ثبت تاریخ دفاع مقدس مرهون تلاش خبرنگاران است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان قم در یادداشتی به مناسبت روز خبرنگار عنوان کرد: ثبت لحظات ناب حماسه و ایثار رزمندگان اسلام در دوران دفاع مقدس مرهون تلاش‌های ماندگار خبرنگاران و عکاسان است.
کد خبر: ۳۵۷۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۸ - 08August 2019

ثبت تاریخ دفاع مقدس مرهون تلاش خبرنگاران استگروه استان‌های دفاع‌پرس- علی لقمانپور: ۱۷ مرداد سال ۱۳۷۷ پس از ابلاغ آخرین پیام شهید محمود صارمی مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی از محل کنسولگری ایران در مزار شریف افغانستان مبنی بر سقوط این شهر به دست طالبان، برگی دیگر در تاریخ حماسه میهن اسلامی ورق خورد و بدین سان، این روز خونین به احترام شهادت مظلومانه شهید صارمی و هشت دیپلمات ایرانی به دست طالبان، روز خبرنگار نام گرفت.

وجه تسمیه ۱۷ مرداد به عنوان روز خبرنگار به شایستگی انس و علقه حرفه خبرنگاری با یکی از بنیادین‌ترین مولفه‌های نظام اسلامی یعنی فرهنگ ایثار و شهادت را نشان می‌دهد.

روز خبرنگار حلقه واسطی است بین عقبه ماندگار این حرفه که از یک سو به آموزه‌های قرآنی و قسم به «قلم» و فرهنگ اهل بیت (ع) به خصوص حضرت امام سجاد (ع) و حضرت زینب کبری (س) پیام رسانان عاشورای حسینی (ع) بر می‌گردد و از سوی دیگر با گذر از نهضت انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در سپهر جبهه مقاومت در دوران حاضر طلوع می‌کند.

«خبرنگاری» شغل خطیر و شریفی است که شهادت صارمی و ده‌ها خبرنگار دیگر در دوران دفاع مقدس و پس از آن تا شهدای عرصه خبر در دفاع از حرم‌های اهل بیت (ع)، بر سختی و مرارت آن گواهی می‌دهد.

خبرنگاران کارآزموده و متعهد و به طور کلی ژورنالیسم به عنوان یکی از ستون‌های قدرت در هر نظام حکومتی در سراسر جهان همیشه به عنوان «داد» ستان و یکی از ابزار گره گشایی از معضلات و پیچیدگی‌ها بوده‌اند و امروز قدرشناسی از خبرنگاران در حکم بالابردن ضریب سلامت عمومی جامعه است و لذا باید بر این موضوع مهم به قدر شایستگی اهتمام کرد.

فلسفۀ فعالیت ژورنالیستی، مطّلع نمودن مردم از رویداد‌های کشور، جهان و همچنین اقدامات دولتمردان است و بر اساس قول مشهور، خبرنگاران همچون پلی بین مردم و مسئولان هستند و به فرموده مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، زحمات خبرنگاران نباشد لحظه‌ها ماندگار نمی‌شود.

در افقی دیگر، امروز جبهه مقاومت که در جهان اسلام روز به روز در حال گسترش می‌باشد، نیازمند حضور انقلابی و بصیرت بخش خبرنگاران و اصحاب رسانه است تا در این حیطه نیز بتوانند به مسئولیت انقلابی و رسانه‌ای خویش تا رسیدن به عصر ظهور جامه عمل بپوشانند.

طی سال‌های اخیر پوشش و نشر اخبار و رویداد‌های فرهنگ ایثار و شهادت در کل کشور بخصوص استان قم، مدیون تلاش‌های خبرنگاران و فیلمبرداران و عکاسانی است که با بالاترین انگیزه و شور و عشق نسبت به آرمان عاشورایی شهید و شهادت و ایثارگی، به آن اهتمام گمارده‌اند که قطعا تلاش‌های خالصانه آنان، مد نظر و مورد توجه شهدای عزیز بوده و خواهد بود.

ثبت صحنه‌های فراوان ایثار و رزم و مصاحبه‌های لحظات قبل از شهادت رزمندگان قمی در دوران هشت سال دفاع مقدس بخشی از تاریخ جنگ است که به دست خبرنگاران و عکاسان و فیلمسازان استان صورت گرفته است و هر چه بیشتر زمان می‌گذرد، بر قدر و اهمیت این مستندات افزوده می‌گردد.

امروز در ورای عکس‌های خاطره انگیز و مصاحبه‌های شورآفرین رزمندگان اسلام و دلاورمردان نیرو‌های مسلح استان قم در هشت سال دفاع مقدس، هنرمند خبرنگار و عکاس و فیلمبرداری است که با و مهارت و و ذوق و هنر خویش، این تاریخ حماسی را به زیبایی به نسل حاضر منتقل نموده است.

مجاهدت این هنرمندان بی ادعا و پیشکسوت را ارج می‌نهیم و به روح و روان شهدای والامقام این عرصه و کسانی که آثار ماندگاری از دفاع مقدس را به عنوان قطعه طلایی تاریخ میهن اسلامی به یادگار گذاشته و امروز نقاب در چهره خاک کشیده‌اند، درود و سپاس می‌فرستیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار