ایرج افشاری‌اصل به دفاع‌پرس خبر داد؛

چاپ ۳۰ نمایشنامه دفاع مقدس/ آثار برگزیده حمایت می‌شوند

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس از انتشار ۳۰ نمایشنامه دفاع مقدس توسط انتشارات هنر دفاع خبر داد و گفت: نمایشنامه‌های برگزیده توسط سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس حمایت و تقدیر می‌شوند.
کد خبر: ۳۵۷۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۴ - 11August 2019

«ایرج افشاری‌اصل» مدیر مرکز هنرهای نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، از آماده‌سازی چند نمایشنامه برای انتشار در مجموعه هنر دفاع خبر داد و اظهار داشت: نمایشنامه «مثل هیچکس» نوشته چیترا نادری و علی کوچکی جزء آثار آماده چاپ در انتشارات هنر دفاع است که هم‌اکنون در سالن ماه حوزه هنری به کارگردانی «مسعود رحیم‌پور» در حال اجراست.

وی گفت: داستان «مثل هیچکس» درباره دو برادر دوقلو به نام فرید و وحید است که به جبهه رفته‌اند و یکی آن‌ها به شهادت می‎رسد. در جریان نمایشنامه پلاک این دو برادر جابجا می‌شود و این جابجایی موجب می‌شود خانواده متوجه نشود کدام یک از بچه‌ها به شهادت رسیده و ماجرا‌هایی پیش می‌آید که هر بار احتمال می‌دهند یکی از آن‌ها به شهادت رسیده است. روند نمایش هرگاه مخاطب را با احتمالاتی درباره شهادت یکی از این دو رزمنده روبرو می‌کند و ادامه داستان طوری طراحی شده که تماشاچی می‌تواند حالاتی از شهادت این عزیزان را در ذهن طراحی کند و جذابیت کار بخاطر همین جابجایی‌هاست.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس ادامه داد: «مسعود رحیم‌پور» که کارگردانی این نمایشنامه را برعهده دارد به همراه پرستو کرمی بازیگران کار هستند که اجرای این نمایش تا ۲۵ مرداد ادامه دارد. این نمایش بخاطر مضمون ارزشمند و موضوع که به دفاع مقدس پرداخته است، از طرف سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس مورد تقدیر و حمایت قرار خواهد گرفت.

نمایشنامه «دایک» به جشنواره تئاتر اکراین می‌رود

افشاری‌اصل در ادامه از اجرای نمایشنامه «دایک» در جشنواره تئاتر اوکراین خبر داد و گفت: نمایشنامه «دایک» در بخش دفاع مقدس جشنواره تئاتر فجر سال ۱۳۹۷ جز سه اثر برتر بود و در بیست و یکمین جشنواره تئاتر فتح خرمشهر نیز حضور داشته و برگزیده شناخته شده بود. این نمایش در جشنواره نمایش اکراین که از چهار تا نهم مهر در شهر کی‌اف برگزار می‌شود، انتخاب شده است.

وی افزود: داستان این نمایش درباره سربازی است که در دوران جنگ وظیفه حفاظ از مرز را دارد و مادر او نگران اوست و بخاطر همین راهی خط مقدم می‌شود و داستان این نمایشنامه تا به امروز ادامه پیدا می‌کند و سرباز همچنان در مرز‌ها در حال حراست از مرز‌های ایران است. داستان این نمایشنتامه از سال ۱۳۵۹ تا به امروز ادامه پیدا می‌کند.

چاپ ۳۰ نمایشنامه جدید دفاع مقدس

افشاری‌اصل از چاپ ۳۵ نمایشنامه توسط انتشارات هنر دفاع خبر داد و گفت: طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته تا آخر سال جاری حدود ۳۰ نمایشنامه جدید را برای چاپ در مجموعه انتشارات هنردفاع آماده خواهیم کرد که تا به امروز ۱۵ اثر آماده شده و تا چند ماه آینده این آمار را به ۳۰ نمایشنامه خواهیم رساند؛ البته علاوه بر حوزه نمایش، در حوزه‌های دیگر سینمایی چند اثر مکتوب را به چاپ خواهیم رساند که در همین راستا جلد پنجم فرهنگ تئاتر دفاع مقدس را آماده چاپ کرده‌ایم و چندین فیلمنامه جدید نیز چاپ خواهد شد.

مدیر مرکز هنر‌های نمایشی و آیینی سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس به موضوع مدافعان حرم در نمایشنامه‌های چاپ شده اشاره کرد و گفت: چندین عنوان از آثار منتشر شده در مجموعه هنردفاع به موضوع شهدای مدافع حرم پرداخته است. نمایشنامه‌های «خوب، بد، زشت»، «سبز، سفید، سرخ» و «پدرم، مادرم، فرزندم» از جمله آثاری است که به این موضوع پرداخته است.

نمایشنامه‌های هنرمندان را چاپ می‌کنیم

وی خاطرنشان کرد: ما طی انتشار فراخوانی با هنرمندان تئاتر ارتباط ایجاد کردیم و اعلام کردیم که آثار قابل چاپ را برای کارشناسی، مشاوره و بازنویسی به سازمان هنری و امور سینمایی دفاع مقدس ارسال کنند تا بتوانیم این آثار را به چاپ برسانیم.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار