عراق قصد «گفت‌وگوی راهبردی» با کشورهای عربی خلیج فارس دارد

نخست‌وزیر عراق قصد دارد دومین جلسه گفت‌وگوی راهبردی با اعضای شورای همکاری خلیج فارس را طی دو ماه آینده برگزار کند.
کد خبر: ۳۵۷۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۵ - 07August 2019

عراق قصد «گفت‌وگوی راهبردی» با کشورهای عربی خلیج فارس داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، دبیرخانه شورای وزیران (کابینه) عراق از جلسه مشترک با «شورای همکاری خلیج فارس»، در دو ماه آتی خبر داد.

این نهاد عراقی در بیانیه‌ای اعلام کرد که «کمیته گفت‌وگوی راهبردی با شورای همکاری خلیج فارس، خواستار گفت‌وگو با دبیرخانه شورای همکاری درباره تشکیل کمیته‌ای متناظر با کمیته عراقی شده تا دیدگاه طرفین یکپارچه و بندهای یادداشت تفاهم امضاشده میان طرفین، پیگیری شود».

برخی رسانه‌ها با اشاره به این خبر، بیان کرده‌اند که بار دیگر موضوع پیوستن عراق به شورای همکاری خلیج فارس، مطرح شده است.

به گزارش وبگاه خبری «24» امارات، «حمید الغزی» مسئول دبیرخانه شورای وزیران عراق در این خصوص اعلام کرد که «رویکرد دولت کنونی، سیاست باز مقابل منطقه و عرصه بین‌المللی است». «عراق در کنار مواضعی که هدفش ایجاد توازن است، در حفظ امنیت و صلح منطقه‌ای و بین‌المللی و تقویت ثبات منطقه، نقشی محوری دارد».

کمیته گفت‌وگوی راهبردی عراق، پیشنهادهای قبلی دو طرف را بررسی کرده و تمرکزش بر «رایزنی‌های سیاسی درباره مسائل منطقه، همکاری در مبارزه با تروریسم و افراطگرایی و بررسی فرصت‌های و موانع مبادلات تجاری» است.

طبق این خبر قرار است تیمی عراقی وظیفه ایجاد هماهنگی میان طرف عراقی و شورای همکاری خلیج فارس را با هدف برگزاری نشست دوم طی دو ماه آتی بر عهده بگیرد.

نشست نخست کمیته راهبردی گفت‌وگوی عراق با شورای همکاری خلیج فارس، آوریل گذشته در ریاض، پایتخت عربستان سعودی برگزار شد.

در حالی که برخی از اعضای شورای همکاری تا کنون بحث الحاق مغرب یا اردن را به شورای همکاری خلیج فارس مطرح کرده‌اند، برخی دیگر معتقدند به جای آن دو، عراق و یمن باید به این شورا ملحق شوند. در مقابل قطری‌ها می‌گویند در سایه بحران قطع روابط ریاض و ابوظبی و منامه (سه عضو شورا) با دوحه در ژوئیه 2017، موجودیت شورای همکاری در معرض خطر قرار گرفته است.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار