«شهید صیاد شیرازی» از خلع درجه توسط بنی‌صدر تا فرماندهی عملیات غرب کشور

شهید صیاد شیرازی از فرماندهان فراموش نشدنی دفاع مقدس است که در پایان دادن به غائله کردستان نقشی اساسی داشت، وی در اوج فعالیت در کردستان به دلایل واهی توسط بنی‌صدر خلع درجه شد که پس از برکناری بنی‌صدر و روی کارآمدن شهید رجایی به کردستان بازگشت و پس از موفقیت در این منطقه به فرماندهی عملیات غرب کشور منصوب شد.
کد خبر: ۳۵۸۱۵۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۴۸ - 18August 2019

.به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، وقوع جنگ تحمیلی سبب شد جوانان مستعد و خلاقی وارد عرصه نظامی شوند که بدون وجود آن‌ها تاریخ دفاع مقدس در مسیر دیگری قرار گرفت. اقتدار امروز و همه دستاورد‌های ایران اسلامی در حوزه دفاعی و امنیتی مرهون فرماندهان بزرگی است که با وجود همه ناملایمات و کاستی‌ها و کارشکنی‌های منافقینی، چون بنی‌صدر توانستند مرز‌های کشور را حفظ و راه را برای موفقیت‌های بعدی حفظ هموار کنند.

شهید صیادشیراری یکی از همین فرماندهان بزرگ و بی‌بدیل ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران جنگ تحمیلی است که حضور موثری در مبارزه با غائله کردستان داشت.

در کتاب «ده مرد» که به کوشش «رضا جهان‌فر» و «فهیمه کرمی» تالیف شده و توسط انتشارات ایران سبز منتشر شده، به زندگی و عملکرد ۱۰ تن از فرماندهان و امیران شهید ارتش جمهوری اسلامی ایران دارد، بخشی به فعالیت‌های صیاد شیرازی اختصاص یافته است.

بخشی از این کتاب که به حضور صیاد شیرازی در کردستان اختصاص یافته را در ادامه می‌خوانید:

«صیاد شیرازی پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا مهر ۱۳۵۸ در اصفهان حضور داشت. از جمله فعالیت‌های انقلابی وی در این مدت تشکیل گروه ۳۰ نفره برای حفظ و حراست پادگان ارتش به شمار می‌رود.

سقوط پادگان مهاباد و به شهادت رساندن تعدادی از پاسداران در ۲۳ مهر سال ۱۳۵۸ در حوالی سردشت منجر به معطوف شدن نگاه صیاد به کردستان شد.

برابر مدارک موجود تعداد کل نیرو‌های ۶۲ نفر بود که به تله نیروی دوهزار نفری ضد انقلاب افتاده بودند. نیرو‌های با اخلاص تمام در مقابل ضد انقلاب ایستادند و با رشادت جنگیدند و هرگز تسلیم نشدند.

پس از دو تا سه ساعت جنگ تمام عیار و شهادت ۵۲ نفر از نیروها، سه نفر اسیر و هفت نفر مجروح، با وجود به پایان رسیدن مهمات خود از مهلکه جان سالم به در بردند. پس از مخابره این خبر تاثربار به تهران، قرار بود گروهی از جانب دولت به نمایندگی دکتر چمران به منطقه اعزام شود تا وقایع و شرایط را از نزدیک رصد کنند و چاره بیندیشند. از طرف مسئولان استان اصفهان سروان صیادشیرازی و برادر رحیم صفوی به تهران آمدند و خود را به عنوان داوطلب اعزام به دکتر چمران معرفی کردند و با اجازه وی سوار بالگرد شدند و رهسپار شدند.

بدین ترتیب مقدمات ورود صیاد در تحولات تاریخی کردستان رقم خورد. با حضور در چند ماموریت، خیلی زود توانمندی خود را نشان داد. با تلاش‌های صیاد، قرارگاه عملیاتی غرب در کرمانشاه در زمستان ۱۳۵۸ تشکیل شد و با فرماندهی وی شروع به کار کرد. حضور صیاد شیرازی در کردستان و موفقیت وی، توجه‌ها را بیش از پیش معطوف وی کرد.

یگان‌های اصلی تحت امر این قرارگاه تشکیل شده بود از لشکر ۸۱ زرهی کرمانشاه، لشکر ۱۶ زرهی قزوین، لشکر ۶۴ پیاده ارومیه، لشکر ۲۸ کردستان و تیپ ۲۳ نیروی مخصوص و تعدادی از نیرو‌های سپاه پاسداران. اولین عملیات موفق این قرارگاه آزادسازی مریوان و پاکسازی کلیه محور‌های مواصلاتی آن به شمار می‌رود.

با پشتیبانی ارتش و سپاه، سنندج را آزاد می‌کنند. این عملیات در کردستان موجب می‌شود تا با دو درجه موقت و در جه سرهنگی به فرماندهی عملیات غرب منصوب می‌شود. سال‌های اول انقلاب با اختلافات سیاسی مواجه شد. از جمله این اختلافات سیاسی می‌توان به اختلافات شهید بهشتی و روحانیت و اختلاف با بنی‌صدر از سوی دیگر نام برد. با کشیده شدن این اختلافات به میان مردم، قرارگاه عملیاتی غرب با هدف متوجه ساختن مسئولین به مسایل کردستان اعلامیه‌ای صادر کرد و خواستار وحدت و یکپارچگی مسئولین و حمایت از مبارزات در کردستان شد.

تصور بنی‌صدر بر این بود که قرارگاه عملیاتی غرب دارای حمایت خاص از شهید بهشتی است و این بدبینی در نهایت منجر به عزل صیاد شیرازی از فرماندهی قرارگاه عملیاتی غرب و جایگزینی سرهنگ معدوم عطاریان به جای صیاد شیرازی شد.

پس از آن که به دلیل مخالفت‌هایش با بنی‌صدر، درجات وی لغو و با درجه سرگردی از مسوولیت عملیات غرب کشور برکنار شد، به مدت چهار ماه در معاونت طرح و عملیات سپاه انجام وظیفه کرد. پس از برکناری بنی‌صدر از ریاست جمهوری، با حضور محمدعلی رجایی در راس دولت، صیاد شیرازی بار دیگر با دریافت دو درجه، به ارتش بازگشت و برای پایان دادن به ناهماهنگی ارتش و سپاه، قرارگاه مشترک عملیاتی سپاه و ارتش تحت عنوان قرارگاه حمزه سیدالشهدا را راه اندازی کرد. سرهنگ صیاد شیرازی با تاسیس این قرارگاه لشکر‌های ۶۴ ارومیه و ۲۸ کردستان و تیپ‌های ۲۳ نیروی ویژه هوابرد و تیپ ۳۰ گرگان، شهر‌های بوکان و اشنویه را آزاد کرد و امنیت مناسبی در شمال غرب کشور برقرار شد.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها