سردار نقدی:

حرکت جهادی در ملت ایران نهادینه شده است

معاون هماهنگ‌کننده سپاه پاسداران گفت: مسئله حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است و ما کار سختی برای گفتمان همگانی در امور جهادی نداریم.
کد خبر: ۳۵۷۹۵۴
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۹ - 15August 2019

حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده/ خدمت‌رسانی 6 هزار گروه جهادی در سیلبه گزارش گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس، سردار «محمدرضا نقدی» معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران شامگاه چهارشنبه در برنامه جهان‌آرا که با محوریت بازخوانی چهار دهه خدمت‌رسانی به مناطق محروم پخش شد، اظهار داشت: مسئله حرکت جهادی در ملت ما نهادینه شده است و ما کار سختی برای گفتمان همگانی در امور جهادی نداریم.

وی ادامه داد: مردم ما در مکتب فاطمی و حسینی (ع) بار آمده‌اند. مردم در حالی که مشکلات اقتصادی دارند، اما انفاق ها و کمک‌هایشان به ویژه در ایام محرم هرسال پابرجاست. مشکل ما این است که  از این انگیزه های والا استفاده نمی‌شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران تصریح کرد: باید با بکارگیری صحیح نیرو، دیگران را به شوق واداریم. در این زمینه هم جریانی خوب و گروه‌های کاری به راه افتاده است.

نقدی بر همین اساس یادآور شد: دستگاه‌های اداری کشور ما راهشان برای پیشبرد اهداف اداری و بروکراتیک است. متاسفانه روشی به اسم اینکه از مردم برای پیشبرد اهداف استفاده کنیم در نظام اداری کشور وجود ندارد.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین در ادامه سخنانش بیان کرد: طرح‌های بزرگی در بسیج سازندگی امکان‌سنجی شده تا انجام دهیم، برای اینکه این ظرفیت عظیم بکار گرفته شود، لازم است رده های بکارگیرنده وجود داشته باشند. هم‌اکنون در حال تقسیم کار هستیم تا تمام یگان های سپاه را پای کار بیاوریم.

وی با اعلام اینکه حدود 800 گروه جهادی ورزیده در کشور وجود دارد، گفت: این گروه‌ها به آن پختگی و ورزیدگی رسیدند، اما اغلبِ حدود 12 هزار و 700 گروه جهادی موجود ظرفیت بالای تجربی مانند گروه‌های جهادی ورزیده ندارند؛ لذا باید شرایط را برای فعالیت جوانان فراهم کرد.

معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران ادامه داد: آسان ترین کار این است که بگوییم جوانان بیایید با هم فلان کار را انجام دهیم و اتفاقا استقبال می‌کنند. خود جوانان متقاعد می شوند و می آیند، اما اکنون باید بستر آن فراهم شود.

نقدی در همین رابطه گفت: اگر بخواهیم نیروی جوان در بستر کار جهادی قرار گیرد، باید شرایط را به گونه ای فراهم کنیم که در همان ابتدا به جوان برنخورد؛ زیرا برخی موارد برای گروه‌های تازه‌کار قابل تحمل نیست.

وی عنوان کرد: انتظار ما این است که دستگاهای دولتی علاوه بر روش کارمند مدیر و پیمانکاری از روش رجوع به مردم برای حل مشکل استفاده کنند.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین همچنین از خدمت رسانی  6 هزار گروه جهادی به سیل‌زدگان کشور خبر داد.

سردار نقدی در ادامه بیان کرد: قرارگاه سازندگی در حال سازماندهی است که کل سپاه را پشت بسیج سازندگی بیاورد و کارهای آن انجام شده تا کل ظرفیت سپاه و از آن بخش که این پتانسیل داشته و لازم است برای کمک به بسیج سازندگی استفاده کنیم. حرکت جدیدی برای تقویت بسیج سازندگی صورت گرفته است که تا چند ماه آینده مردم آن را لمس خواهند کرد.

وی با تاکید بر اینکه برای گفتمان و غالب کردن روحیه جهادی لازم است که دستگاهای اجرایی مردم را وارد معادلات کنند، گفت: در بیانیه گام دوم رهبر انقلاب اسلامی درباره گروه های جهادی، چند نکته مهم مطرح شد؛ ازجمله خواسته هایی که از جانب رهبری مطرح شده ارتقا کمی و کیفی گروهای جهادی بوده و اینکه از کارهای کوچک غفلت نکنیم.

نقدی در همین رابطه گفتمان سازی و همگانی کردن گفتمان جهادی را از دیگر موارد مورد تاکید رهبر انقلاب اسلامی برشمرد و افزود: ایشان همچنین عنوان کردند که جهادی ها در عمل باید مشوق دیگران باشند؛ یعنی سعی کنیم رفتاری از خود نشان دهیم که مردم بدانند جهادی بودن چقدر خوب است. رهبری همچنین دیدار تاکید داشتند که محیط فعالیت اردوهای جهادی باید با تقوا، توجه به خدا و ذکر همراه باشد.

وی ترویج فرهنگ کار را از دیگر موارد طرح شده از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی خواند و بیان کرد: ایشان همچنین تاکید فرمودند که ارتباط با هم در گروهای جهادی و تبادل اطلاعات و تجربه باید صورت گیرد،  اما در ادامه با یک انذار گفتند وارد بروکراسی نشویم؛ چرا که این جریان باید مردمی باقی بماند. رهبری همچنین فرمودند که کارها در گروه‌های جهادی باید اطلاع رسانی شود.

معاون هماهنگ کننده سپاه بیان کرد: خبرنگار باید از جنس گروهای جهادی باشد تا در تمام موارد حضور داشته باشد. عموما ظرافت‌های گروه‌های جهادی زمانی اتفاق می‌افتد که خبرنگاران نیستند و حضور ندارند، لذا درست رسانه ای نمی‌شود. اما در مواردی مانند اربعین، خبرنگار خود پیاده روی می‌کند و در دل موضوع قرار دارد. نیروهای دولتی در برخی موارد به حالت اجباری کار را در این حوزه انجام می‌دهند اما جوانان در گروهای جهادی با عشق و جان انجام می‌دهند.

نقدی گفت: در جنگ یک ارتش منظم و نیروهای نظامی داشتیم که پای کار بودند. پیروزی ها از زمانی شروع شد که فهمیدیم جوانانی هستند که با تمام توان انقلابی کار کنند. همین فرهنگ باعث شد کامیون کامیون کمک در شهرها به مردم کمک شود.

رئیس اسبق سازمان بسیج در ادامه یادآور شد: متأسفانه هم‌اکنون در شبکه های آبیاری کشور مشکل داریم و ده ها هزار کیلومتر نهر خاکی وجود دارد که باید درست شود. پیمانکار چگونه می‌خواهد اینها را ساماندهی کند؟ اگر مردم را پای کار بیاوریم ظرف دو سال کار را تمام و حل می‌کنند.

وی افزود: ما این کارها را با دستمزد صفر انجام می‌دهیم و می‌توانیم استحصال آب داشته باشیم و کشاورزی ما رونق بگیرد. لازم است یک همراهی راهبردی بین دستگاه‌ها باشد. در همین رابطه باید تفکر دیوان سالاری را کنار بگذاریم. اکنون همین کارهای مهمی که در سطح کوچک در کشور انجام می شود را می‌توانیم به دست نیروهای جهادی سپرده و آنها را بکارگیریم، آنها اصلا دستمزدی هم نمی‌گیرند.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین همچنین تصریح کرد: نیروهای جهادی کارهای پر تعداد و پر حجم و متکثر در کشور را می‌توانند به سرانجام برسانند؛ اما پیمانکاران از این کارها فرار می‌کنند.

سردار نقدی گفت: چند سریال در سال‌های قبل در خصوص گروه‌های جهادی پخش شده اما کلیشه ای بود؛ لذا باید فیلمنامه های جذاب نوشته شود. این موارد خیلی سطحی دیده می‌شود. ظرافت هایی بین گروه‌های جهادی و مردم وجود دارد که باید دیده شود؛ لذا خود جهادگران دست به قلم شوند.

وی با اشاره به اینکه محرومیت یک موضوع نِسبی است، گفت: محرومیت از ابتدای انقلاب یک چیز بوده و اکنون چیز دیگری است. در ابتدای انقلاب مثلا یک جاده بود که یک ماشین هم از آن رد نمی‌شد و برق و آب هم نداشت، اما اکنون در کوه‌های دوردست ممکن است چنین موقعیت‌هایی باشد و ممکن است برخی روستاها بگویند ما پارک نداریم و اغلب روستاها آب و برق دارند.

رئیس اسبق سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: ریشه حرکت جهادی احساس مسئولیت است؛ لذا همه ما باید احساس مسؤولیت کنیم. همه مسؤل هستند و باید در صحنه بیایند، جوانان نیز باید در وارد شوند. ما گفتیم و خواستیم که دولت در حوزه جهادی کمک کند؛ اما ما هم بیکار نخواهیم نشست. پیام رهبر انقلاب اسلامی در خصوص گروه‌های جهادی یک منشأ و جهش بزرگ و درخشان در کار گروه‌های جهادی خواهد بود.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها