یادداشت/ حامد افروغ

دفاع مقدس؛ ثمره عملی قرن‌ها گریه آگاهانه بر حسین (ع)

ماه محرم نسخه بی‌عیب و نقصی بود که رزمندگان اسلام را در طول هشت سال دفاع مقدس هدایت می‌کرد تا این بالندگی را به رخ تاریخ بکشد که تربیت‌یافتگان مکتب حسینی در طول قرن‌ها، توانسته‌اند جانانه ندای رهبرشان را لبیک گویند.
کد خبر: ۳۵۷۵۱۳
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۱۱ - 14September 2019

دفاع مقدس؛ ثمره عملی قرن‌ها گریه آگاهانه بر حسین (ع)گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ «این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است»؛ جمله‌ای که در پیشانی مطلب آمد، یکی از ماندگارترین و به زعم دانشمندان علوم استراتژیک، یکی از جملات استراتژیک نظام جمهوری اسلامی است که توسط امام خمینی (ره) بیان شده است؛ جمله‌ای که یکی از بنیان‌های انقلاب اسلامی را تبیین می‌کند.

انقلاب اسلامی ایران که به زعم برخی مورخین اسلامی نشانه‌ها و تأییدات آن را می‌توان از لابه‌لای انبوه مطالب بزرگان و ائمه دین یافت، یکی از جدی‌ترین و بالنده‌ترین حرکات برگرفته از قیام عاشوراست. انقلابی که جوانان و پیرانش دوشادوش هم در گودی قتلگاه (شکنجه‌گاه ساواک) علی‌رغم همه آزارها و توحش‌هایی که دیدند، دست از حسین زمان خویش نکشیدند و وجه تمایز آنها با مردم زمانه حسین (ع) همین است که اینان خود را در آن گودی انداختند اما اجازه ندادند تا امامشان در آن ورطه ندای غریبی سر دهد.

انقلاب اسلامی ایران که مکتب تربیت شاگردانی شد تا در هشت سال دفاع مقدس به احسن وجه روحیه حسین‌گونه و سلحشورانه خود را به منصه ظهور برسانند، نه تنها برای ایران که چونان امام حسین (ع) برای همه آزادگان جهان الگویی شد تا بدانند تأسی به حسین (ع) هم ممکن است و هم تنها نسخه نجات بشر از زیر یوغ مستکبرین عالم است.

ایران اسلامی که در آخرین سخنرانی سید مقاومت (سید حسن نصرالله) به درستی به خیمه‌گاه حسین زمان تعبیر شده است، در دوران هشت ساله دفاع مقدس در مواجهه با همه عالم قرار گرفت و با اقتدا به مولای غریبش در برابر ظلم سر خم نکرد و با عِده و عُده کم خود توانست بر جبهه باطل فائق آید.

دفاع مقدس را هرچه بیشتر بشکافیم و در آن تدقیق کنیم، بیشتر فکر و دلمان عطر و بوی حسین (ع) را می‌گیرد؛ دوره‌ای که باعث محکم شدن ریشه انقلاب اسلامی شد و معبری از نور را برای گمشدگان و سرگشتگان پدید آورد. دفاع مقدس با همه فراز و فرودهایش اگرچه ذائقه ایرانیان را به سبب دهشت‌ها و ناگواری‌هایش تلخ کرد، اما بنیانی قوی را برای حفظ عزت و شرف ملتی پدید آورد که در 600 سال گذشته به هیچ کشوری حمله نکرده و امن‌ترین همسایه برای همگان بوده است.

آنچه که از مجموع اتفاقاتی چون «واقعه کربلا» و دفاع مقدس و سایر انقلاب‌های آزادی‌خواهانه و ظلم ستیزانه برمی‌آید، این است که به قول معروف، «برای به دست آوردن صلح باید آماده جنگ بود»؛ جنگی که نه برای تعدی و گردن‌کشی، بلکه برای تقابل با متعدیان و گردن‌کشان رقم خواهد خورد. از این‌رو  محرم و نسخه امروزی آن دفاع مقدس، اسوه‌های حسنه‌ای هستند برای کسانی که نمی‌خواهند برده باشند، و مرگ عزتمندانه را بر زندگی ذلت‌مدارانه ترجیح می‌دهند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها