عضو پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی:

رهبر معظم انقلاب اسلامی جوانان را پیشران قطار انقلاب می‌دانند

حامد سروری گفت: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر انقلاب را به مثابه یک قطار در نظر بگیریم لوکوموتیوران آن جوانان هستند یعنی عاملان پیش‌برنده انقلاب به سمت مقصد روشن در آینده، جوانان نخبه، دانا، متخصص و متعهد هستند که از رویکرد جهادی نیز برخوردارند.
کد خبر: ۳۵۷۳۵۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰ - 10August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حامد سروری با حضور در برنامه «گام دوم» رادیو گفت‌وگو در خصوص چگونگی درک و ساخت یک مدل برای اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: مطالعه صورت گرفته بر روی گام دوم نشان می‌دهد این بیانیه از یک استحکام درونی برخوردار است یعنی مفاهیم آن یک ساخت را تشکیل می‌دهد؛ بنابراین ما باید مدل مفهومی را از طریق استعاره‌ها و رابطه بین مفاهیم مختلف این سند به دست آوریم و روایت کنیم.

وی به مزیت‌های ساختاری بیانیه گام دوم در ایجاد مدل مفهومی اشاره کرد و گفت: الزامات و روش‌های ساخت مدل مفهومی در دل خود بیانیه آمده است و ما باید این سند را فارغ از مدل‌های مفهومی مرسوم در علوم انسانی بررسی کنیم. به عنوان مثال از استعاره سفر می‌توان برای روایتگری این بیانیه استفاده کرد، چون در سفر یک مقصد وجود دارد و مقصد انقلاب تمدن نوین اسلامی و زمینه سازی برای ظهور است.

عضو پژوهشکده چشم انداز و آینده پژوهی، منابع انسانی عظیم و سرشار و ظرفیت‌های مادی معطل مانده ساختار کشور را به عنوان توشه این سفر توصیف کرد و ادامه داد: بر اساس فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی، اگر انقلاب را به مثابه یک قطار در نظر بگیریم لوکوموتیوران آن جوانان هستند یعنی عاملان پیش برنده انقلاب به سمت مقصد روشن در آینده، جوانان نخبه، دانا، متخصص و متعهد هستند که از رویکرد جهادی نیز برخوردارند.

سروری افزود: گرچه قطار انقلاب در مسیر خود با مشکلات و چالش‌های بزرگی مواجه بوده، اما دستاورد‌های بسیاری داشته است. با این وجود امام خامنه‌ای معتقدند که انقلاب اسلامی ایران کم کارترین انقلاب در عرضه دستاورد‌های خود است.

وی سیاست پژوهی و سیاستگذاری در کشور را جوان دانست و بیان کرد: ما هنوز در این حوزه در حال تجربه کردن هستیم. ضعفی که در سیاستگذاری کشور وجود دارد مدیریت سیاست هاست. بسیاری از سیاست‌های ما باید در یک برهه زمانی به پایان برسد و چرخه جدیدی آغاز شود، چون امکان دارد پس از حل یک معضل، ادامه دادن آن سیاست به ما آسیب بزند.

این کارشناس آینده پژوهی اضافه کرد: میان اهداف کلان و حوزه اجرا شکاف بزرگی وجود دارد که پس از گذشت سال‌ها از انقلاب موفق به پر کردن آن نشده‌ایم. در واقع در بسیاری از موارد سیاستگذاران و مجریان نیت سویی ندارند و تنها به دلیل فاصله از تصمیم تا عمل چالش ایجاد می‌شود. در حال حاضر حلقه‌های واسط برای عملیاتی شدن گام دوم وجود ندارد و اگر ابزار‌های اجرایی فراهم نشود این بیانیه دستخوش فراموشی خواهد شد.

سروری در خصوص نحوه شکل گیری حلقه‌های واسط توضیح داد: ابتدا باید گام دوم را به مسائلی تبدیل کنیم که ریشه‌های آن‌ مسائل برای مردم ملموس باشد. در واقع ما برای بهبود وضعیت فعلی باید شبکه مسائل شکل دهیم یعنی بر روی نقطه‌ای از مسائل متمرکز شویم که حل کردن آن، گره‌های بیشتری را باز می‌کند.

وی به موقعیت استراتژیک ایران از نظر تمدنی پرداخت و خاطرنشان کرد: از نظر بسیاری از شرق شناسان ایران قلب تمدن دنیاست چرا که به لحاظ جغرافیایی، تمدنی و فرهنگی موقعیت ممتازی دارد که غرب و شرق را به هم پیوند می‌دهد و می‌تواند نقطه عطفی در پیشرفت و رسیدن به اهداف در آینده باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار