با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی؛

عملیات احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در ­«فردو» آغاز شد

عملیات احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در ­تاسیسات هسته‌ای فردو با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی آغاز شد.
کد خبر: ۳۵۷۶۸۹
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۰ - 13August 2019

عملیات احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ‌های پایدار در ­«فردو» آغاز شدبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، عملیات احداث مرکز جداسازی ایزوتوپ های پایدار در ­تاسیسات هسته ای فردو با حضور علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی، آغاز شد.

این مرکز که در مجاورت «مرکز ملی فناوری خلا ایران» احداث می شود با استفاده از روش هایی همچون تقطیر، تبادل حرارت و قشایی، ایزوتوپ های پایدار را استحصال خواهد کرد.

مرحله اول این مرکز بیستم فروردین ماه ۹۹ و فاز دوم آن اواخر اردیبهشت ماه ۹۹ تکمیل خواهد شد و بعد از شهریورماه تجهیز آن در دستور کار قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم آغاز به کار عملیات این طرح مهم، اظهار داشت: این مرکز با روش‌های متنوع ایزوتوپ‌های پایدار تولید خواهد کرد و تا دو سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی با اشاره به پایان مهلت ۶۰ روز گام دوم افزود: سناریوهای مد نظر از طرف سازمان انرژی اتمی ایران ارائه شده اما هنوز دستوری مبنی بر این سناریوها اتخاذ نشده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادامه داد: فردو با رشد فناوری‌های به روز و توسعه مراکز تحقیقاتی به قطب فناوری‌های به روز هسته‌ای در کشور و در بخش‌های مختلف تبدیل خواهد شد.

وی تأکید کرد: این مرکز نسبت به چند سال گذشته هر روز مراحل توسعه و رشد فناوری را طی کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه مرکز جدا سازی ایزو توپ های پایدار مرکزی بی نظیر در غرب آسیا، گفت: هشت کارگاه و هشت آزمایشگاه تحقیقاتی به وسعت حدود پنج هزار متر در این مرکز در تاسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن «فردو» ساخته و راه اندازی می‌شود.

صالحی در مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز جدا سازی ایزو توپ‌های پایدار در تاسیسات هسته‌ای فردو، افزود: ایزوتوپ‌های پایدار هم متنوع هستند و هم کاربردهای زیادی دارند. 

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: روش‌های بدست آوردن آن‌ها هم متعدد است، یکی از آن روش‌ها سانتریفیوژ است که موضوع امروز نیست، اما روش‌های تبادل شیمیایی، تقطیر تبریدی، نفوذ حرارتی و تقطیر غشایی از روش‌های دیگری هستند که در تاسیسات جدید راه اندازی خواهد شد. 

صالحی ادامه داد: این مجموعه‌ای که امروز عملیات ساخت آن آغاز شد، می‌خواهد وارد جداسازی رادیو ایزوتوپ‌ها و توسعه کاربردهای آن‌ها با استفاده از این روش‌ها شود.

وی با بیان اینکه ما در حد آزمایشگاهی کارهایی را شروع کرده ایم، ولی الان باید ازسطح آزمایشگاهی بیرون بیاییم و کار را توسعه دهیم، خاطرنشان کرد: فردو یکی از مراکز بسیار با ارزش انرژی اتمی ایران است که در چهار سال گذشته حدود ۱۶ هزار متر مربع به اماکن و بناهای آن اضافه شده است، یکی از ساختمان‌ها و تاسیسات ایجاد شده بسیار مهم برای امر زیرساختی و زیر بنای هسته‌ای مرکز ملی مواد است که این مرکز دو سال پیش تاسیس و تجهیز شد و خدماتی که ارائه می‌دهد نه فقط به صنعت هسته ای، بلکه به صنایع کشور است.

در این مراسم بهروز کمالوندی معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی و جمعی از مسئولان و محققان این سازمان نیز حضور داشتند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار