توافق اولیه بن سلمان و بن زاید در خصوص «عدن»

طبق ادعای برخی منابع، ولی‌عهد سعودی تلاش بسیاری برای حل و فصل موضوع «عدن» انجام داده و در این راستا توافقات اولیه از ارائه برخی امتیازات قابل توجه به «شورای انتقالی جنوب» حکایت دارد.
کد خبر: ۳۵۷۷۰۸
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۲ - 13August 2019

توافق اولیه بن سلمان و بن زاید در خصوص «عدن»به گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، یک روزنامه یمنی مدعی شد که به بخشی از مفاد توافق میان دولت امارات و عربستان سعودی در خصوص اداره استان «عدن» و دیگر استان‌های جنوبی دست یافته است.

روزنامه «اخبار الیوم»، به نقل از منابع خود مدعی شد که در دیدار میان «عبد ربه منصور هادی» با شاه سعودی، طرفین بر سر برگزاری نشست سه‌گانه با حضور امارات برای حل و فصل اختلافات در «عدن» توافق کردند.

به گفته این منابع، در این نشست سه‌گانه، «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی، «محمد بن زاید»، ولی عهد امارات و «عبد ربه منصور هادی» شرکت خواهند کرد. اما روز گذشته (دوشنبه) محمد بن سلمان تلاش بسیاری برای گفت‌و‌گو با منصور هادی و محمد بن زاید -که در جده به سر می‌برد- انجام داده و تلاش کرده تا نظر طرفین را به یک نقطه اشتراک برساند.

به ادعای اخبار الیوم، ولی‌عهد سعودی همچنین تلاش کرده تا دولت منصور هادی و شورای انتقالی جنوب تقسیم قدرت میان خود را بپذیرند. محمد بن زاید نیز با مسئولان سعودی در این راستا رایزنی کرده است.

در نهایت چارچوب توافق از این قرار است که چهار وزارتخانه از جمله «وزارت کشور» و همچنین معاونت ستاد مشترک و فرماندهی نظامی یکی از مناطق به شورای انتقالی جنوب سپرده شود. همچنین این شورا اداره سه استان جنوبی را بر عهده خواهد گرفت. «منصور هادی» هنوز موافقت خود را با این مفاد اعلام نکرده است؛ اما به نظر می‌رسد اطرافیان وی به شدت با این توافق مخالف هستند.

روز یکشنبه گذشته شبه‌نظامیان شورای انتقالی جنوب که مورد حمایت امارات هستند؛ توانستند پس از چهار روز درگیری با عناصر دولت منصور هادی کنترل کامل شهر «عدن» را بدست گرفته و وزیر کشور دولت مستعفی را مجبور به فرار کنند.

پس از این شکست، بسیاری از مقامات دولت منصور هادی به حملات شدیدی علیه ریاض و ابوظبی دست زدند. «احمد المیسری» وزیر کشور دولت منصور هادی در این خصوص گفته است: «در حالی که امارات ما را سلاخی می‌کرد؛ عربستان سعودی چهار روز سکوت کرد.»

بسیاری از مقامات دولت منتصور هادی که در عدن به سر می‌بردند نیز صراحتا اعلام کردند که امارات حامی اصلی شبه نظامیان شورای انتقالی جنوب است و سلاح و پول به دست آنان می‌رساند. در حال حاضر کنترل شهر «عدن» به طور کامل در دست نیرو‌های وابسته به امارات است. شهری که پایتخت موقت دولت منصور هادی محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها