امضای تفاهمنامه میان شورای استان تهران و سازمان پدافند غیر عامل

شورای اسلامی استان تهران با سازمان پدافند غیر عامل کشور تفاهمنامه همکاری منعقد کرد.
کد خبر: ۳۵۷۸۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۳ - 14August 2019

امضای تفاهمنامه میان شورای استان تهران و سازمان پدافند غیرعاملبه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، «الهام فخاری» رئیس شورای استان تهران در جلسه‌ای که به منظور انعقاد این تفاهمنامه با حضور معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل برگزار شد، اظهار داشت: سازمان پدافند غیر عامل بخشی از نظام ایمنی کشور و لازمه پایش امنیت شهر‌ها و روستا‌هاست و نه‌تنها در برابر تهدیدات خارجی، بلکه در برابر هرگونه آسیب احتمالی داخلی نقش پدافند غیر عامل مهم است.

وی با اشاره به تفاهمنامه همکاری میان سازمان پدافند غیر عامل و شورای استان گفت: این تفاهمنامه درجهت هم افزایی و بکارگیری ظرفیت‌های شورا در راستای افزایش ایمنی عمل خواهد کرد؛ ضمن اینکه می‌توانیم از توان تخصصی و نگاه جامع پدافند غیر عامل برای سیاستگذاری‌هایی با رویکرد پیشگیری از بحران کمک بگیریم.

رئیس شورای استان تهران با اشاره به اهمیت پدافند غیر عامل در اموری مثل ساخت و ساز، حمل و نقل و... افزود: در اسناد بالادستی و ازجمله برنامه ششم توسعه بند‌های مبنی بر ضرورت توجه به پیوست پدافند غیر عامل در برنامه‌ها آمده است. استان تهران با توجه به شرایط جمعیتی و استقلال به عنوان پایتخت نیاز‌های خاصی در حوزه پدافند غیر عامل دارد؛ ضمن اینکه این استان می‌تواند یک الگوی پیشران برای سایر استان‌ها، شهر‌ها و روستا‌ها باشد.

نقش پدافند غیر عامل در مقابله با تهدیدات خارجی و خطا‌های غیرعمد انسانی

«اسدالله کریمی» معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل کشور نیز در این نشست ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه تفاهمات بتواند منشأ خیر و برکات برای مردم باشد، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی معتقد هستند هر روزی که می‌گذرد بر اهمیت پدافند غیر عامل اضافه می‌شود. باید روی این سخن فکر کنیم و از خود بپرسیم علت این اهمیت چیست؟ آیا صرفاً تهدیدات خارجی مطرح است یا پدافند غیر عامل به عنوان یک مساله منطقی و فراگیر مطرح است؟ اکنون خیلی از کشور‌های اروپایی به شدت موضوع پدافند غیر عامل را دنبال می‌کنند و اگر فقط بحث تهدیدات خارجی مطرح بود، این موضوع برای این کشور‌ها تا این حد جدی نبود.

کریمی با بیان اینکه تمرکز سرمایه‌ها در کشور ما را ملزم می‌کند تا به زیرساخت‌ها توجه داشته باشیم، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی تاکید کرده‌اند که ابتدا مدیران کشور باید اهمیت پدافند غیر عامل را درک کنند. بافت‌های فرسوده، تراکم جمعیت، توسعه شهر‌ها و نظایر آن‌ها باعث شده ما به صورت طبیعی در معرض تهدید‌های غیرعمدی انسانی قرار بگیریم. یعنی یک خطا یا اشتباه می‌تواند خطراتی را برای شهر‌ها ایجاد کند که هیچ ربطی به تهدید‌های خارجی ندارد. شناسایی تهدید‌های پایه برای هر شهر به ما این امکان را می‌دهد که بر مبنای آن‌ها برنامه ریزی کنیم.

معاون امور شهری سازمان پدافند غیر عامل تاکید کرد: انتظار از شورا‌های شهر این است که برای شهر‌ها برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت داشته باشند و از مدیران شهری بخواهند برنامه‌های مدونی طراحی کنند. در گذشته هیچ شهری نداشتیم که ملاحظات ایمنی و امنیتی نداشته باشد و توسعه پیدا کند. اکنون نیز با تغییر تهدید‌ها و ورود فناوری به عرصه، ضروری است الزامات شهر‌ها را ببینیم.

وی با بیان اینکه این تفاهمنامه را به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم موضوع پدافند غیر عامل در استان‌های دیگر هم پیگیری شود، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون انجام مطالعات درخصوص ۵۰ شهر با جمعیت بالای ۲۰۰ هزار نفر که حدود هفت یا هشت عدد از آن‌ها در استان تهران هستند در دستور کار ما قرار دارد و نتایج آن در اختیار مدیران شهری قرار خواهد گرفت.

کریمی اضافه کرد: در نیمه مرداد فعالیت آموزش مجازی ما آغاز شد و همه کارکنان حوزه شهری هم می‌توانند دوره‌های مرتبط با پدافند غیر عامل را بگذرانند. ضمناً انتظار داریم همکاران ما در شورای شهر در هفته پدافند به وسیله ابزار تبلیغاتی سطح شهر و سایر ظرفیت‌ها درجهت فرهنگ‌سازی در این حوزه به ما کمک کنند.

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها