اقبال بلند جوانان امروز از منظر رهبری/ دعای خاص حضرت سیدالشهداء (ع) در عرفه

رهبر انقلاب با اشاره به جایگاه دعای عرفه می‌گویند: «اقبال بزرگی که شما جوانان آورده‌اید این است که در دوره‌ حاکمیت اسلام هستید. خوشا به حالتان! کما اینکه امام حسین (ع)، در «دعای عرفه» خدا را شکر می‌کند که در دولت کفر به دنیا نیامده است».
کد خبر: ۳۵۷۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱ - 11August 2019

اقبال بلند جوانان امروز از منظر رهبری/ دعای خاص حضرت سیدالشهداء (ع) در عرفهبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، روز نهم ذی‌الحجه روز عرفه و از اعیاد عظیمه است. اگرچه به اسم عید نامیده نشده است. عرفه روزى است که حق تعالى بندگان خویش را به عبادت و طاعت خود فرا خوانده و سفره‌های جود و احسان خود را براى ایشان گسترانیده و شیطان در این روز خوار، حقیرتر، رانده‎تر و خشمناک‎ترین اوقات خواهد داشت. به مناسبت این روز به بیان جایگاه روز عرفه از منظر آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر انقلاب می‌پردازیم که در ادامه می‌آید:

دعای عرفه بهترین خواسته‌ها برای انسان مطرح می‌شود

- در دعای ابوحمزه و دعای افتتاح و دعای عرفه بهترین مطالبات و خواسته‌ها برای انسان مطرح می‌شود؛ که اگر انسان اینها را از خدا بخواهد و بگیرد، می‌تواند برای او سرمایه باشد. در این دعاها مایه‌های خشوع و تضرع وجود دارد. مطلب، با زبان و لحن و بیانی ادا شده است که دل را خاشع و نرم می‌کند. با عبارات فصیح و بلیغ، عشق و شیفتگی و شوق در این دعاها موج می‌زند. انسان باید این دعاها را قدر بداند و از آن‌ها استفاده کند. (۱۳۸۴/۷/۲۹، نماز جمعه‌ تهران)

دعای سراسر عشق و شور در روز عرفه نشان‌دهنده‌ آن روحیه‌ شیدائی است

ـ در این ۱۰ روز، روز عرفه وجود دارد، که روز دعا و استغفار و توجه است. دعای سراسر عشق و شور و سوز در روز عرفه، که سیدالشهدا امام حسین (ع) در مراسم عرفات انشاء فرموده است، نشان‌دهنده‌ آن روحیه‌ شیدائی و عشق و شوری است که پیروان اهل‌بیت در یک چنین ایامی باید داشته باشند. این ایام را قدر بدانید. (۱۳۹۰/۰۸/۱۱، بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان)

لذت لحظه‌ای که در حال دعای عرفه دارید، لذت بسیار بالایی است

ـ بعد می‌رسیم به مسأله‌ پاکیزه بودن اخلاقی و پاکیزه بودن عملی که در سایه‌ تدین به‌دست می‌آید؛ این هم خودش عالمی است. لذتهایی در زندگی انسان وجود دارد که قابل توصیف نیست و با هیچ ابزار مادی هم به‌دست نمی‌آید. لذت انس با خدا، لذت ذکر، لذت لحظه‌ای که شما احساس می‌کنید در حال نماز یا در حال دعای عرفه یا در حال دعای کمیل دارید با مرکز زیبایی‌ها و نیکی‌ها و آفریننده‌ همه‌ اینها در خلوت حرف می‌زنید ـ توی جمع هستید، اما با او احساس خلوت می‌کنید ـ لذت بسیار بالایی است؛ دیریاب و کمیاب است؛ اما لذت بسیار عجیبی است. قاعدتاً شماها هم این را تجربه کرده‌اید. گاهگاهی همه‌ انسان‌ها این حالت را تجربه می‌کنند؛ برای آن‌ها مواردی پیش می‌آید و لحظه‌ای، دقیقه‌ای و یا ساعتی این لذت را احساس می‌کنند. مشکل ما این است که به‌ خاطر آلودگی‌ها و گرفتاری‌های دوروبرمان نمی‌توانیم آن لحظه را ادامه دهیم؛ اما در آن لحظه اگر زیباترین چیزها را هم بر شما عرضه کنند، میل و رغبتی ندارید؛ دلتان می‌خواهد در همان خلوت انس با خدا و تبادل زمزمه‌ محبت‌آمیز با پروردگار وقت خود را بگذرانید. (۱۳۸۳/۱۱/۱۵، دیدار اعضای جامعه‌ اسلامی دانشجویان)

باید از خدا تقوای الهی را خواست

ـ باید به خدای متعال توکل کنید و تقوای الهی را هم از او بخواهید. چند روز پیش در دعای مبارک امام حسین (ع) در روز عرفه، خواندید: «اللهم اجعلنی اخشاک کأنی اراک و اسعدنی بتقویک و لا تشقنی بمعصیتک».«و اسعدنی بتقویک»؛ با تقوای خودت مرا خوشوقت و خوشبخت کن. «ولاتشقنی»؛ با معصیت خودت مرا بدبخت نکن. باید از خدا تقوای الهی را خواست. ان‌شاءالله توجهات و رحمت خدای متعال هم به سمت شما نازل است.( ۱۳۸۰/۱۲/۷، دیدار اعضای سازمان عقیدتی، سیاسی نیروی انتظامی)

اقبال بزرگی که جوانان دارند/ دعای خاص امام حسین (ع) در دعای عرفه

ـ اقبال بزرگی که شما جوانان آورده‌اید این است که در دوره‌ حاکمیت اسلام هستید. بعضی در این دوره متولد شده‌اید و بعضی در این دوره، جوانی‌تان را گذرانده‌اید و این، اقبال بسیار بزرگی است. خوشا به حالتان! کما اینکه، حضرت امام حسین (ع)، در «دعای عرفه» خدا را شکر می‌کند که در دولت کفر به دنیا نیامده است. (چون ایشان در دولت پیغمبر به دنیا آمدند.) آری! این قضیه آن‌قدر عظمت دارد که امام حسین، آن هم در دعای عرفه خدا را شکر می‌کند که او را در دولت کفر به دنیا نیاورده و در دولت اسلام به دنیا آورده است. (۱۳۷۹/۱۱/۱۵)

دعای عرفه پر از معارف است

ـ من به جوان‌ها قویاً توصیه می‌کنم که به ترجمه‌ این دعاها توجه کنند. این دعاهای عرفه و ابی‌حمزه، پر از معارف است.(۱۳۸۵/۷/۱۲، نماز جمعه‌ تهران)

روز عرفه؛ روز ابتهال و راز و نیاز است/ رابطه با خدا به کارها برکت می‌بخشد

ـ فردا، روز عرفه است؛ روز دعا و ذکر و تضرع و ابتهال و راز و نیاز است؛ به خصوص شما جوان‌ها قدر این روزهای بزرگ و این ساعات با ارزش را بدانید. همین رابطه‌ با خداست که سینه‌ها و دل‌ها را منشرح می‌کند؛ راه را برای انسان باز می‌‌کند؛ عزم و اخلاص به انسان می‌دهد؛ به کارها برکت می‌بخشد؛ توفیق الهی را بر سر انسان سایه‌گستر می‌کند و نتیجه‌ آن، پیشرفت در خط اصیل ارزش‌های اسلامی است. این روزها و این ساعات با ارزش را هرگز از دست ندهید.(۱۳۸۴/۱۰/۱۹، دیدار عمومی مردم قم)

دعاهایی که معارف عاطفه‌برانگیز و احساس برانگیز دارند

ـ این دعای عرفه، این دعای کمیل، این دعاهای صحیفه‌ سجادیه، این معارف عاطفه‌برانگیز و احساس برانگیز ـ هم با خاطره‌های خودشان. ماجرای شهادت حضرت ابی‌عبدالله، عاشورای ما، دهه‌ محرم ما و دهه‌ فاطمیه‌ ما را دیگر مسلمان‌ها ندارند؛ ما داریم.(۱۳۸۴/۲/۱۹، دیدار مسؤولان اداری و اجرایی استان کرمان)

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار