غریب آبادی:

جامعه بین‌الملل رفتارهای غیرقانونی آمریکا را محکوم کند

نماینده ایران در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: جامعه بین‌المللی رفتارهای غیرقانونی آمریکا در تحریم ظریف را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند.
کد خبر: ۳۵۷۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۸ - 11August 2019

جامعه بین‌الملل رفتارهای غیرقانونی آمریکا را محکوم کندبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، بامداد پنجشنبه دهم مرداد 98 وزارت خزانه‌داری آمریکا به طور رسمی تحریم وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

این اتفاق که با واکنش‌های متفاوت کشورهای مختلف، با استهزا و تعجب همراه بود، از سوی برخی کارشناسان روابط بین‌الملل به عنوان نشانه‌ای از استیصال و درماندگی آمریکا در مواجهه با جمهوری اسلامی ایران تعبیر شد.

در همین راستا شخصیت‌های مختلفی همچون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل، کارلوس مارتین دو گوردوئلا سخنگوی کمیسیون اروپا، ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، «محمدعلی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن، وندی شرمن، مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و مذاکره‌کننده ارشد پیشین این کشور، «باربارا اسلاوین» مدیر پروژه ایران در شورای آتلانتیک، «کریس مورفی» سناتور ایالت کنتیکت در کنگره آمریکا، «ریچارد نفیو» عضو هیأت آمریکا در مذاکرات هسته‌ای، واکنش نشان داده و با ابراز نگرانی و یا تقبیح این اقدام، در سرزنش آمریکا واکنش نشان دادند.

در همین زمینه نیز کاظم غریب آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل و سایر سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، با ارسال نامه‌ای به مدیران کل سازمان‌های بین‌المللی و همچنین سفرای مستقر در وین، نسبت به اقدام غیرقانونی ایالات متحده آمریکا در تحریم وزیر امور خارجه کشورمان، هشدار و خواستار اقدام جامعه بین‌المللی در مقابله با این رویه و جلوگیری از عواقب منفی آن بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی شد.

وی در این نامه ضمن اشاره به اینکه علت اصلی و واقعی تحریم ظریف توسط آمریکا، توانمندی و ظرفیت‌های بالای ایشان در نمایندگی از مردم کشورش در عرصه بین‌المللی و همچنین حمایت صادقانه وی از گفت‌وگو، دیپلماسی، صلح و چندجانبه گرایی است، اظهار داشت: این اقدام، نمونه بارز دیگری از اقدامات غیرقانونی بی‌شمار آمریکا در راستای سیاست فشار علیه ایران از جمله از طریق تروریسم اقتصادی و گستاخی جسورانه آمریکا به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل درخصوص برجام است.

غریب آبادی با بیان اینکه تحریم وزیر خارجه یک دولت عضو سازمان ملل نقض فاحش اصول و هنجارهای اساسی حقوق بین‌الملل از جمله منشور ملل متحد بوده و خدشه‌ای بر دیپلماسی و چندجانبه گرایی است، اضافه کرد: این تصمیم خودسرانه آمریکا، بار دیگر دوگانگی سابقه دار مقامات این کشور در ارائه اظهارات متناقض را افشاء کرد. این اقدام همچنین در ضدیت با اصول و قوانین تاسیسی حقوق دیپلماتیک و مصونیت مقامات عالیرتبه کشورها است.

نماینده دائم کشورمان در سازمان‌های بین‌المللی دروین با ابراز نگرانی درخصوص اینکه تحریم ظریف یک عقب گرد جدی برای دیپلماسی و همچنین ضربه اسفناک به قوانین و رویه نامه‌های دیپلماتیک است، این اقدام را تضعیف کننده حرفه دیپلماسی و به خطر انداختن تعاملات دیپلماتیک برای ارتباط دولت ها با یکدیگر دانست.

وی افزود: در قطعنامه ٢١٢/٧٣ مجمع عمومی که آخرین نمونه آن است، به صراحت از کشور میزبان می‌خواهد که محدویت‌های اعمالی نباید ناشی از روابط دوجانبه کشور میزبان باشد و از میزبان می‌خواهد تا بدون هیچ وقفه‌ای، هر گونه محدودیت های اعمالی را برطرف کند.

سفیر و نماینده دائم کشورمان با هشدار به مقامات سازمان ملل و سفرای مستقر در وین درخصوص عواقب جدی نقض بی وقفه بنیان‌های گفت‌وگوی میان دولتی، همکاری بین‌المللی و چندجانبه گرایی، تحریم وزیر خارجه ایران را توهین به همه دیپلمات‌ها در سراسر جهان دانست و افزود: دولت آمریکا، اهانت آشکار خود به دیپلماسی را به واسطه تحریم ظریف، یک دیپلمات مورد احترام در سطح جهانی که نقش بزرگی را در برقراری صلح جهانی از طریق تعاملات حرفه‌ای با دیگران ایفاء کند، آن هم در زمانی که جهان به شدت به دیپلماسی نیازمند است، نشان داد.

غریب آبادی در پایان با تاکید بر اینکه نیاز است تا جامعه بین‌المللی این رفتار غیرقانونی آمریکا را به شدیدترین وجه ممکن محکوم کند، خاطرنشان کرد: سازمان ملل، نهادهای فرعی و سازمان های تخصصی آن، و همچنین دولت‌های عضو آن بایستی در دفاع از اصول تاسیسی حقوق بین‌الملل و نفی تعصبات جهانی در کنار یکدیگر بایستند؛ چراکه در غیر این صورت، با پیامدهای منفی طولانی مدت برای دیپلماسی و عملکرد حیاتی آن مواجه خواهند شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار