یادداشت اختصاصی خبرگزاری دفاع مقدس

انتخاب موضوع؛ استراتژیک ترین وظیفه رسانه‌های تصویری

در«انتخاب سوژه» که مهمترین وظیفه سازمان صدا و سیما است مردم چه نقشی دارند؟ مرکز پژوهش ها و مرکز نظرسنجی صدا و سیما چه نقشی در انتخاب موضوعات دارند؟
کد خبر: ۳۵۷۵۱
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴ - 09December 2014

انتخاب موضوع؛ استراتژیک ترین وظیفه رسانه‌های تصویری

به گزارش سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، اکبر صفرزاده؛ هشت سال دفاع مقدس مزین به نام های باشکوه و افتخار آمیزی است که هر کدام از آنها برای تغذیه تاریخ فرهنگ و هنر یک کشور کفایت می کند. حدیث دلاور مردیهای مردهای مرد ایران زمین در هشت سال دفاع مقدس وشکل گیری نام های پر افتخاری چون باکری، همت، سورانی و... ریشه در تاریخی دارد که ستار خان و باقرخان و میرزا تقی خان امیر کبیر و میرزا کوچک خان جنگلی و دیگر دلاور مردانی که در برهه های مختلف تاریخ در برابر دشمنان خارجی قد علم کرده اند و شهادت را به ذلت ترجیح داده ند به عنوان زینت بر پیشانی خود جای داده است. 


۲) بحث دین و مذهب و شخصیت هایی که برای رشد و توسعه آن تلاش کرده و زحمت کشیده اند همیشه و در همه حال مورد توجه مردم ایران بوده و به سبب جایگاه رفیعی که این مقوله نزد مردم ایران دارد بدیهی است شخصیت هایی که برای این مقوله تلاش کرده اند نیز از عزت و احترام و جایگاه ویژه ای برخوردار باشند. پرداختن به زندگی رهبران مذهبی معاصر مانند رهبر کبیر انقلاب، شهید بهشتی، شهید مطهری و... از ضروریاتی است که توجه به آن می تواند نظر مردم را بیش از بیش به رسانه های تصویری معطوف کند.


پرداختن به زندگی پیامبران و ائمه(ع) دارای جذابیت های خاص و قابل توجهی است که رسانه ملی به آن اهتمام کرده و در اغلب موارد نیز با موفقیت و استقبال تماشاگران مواجه شده است.


۳) تاریخ ایران به سبب قدمت و وجود فرهنگ والا و متعالی دینی و ملی که همیشه در آن جریان داشته است دارای اسطوره ها و شخصیت های باارزشی است که  برای شکل گیری و بسط و گسترش هر کدام از آنها زحمت بسیار زیادی توسط نویسندگان و شاعران  و متفکران این سرزمین کشیده و در مقاطع مختلف تاریخی و در قالب کتابهایی فاخر به مردم عرضه شده است. رستم، سهراب ، اسفندیار و.....


۴) سرزمین ایران به سبب داشتن تاریخی پر فراز و نشیب و ظهور و سقوط پادشاهان متعدد نظاره گر کشورگشایی ها و شکست ها و توطئه ها و قتل ها و جنایت ها و از دست دادن بخشی از جغرافیا و از دست دادن تعدادی بسیاری از مردم در جنگ های طولانی و یا قحطی ها  و گرسنگی های بسیار زیادی  بوده است و از این حیث حرفهای بسیار زیادی برای گفتن دارد.


۵) در تاریخ ایران کم نیست تعداد نام کسانی که در حوزه علم و دانش پزشکی و طبابت و فلسفه و شعر و ادب و موسیقی و تئاتر و نقاشی و..... تلاش های ارزنده ای را انجام داده و خدمات باارزشی را به جامعه بشریت اهداء کرده اند. پرداختن به مفاخر علمی و ادبی از ضروریات رسانه های تصویری هر کشور است.


در خبرها می خوانیم که سازمان صدا و سیما قصد دارد فیلمی درباره سلمان فارسی تولید کند و یا در خبر دیگری می خوانیم که فلان نهاد دولتی یا خصوصی می خواهد درباره فلان اسطوره ملی یا مذهبی فیلم یا سریال تولید کند و یا فلان شبکه تصمیم دارد درباره یکی از شهداء گرانقدر فیلمی سینمایی یا سریالی چند قسمتی تولید کند.


نفس این کار که ما بخواهیم درباره یکی از شخصیت های مهم، فیلم یا سریال تولید کنیم بسیار لازم و ضروری وعالی است اما سوال بزرگی که در اینجا مطرح می شود این است که ضرورت تولید فیلم و سریال در مورد یک شخصیت مهم را چگونه باید بررسی کرد؟  به عنوان مثال ضرورت تولید فیلم و سریال درباره «سلمان فارسی» در سال ۱۳۹۳ چیست؟ چه عاملی مسئولان صدا و سیما را به این نتیجه رسانده است که از بین این همه شخصیت فاخر و ارزشمند «سلمان فارسی» را انتخاب کنند؟ یا مثال دیگر چه عاملی باعث شده تا صدا و سیما از بین این همه شخصیت تاریخی «مختار» را انتخاب کند و به آن بپردازد؟ در«انتخاب سوژه» که مهمترین وظیفه سازمان صدا و سیما است مردم چه نقشی دارند؟ مرکز پژوهش ها و مرکز نظرسنجی صدا و سیما چه نقشی در انتخاب موضوعات دارند؟ سریال «مختار» یا سریال «شهید بابایی» تا چه میزان با حال و هوای مردم امروز منطبق بوده و تا چه اندازه توانسته اند جواب سوالات رایج مردم فعلی را بدهد؟ اگر سریال «شهید بابایی» ده سال دیرتریا ده سال زودتر  ساخته می شد نتیجه بهتری می داد یا بدتر؟!


آیا رسانه می تواند جدا از مردم حرکت کند یا خلاف جهت مردم؟ آیا رسانه می تواند نسبت به سوالت بیشماری که درذهن مردم یک کشور نسبت به موضوعات مختلف مطرح است بی تفاوت باشد و هیچ تلاشی برای پاسخ دادن به آن نکند؟


به عنوان مثال آیا به مردمی که گرفتار جنگ هستند می توان هیچ خبری از جنگ نداد و برای آنها فیلم کمدی پخش کرد و به آنها گفت که همه جا امن و امان است و هیچ جای نگرانی نیست؟


به مردمی که به عنوان مثال درگیر اعتیاد هستند می توان درباره دانشمندانی حرف زد که جانشان را برای کسب علم و دانش از دست داده اند؟ برای خانواده ای که درگیر اعتیاد است و درباره برطرف کردن این مشکل و چگونگی مواجه شدن با آن هزاران هزار سوال در سردارد می توان از جذابیت های سفر به فضا گفت؟  

انتهای پیام/
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار