور‌ها باشد، یا قدرت اقتصادی صرف مبنای قدرت کشور‌ها باشد.

ظریف یادآور شد: گرچه ما نیازمند هم قدرت نظامی و هم قدرت اقتصادی هستیم. این طور نیست که انسجام داخلی تنها مبنای قدرت کشور‌ها باشد، گرچه ما امروز بیش از هر روز نیازمند انسجام داخلی هستیم برای اینکه قدرت خودمان را تقویت کنیم.

وی خاطرنشان کرد: امروز قدرت معنایی مبنای قدرت شده است و یکی از مبانی اساسی قدرت معنایی، قدرت گفتمانی است. امروز با دو گفتمان مواجهیم، یک گفتمان، گفتمانی است که اصالت را بر روابط بین کشور‌ها قرار می‌دهد، اصالت را بر این قرار می‌دهد که آیا شما با من دارای روابط حسنه هستید یا خیر؟ اگر شما با یک مرکز قدرت دارای روابط حسنه باشید همه اقدامات شما قابل توجیه است و همه تحرکات شما قابل توجیه و بخشودگی و حتی قابل حمایت است.

اگر فردی را با اره تکه تکه کنید هنوز هم از بزرگ‌ترین قرارداد‌های نظامی بهره می‌برید

وزیر خارجه کشورمان افزود: اگر فردی را با اره تکه تکه کنید هنوز هم از بزرگ‌ترین قرارداد‌های نظامی بهره می‌برید. اگر علیه مردم کشوری از سلاح شیمیایی استفاده کنید هنوز هم نه تنها به شما سلاح شیمیایی داده می‌شود، بلکه تسلیحات دیگر هم داده می‌شود و به رقیب، طرف مقابل شما و طرف مورد تجاوز حتی ابزار دفاعی داده نمی‌شود و فردای آن روز همان فرد اگر به کشور دیگری حمله کند که در دایره ارتباطات بین‌المللی جای دیگری قرار گرفته است، همان فرد ناگهان از یک متحد به یک دشمن تبدیل می‌شود و برای سرکوب و سرنگونی او هفت تریلیارد دلار هزینه می‌کنند.

ظریف خاطرنشان کرد: روز قبل رژیم صدام یکی از حامیان اصلی قطعنامه حقوق بشر علیه ایران می‌شود و فردای حمله به کویت، رژیم صدام موضوع حقوق بشر می‌شود و به گفته نماینده ویژه وقت حقوق بشر در مورد عراق، به بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر تبدیل می‌شود.

وی همچنین گفت: فکر می‌کنند با پرداخت پول و خرید اسلحه می‌توانند امنیت خودشان را حفظ کنند. هیچکدام از این دو طرف هم از تاریخ درس نمی‌گیرند، هم آنکه مجبور شد دوستش را تا دیروز تبدیل به دشمن و او را محکوم و تحریم و متهم به نقض حقوق بشر -البته به درستی- بکند و آن طرف که دید پول برایش امنیت نیاورد.

وزیر خارجه پرسید: مگر عربستان سعودی 75 میلیارد دلار در اختیار رژیم صدام قرار نداد که علیه ایران مبارزه کند و مردم ایران را به خاک و خون بکشد؟ چرا نفهمید که پول امنیت نمی‌خرد، بعد از آنکه صدام همان اسلحه و سلاح‌ها را علیه خودش استفاده کرد. نگران همان سلاح‌هایی بودند که خودشان در اختیار صدام قرار داده بودند، درس نمی‌گیرند.

کنفرانس ورشو تشکیل می‌دهید، ولی کسی در آن کنفرانس حاضر نمی‌شود

ظریف همچنین عنوان کرد: هنوز هم امید دارند که رژیم صهیونیستی که خانه برادران و خواهرانشان را 70 سال است اشغال کرده و امروز نمی‌تواند با گنبد آهنینش حتی در برابر موشک‌های حماس مقاومت کند، می‌تواند در برابر دریوزگی این‌ها از این‌ها حمایت کند و به آن‌ها امنیت دهد.

وی افزود: چه امتیازی است برای رژیم صهیونیستی که امروز شما هزینه ورودش را به جامعه بین‌المللی می‌پردازید، امروز برای اینکه این رژیم را توجیه کنید کنفرانس ورشو تشکیل می‌دهید، میلیارد‌ها خرج می‌کنید، ولی کسی در آن کنفرانس حاضر نمی‌شود به خاطر اینکه دنیا دارد به افول این گفتمان توجه می‌کند.

ظریف اظهار داشت: افول گفتمان‌های حذف، زورمداری، قانون گریزی، یکجانبه‌گرایی و افول گفتمان ترجیح منافع یک گروه بر منافع جمع و افول گفتمان وابستگی، یک گفتمان و نگرش نسبت به انسان، روابط اجتماعی، روابط بشری و بین‌المللی است.

آنچه آمریکایی‌ها انجام می‌دهند تحریم نیست، تروریسم است

وزیر خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: هیچ وقت امنیت نمی‌خریم و هیچ وقت امنیت نمی‌فروشیم، چون امنیت مان را از مردم می‌گیریم و مشروعیت و پیشرفتمان را از مردم خود می‌گیریم.

وی اظهار داشت: آن‌ها ما را تحریم می‌کنند که البته تحریم لغت غلطی است و نباید از تحریم استفاده کنیم. چرا که تحریم در اصطلاح انگلیسی Sanction به معنای ابزار اجرای قانون است. آنچه این‌ها (آمریکایی‌ها) انجام می‌دهند تحریم نیست، تروریسم است. هدف تحریم‌ها مردم هستند. هدف تحریم‌ها انسان‌ها هستند.

ظریف گفت: دیروز هفتاد و چهارمین سالگرد بمباران هیروشیما و هفتاد و چهارمین سالگرد تنها استفاده از سلاح هسته‌ای در طول تاریخ در کنار ناکازاکی توسط یک رژیم بود. رژیمی که سلاح هسته‌ای را در جبهه‌های جنگ استفاده نکرد، رژیمی که سلاح هسته‌ای را علیه مردم دو شهر استفاده کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان با بیان اینکه سلاح هسته‌ای تاکنون در جبهه استفاده نشده و قابلیت استفاده در جبهه ندارد، عنوان کرد: سلاح هسته‌ای، سلاح کشتار جمعی و سلاح کشتار غیرنظامیان است. تفکری که معتقد است برای حتی خاتمه دادن به یک جنگ می‌تواند صد‌ها هزار انسان، زن، مردم و کودک را به نابودی بکشاند و نسل‌ها را بدبخت کند، امروز وزیر خارجه آن اعلام می‌کند که مردم ایران باید تصمیم بگیرند که آیا نان می‌خواهند یا ادامه سیاست‌های کنونی؟

وی افزود: این همان سیاست است و تفاوتی در آن نگرش، گفتمان و آن دیدگاه نشده است.

ظریف با طرح این سؤالات که این مردم از نظر شما حقوق دارند؟ این مردم از دیدگاه شما کرامت انسانی دارند؟ گفت: تعریف رسمی تروریسم را برای شما می‌گویم اگر گوگل را باز کنید و بزنید تروریسم، می‌گوید استفاده از ابزار زورمدرانه یا استفاده از تحمیل intimidation برای تحمیل روش‌های سیاسی مورد نظر. این فرمایش آقای پامپئو را گوش کنید. می‌گوید ما آنقدر بر مردم ایران فشار وارد می‌کنیم، امیدواریم خودشان دولتشان را عوض کنند.

وی پرسید: اگر این را تروریسم نمی‌گویید به چه چیزی تروریسم می‌گویید؟ تروریسمی که نه یک اتوبوس، نه یک خانه نه یک جمع کوچکی که توسط یک فرد متعصب، افراطی انتحاری کشته می‌شوند بلکه 82 میلیون انسان را هدف قرار داده و 82 میلیون انسان هدف این تروریسم هستند و 82 میلیون انسان قرار است با فشار اقتصادی از منابعشان و امکان استفاده از پول خودشان، منابع خدادادی خودشان و تجارت بین‌المللی محروم شوند و دنیا از یکی از بزرگ‌ترین و امن‌ترین بازار‌های جهانی محروم شود، برای اینکه گروهی که دیروز معلوم شد که در سال 2016 آقای بولتون 350 هزار دلار از یک گروه تروریستی دریافت کرده، به اهداف خودشان برسند؛ آن هم نه از یک فرد عادی، بلکه براساس گزارش پلیس کانادا از فردی که متهم به پولشویی و حمل مواد مخدر است.

قرارداد 1.2.3

وزیر امور خارجه کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش عنوان کرد: یک راکتور هسته‌ای برای ایران در دهه 50 میلادی براساس طرح آیزنهاور در مورد اتم برای صلح ساختند، در آن زمان برای این راکتور سوخت با غنای 90 درصد در نظر گرفتند، بعد از انقلاب گفتند غنای 90 درصد خطرناک است، غنای آن را به 20 درصد تبدیل کردند.

وی افزود: در سال 90 میلادی به ما گفتند نمی‌توانید از ما اورانیوم غنی شده 20 درصد بخرید، چند سال بعد رفتیم از کشور دیگری بخریم مانع آن کشور هم شدند. بعد گفتند ایران نمی‌تواند برنامه هسته‌ای خود را دنبال کند. خیال کردند ما می‌گوییم چشم، ببخشید و براساس فرمایش شما. چون این‌ها عادت کردند به این گفتمان.

ظریف بیان کرد: علت اینکه از ما دلخورند، چون ما این گفتمان را نپذیرفتیم. عادت کردند به دوستانشان بگویند 1.2.3. قراردادی دارند به اسم قرارداد 1.2.3 که 9 شرط دارد که اگر بخواهید برنامه هسته‌ای داشته باشید باید این 9 شرط را اجرا کنید.

وی خاطرنشان کرد: یکی از این 9 شرط این است که غنی سازی نداشته باشید. با 49 کشور که برنامه هسته‌ای دارند این قرارداد را امضا کردند. خیال کردند ایران هم می‌گوید چشم و من می‌آیم 1.2.3 را امضا می‌کنم. اخیرا سناتور گراهام که آقای ترامپ از او خواسته گفته می‌خواهم به ایران بگویم 1.2.3 را اجرا کن اگر می‌خواستیم 1.2.3 را اجرا کنیم الان اینجا نبودیم. ما اصلا در آن گفتمان نیستیم که امنیت و پیشرفتمان را واگذار کنیم. دوست داریم همکاری کنیم، نشان دادیم حاضر به همکاری هستیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: برجام بزرگ‌ترین سندی است که ایران هم می‌تواند همکاری کند و هم عهد خود را رعایت می‌کند و هم ابایی ندارد از اینکه در برابر شش قدرت بزرگ جهانی بایستد و در نهایت توافقی را به انجام برساند که آقای ترامپ می‌گوید بزرگ‌ترین کلاه تاریخ بشریت بر سر آمریکاست.

وی ادامه داد: نشان دادیم که ما دنبال درگیری نیستیم، ولی نمی‌توانیم گفتمان خودمان را عوض کنیم.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه نیز حضور داشت.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها