قسمت اول/ امیر «محمدرضا فولادی» در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار نیروی داوطلب در زمان جنگ به ارتش پیوستند

رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش گفت: بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس به شهادت رسیدند که از این ۴۸ هزار شهید، امروز اسامی ۴۷ هزار و ۸۹۹ شهید ثبت شده‌ است و تعدادی هم هنوز مفقودالأثر هستند و شناسایی نشده‌اند.
کد خبر: ۳۵۷۵۸۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۵۰ - 13August 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یکی از ضروریاتی است که می‌تواند تاریخ پرافتخاری از ایران را برای آیندگان به یادگار بگذارد، تا نسل‌های آینده با مطالعه این آثار ارزشمند، به حماسه‌آفرینی‌های گذشتگان خود افتخار کنند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله‌العالی) بار‌ها در سخنرانی‌های خود بر ضرورت حفظ آثار و نشر ارزش‌های دوران هشت سال دفاع مقدس تأکید کرده‌اند و در یکی از سخنرانی‌های خود، در این‌باره فرموده‌اند: «اگر چنانچه ما در زمینه‌ی دفاع مقدّس، کار فرهنگی کردیم، تولید فرهنگی کردیم، این تولید، کشور را غنی خواهد کرد، نیرو‌های انسانی ما را غنی و قوی خواهد کرد و در مقابل توطئه‌های دشمنان قوی می‌شوند».

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

در این راستا بعد از جنگ تحمیلی، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس تشکیل شد که تاکنون فعالیت‌های قابل توجهی را در راستای مأموریت‌های خود انجام داده که یکی از اقدامات بزرگ این بنیاد، ساخت مراکز فرهنگی و موزه‌های دفاع مقدس در برخی از شهر‌های کشور است و قرار است در هر استان حداقل یک مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس ساخته شود که هم‌اکنون این مراکز در برخی از استان‌ها افتتاح شده‌اند و برخی استان‌ها نیز در آینده صاحب مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خواهند شد.

همچنین هر یک از نیرو‌های سه‌گانه مسلح برای هماهنگی بیشتر با بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، یک سازمانی را ایجاد کرده‌اند تا فعالیت‌ها در این زمینه تسریع یابد که سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، یکی از این سازمان‌هاست.

مسئولیت سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران را امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدرضا فولادی» برعهده دارد؛ امیری توانمند که مسئولیت فرماندهی دانشگاه افسری امام علی (ع) را نیز در کارنامه خود دارد.

امیر «محمدرضا فولادی» که خود از یادگاران هشت سال دفاع مقدس است، روز یک‌شنبه ۲۰ مرداد با حضور در خبرگزاری دفاع مقدس، از بخش‌های مختلف این خبرگزاری بازدید کرد.

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

بعد از این بازدید صمیمانه، به گفت‌وگو با امیر «فولادی» نشستیم تا از سازمان متبوعش و فعالیت‌هایی که در این سازمان صورت می‌گیرد بیشتر آشنا شویم.

وی معتقد است که ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، نقش بزرگی را ایفا کرده و از آغازین روز‌ها تا روز‌های پایانی این دوران، حضور مستمر داشته است و می‌توان گفت که در هیچ عملیاتی آفندی یا پدافندی نیز نمی‌توان سراغ داشت که ارتش در آن نقش نداشته است.

امیر «محمدرضا فولادی» همچنین می‌گوید که حدود ۶۰ درصد شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس را سربازان تشکیل می‌دهند و سرباز هم به عنوان یک عامل وحدت در کشور شناخته می‌شود؛ چراکه ما از همه نوع اقشار مانند اقلیت‌های مذهبی و... سرباز داریم که حدود ۴۰ هزار نفر این افراد به شهادت رسیده‌اند.

در ادامه ماحصل گفت‌وگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس با امیر سرتیپ دوم ستاد «محمدرضا فولادی» رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران را می‌خوانید.

دفاع‌پرس: امیر لطفا ابتدا کمی درباره نقش ارتش در دوران افتخارآمیز هشت سال دفاع مقدس توضیح دهید.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، نقش بزرگی را ایفا کرده و از آغازین روز‌ها تا روز‌های پایانی این دوران، حضور مستمر داشته است و می‌توان گفت که در هیچ عملیاتی آفندی یا پدافندی نیز نمی‌توان سراغ داشت که ارتش در آن نقش نداشته است.

ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس حدود ۲۷۰ هزار نفر نیروی پایور داشته است که حدود ۲۱۲ هزار نفر آن‌ها با متوسط زمانی حدود ۶۰ ماه، مستقیما در جنگ حضور داشتند. همچنین حدود ۲ میلیون و ۶۴۰ هزار سرباز وظیفه با متوسط خدمت ۲۱ ماه در دوران هشت سال دفاع مقدس در ارتش خدمت کرده‌اند و حدود ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت سال‌های پیش از جنگ نیز، وقتی شنیدند که به حضور آن‌ها نیاز است، داوطلبانه در جبهه‌ها حضور پیدا کردند و در سخت‌ترین عملیات‌ها هم به کار گرفته شدند.

دفاع‌پرس: درباره نقش سربازان وظیفه در ارتش، در دوران هشت سال دفاع مقدس بگویید.

در دوران دفاع مقدس وقتی تصمیم گرفته شد که تیپ‌های عملیاتی ما تبدیل به لشکر عملیاتی شوند، چند گردان «قدس» را به تیپ‌ها مامور کردند که این گردان‌های «قدس» متشکل از سربازان ۱۸ ماه خدمت به بالا و سربازان منقضی خدمتی بود که در طرح فراخوان داوطلبانه به ارتش بازگشته بودند؛ در واقع این گردان‌ها، گردان‌هایی با آمادگی بالا بودند که معمولا چهار تا شش گردان مأمور می‌شدند به یک تیپ و آن تیپ به یک لشکر عملیاتی تبدیل می‌شد.

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

دفاع‌پرس: به‌عنوان رئیس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، آیا آماری هم از تعداد شهدای ارتش دارید؟

از آماری که درباره تعداد سربازان و پایوران ارتش که در دوران دفاع مقدس نقش داشتند، گفته شد، بیش از ۴۸ هزار رزمنده به شهادت رسیده‌اند که از این ۴۸ هزار شهید، امروز اسامی ۴۷ هزار و ۸۹۹ شهید ثبت شده‌ است و یک تعدادی هم هنوز مفقودالأثر هستند و شناسایی نشده‌اند.

در همین راستا، در تقویم ۳۶۵ روز سال در دوران هشت سال دفاع مقدس، کمترین آمار شهدای ارتشی که وجود دارد، مربوط به ۱۶ آذر با ۴۲ شهید است؛ یعنی این‌که در تقویم دوران هشت سال دفاع مقدس، ارتش در یک روز کمتر از ۴۲ شهید تقدیم نکرده است. 

از طرفی نیز کمترین آمار شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در یک ماه در دوران هشت سال دفاع مقدس، مربوط به ماه «بهمن» با ۲ هزار و ۸۲۸ شهید و بیشترین شهید نیز در یک ماه مربوط به ماه «تیر» با ۷ هزار و ۱۷۲ شهید است.

همچنین در همین ماهی که در آن قرار داریم یعنی «مرداد»، «حسین شهرام فر» که شهید محوری ارتش نیز هست، روز اول این ماه به شهادت رسیده و «مسعود منفرد نیاکی» دوم مرداد به شهادت رسیده است. همچنین پنجم مرداد سالگرد شهدای سایت راداری و پدافندی «سوباشی» است که در آخرین روز‌های جنگ یعنی سال ۶۷، این سایت مورد هدف قرار گرفت و ۲۰ نفر از رزمندگان ارتش در آن به شهادت رسیدند.

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

(شهدای والامقام سایت سوباشی واقعا مظلومند؛ چراکه تکه‌تکه شدند و وقتی پیکر‌های مطهر آن‌ها خاکسپاری شد، بعدا دیدند که باز هم تکه‌هایی از بدن‌های مطهر آن‌ها هنوز در داخل سایت به جای مانده است و چون آن زمان آزمایش دی.ان.‌ای هم به نحوه امروز وجود نداشت، این تکه‌هایی که از بدن‌های مطهر شهدا به جای مانده بود در همان سایت سوباشی خاکسپاری و یک یادمانی نیز در آن محل ایجاد شد.)

از دیگر مناسبت‌های ماه «مرداد» سالگرد شهادت «عباس بابایی» در پانزدهم این ماه، سالگرد شهادت «حسین لشکری» که به‌عنوان «سیدالاسرا» لقب گرفته است در نوزدهم  و سالگرد شهادت خلبان «محمد نوژه» در بیست و ‍پنجم «مرداد» است.

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

(خلبان شهید «محمد نوژه» نیز به دلیل این‌که برخی کودتای «نقاب» را کودتای «نوژه» می‌نامند، بسیار مظلوم است، درحالی که این شهید والامقام یک سال قبل از کودتای «نقاب» در ۲۸ مرداد سال ۵۸ در جریان آزادسازی شهر «پاوه» به شهادت رسیده بود و فقط به علت این که این کودتا در پایگاه «شهید محمد نوژه» همدان رخ داده بود، برخی به اشتباه آن را کودتای «شهید نوژه» می‌نامند.)

همچنین در همین ماه «مرداد»، ۱۱۳ نفر از رزمندگان نیروی هوایی ارتش به شهادت رسیده و در سه ماه اول جنگ نیز ۸۸ خلبان نیروی هوایی ارتش به شهادت رسیده‌اند که این آمار‌ها را وقتی نگاه می‌کنیم، واقعا تحت تأثیر بزرگی و عظمت ارتشی‌ها اعم از نیرو‌های سرباز و پایور آن قرار می‌گیرد.

از سویی دیگر نیز حدود ۶۰ درصد شهدای ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس را سربازان تشکیل می‌دهند و سرباز هم به عنوان یک عامل وحدت در کشور شناخته می‌شود؛ چراکه ما از همه نوع اقشار مانند اقلیت‌های مذهبی و... سرباز داریم که حدود ۴۰ هزار نفر این افراد به شهادت رسیده‌اند. که ما امروز اطلاعات مربوط به همه این شهدا اعم از سرباز و پایور را در پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش قرار داده‌ایم.

دفاع‌پرس: در پایگاه اطلاع‌رسانی شهدای ارتش چه اطلاعاتی قرار دارد؟

در این پایگاه اطلاع‌رسانی که چندین سال است راه‌اندازی شده و سال گذشته بیش از ۱۰ میلیون بازدیدکننده داشته است، مشخصات دقیق شهدا اعم از وصیت‌نامه‌ها، عکس‌ها، خاطره‌ها و هر نوع اثر دیگری که از آن‌ها به یادگار مانده، ثبت شده و اطلاعات این پایگاه روزبه‌روز در حال کامل شدن است و ان‌شاءالله در آینده‌ای نه‌چندان دور می‌توانیم ادعا کنیم که این پایگاه کامل‌ترین و جامع‌ترین پایگاه اطلاع رسانی شهدای ارتش است.

دفاع‌پرس: آیا در راستای تجلیل از شهدای سرباز ارتش، اقدامی در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود؟

امروز یکی از اقداماتی که در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، سرکشی به خانواده‌های معزز این شهیدان والامقام است که در این راستا نیز هنوز نتوانسته‌ایم به همه خانواده‌های شهدای سرباز ارتش در هشت سال دفاع مقدس سرکشی مستقیم کنیم که از همه این عزیزان عذرخواهی می‌کنیم و حلالیت می‌طلبیم؛ اما در سال‌های اخیر این روند سرکشی را بیش از گذشته در دستور کار قرار داده‌ایم.

دفاع‌پرس: برویم سر اصل مطلب یعنی تشریح فعالیت‌های سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران؛ امیر! لطفا کمی درباره اقداماتی که در راستای حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در این سازمان انجام می‌شود، توضیح دهید.

سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران همانند بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، در زمینه‌های مختلفی فعالیت می‌کند که در این راستا معاونت تاریخ و ادبیات دفاع مقدس، فعالیت‌هایی نظیر چاپ کتاب‌های مرتبط با زندگی‌نامه‌های شهدا، خاطرات رزمندگان و پیشکسوتان و نیز همسران شهدا را در دستور کار خود دارد.

شهادت بیش از ۴۸ هزار رزمنده ارتشی در دفاع مقدس/ ۸۵ هزار سرباز منقضی خدمت داوطلبانه به ارتش پیوستند

همچنین معاونتی در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش وجود دارد که وظیفه تحقیقات پیرامون شناسنامه‌های یگان‌ها و مناطق عملیاتی، دانشنامه‌های دفاع مقدس استانی و کار‌های پژوهشی مربوط به دوران دفاع مقدس را برعهده دارد.

از طرفی مدیریت فنی و مهندسی در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش، مسائل مربوط به یادمان‌های شهدای گمنام و کار‌های مربوط به موزه‌ها را پیگیری می‌کند؛ چراکه با تدابیری که بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اندیشیده است، با سرعت در هرسال چند استان صاحب مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس می‌شوند.

همچنین گروه فرهنگ و هنر در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران، وظیفه برگزاری همایش‌ها، کنگره‌ها و یادواره‌های مربوط به شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان را برعهده دارد. از طرفی نیز گروه فرهنگ و هنر فعالیت‌های مربوط به تولید فیلم، سریال، مستند‌های گزارشی و خبری را پیگیری می‌کند.

مرکز اسناد دفاع مقدس یکی دیگر از مراکز وابسته به سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران است که کار جمع‌آوری اسناد دوران دفاع مقدس و هر نوع پژوهشی که در این‌باره صورت می‌گیرد را مدیریت می‌کند و بخشی از این فعالیت‌ها مربوط به تاریخ شفاهی دوران دفاع مقدس است که در این راستا نیز با پیشکسوتانی که از این دوران خاطره‌ای دارند، ارتباط برقرار کرده و خاطرات آن‌ها را ثبت و ضبط می‌کند که در آینده این خاطرات می‌تواند تبدیل به کتاب و منتشر شود.

به یاری خداوند توانسته‌ایم یک نقشه راهی را در سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز ترسیم کنیم و امروز این نقشه راه به عنوان یک هدایت‌گر برای ماست و تمامی امورات به صورت منظم براساس آن انجام می‌شود و هدف و همت ما این است که به یاری خدا بتوانیم بر اساس آن رسالتی که بر دوش ماست، تمامی آثار دفاع مقدس را جمع‌آوری و حفظ کنیم.

ادامه دارد...

113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار