گفت‌وگوی بولتون و سخنگوی اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در سوریه

سخنگوی رئیس جمهور ترکیه و مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت‌وگو کردند.
کد خبر: ۳۵۷۲۸۶
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۲:۲۶ - 09August 2019

گفت‌وگوی بولتون و سخنگوی اردوغان درباره ایجاد منطقه امن در سوریهبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ابراهیم کالن» سخنگوی ریاست جمهور ترکیه و «جان بولتون» مشاور امنیت ملی آمریکا روز جمعه تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

به گزارش تی‌آر‌تی، کالن و بولتون در این گفت‌وگو تلفنی درباره ایجاد منطقه امن در شمال سوریه گفت‌وگو کردند.

کالن گفت که ایجاد منطقه امن در شمال سوریه سبب خواهد شد تا گذرگاه تروریست‌ها به گذرگاه صلح تبدیل شده و این موضوع بازگشت مناسب و امن آوارگان سوری را تضمین خواهد کرد.

وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد در خصوص تشکیل منطقه امن در شمال سوریه با آمریکا به توافق رسیده است. 

رسانه‌های ترکیه قبلاً گزارش داده‌اند آنکارا خواستار ایجاد یک منطقه امن ۳۲ کیلومتری در شمال سوریه است و اصرار دارد که «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از این مناطق پاکسازی شوند.

ترکیه و آمریکا پس از شکست گروه‌های تروریستی تحت حمایت خود، برای حفظ برگه‌های خود در سوریه طرح موسوم به «منطقه امن» را مطرح کردند؛ طرحی که قرار بود در شمال و شمال شرق سوریه اجرایی شود، ولی دمشق بارها، ضمن مخالفت، آن را در راستای مداخلات آنکارا و واشنگتن قلمداد کرده است.

وزارت خارجه سوریه اعلام کرد که «به صورت قاطع و مطلق، توافق ترکیه و آمریکای اشغالگر را بر سر ایجاد آنچه منطقه امن نامیده می‌شود، رد می‌کند».

دمشق تصریح کرد که «این توافق، تجاوز آشکار به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و نقض فاحش اصول حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد است».

انتهای پیام/ 341

نظر شما
پربیننده ها