معرفی نامزد‌های بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو

نامزد‌های بخش کودک و نوجوان جایزۀ شهید اندرزگو را بیشتر بشناسید.
کد خبر: ۳۵۸۲۰۱
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳ - 17August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، در روز‌های اخیر، دبیرخانه جایزه ادبی شهید اندرزگو، نامزد‌های نهایی بخش کودک و نوجوان این جایزه را معرفی کرد. به همین بهانه، برای آشنایی نسبی با این آثار، به این پنج نامزد نگاهی گذرا انداخته‌ایم.

باغ خرمالو/ هادی حکیمیان/ شهرستان ادب

«باغ خرمالو» به‌خوبی و با بهره‌گیری از شناخت نویسنده از تاریخ معاصر کشور عزیزمان، نوجوانان را با فضای حاکم بر کشور در دوره پهلوی اول آشنا می‌کند و با نقل روایات دقیق تاریخی از بی‌توجهی ظالمانه سلطنت ۵۴ ساله پهلوی بر ایران پرده برمی‌دارد. پادشاهی که در اوج وجود مشکلات و نابرابری‌های فرهنگی و اجتماعی در کشورش با امید بستن به استعمار جهانی، مردمی با فرهنگی غنی و ریشه‌دار را به غرب‌زدگی و کشف حجاب سوق داد و دست‌نشاندگانش را در شهر‌ها و روستا‌های مختلف به کشیدن چادر و روسری از سرزنان نجیب کشورش واداشت.

شخصیت‌های اصلی باغ خرمالو، دو پسر نوجوان با روحیه‌ای متفاوت هستند که هم‌زمان برای احقاق حق شان در دوران سیطره دودمان پهلوی تلاش می‌کنند و درنهایت در فرمانداری شهر با رضاشاه که روز‌های آخر سلطنتش را می‌گذراند روبه‌رو می‌شوند و در این مواجهه اتفاقات خواندنی و عبرت‌آموزی رخ می‌دهد.

دو روایت از یک عکس/ ابراهیم حسن‌بیگی/ سوره مهر

«دو روایت از یک عکس» به روز‌های پایانی عمر رضا شاه در تبعید و نیز روز‌های آخر زندگی محمدرضا پهلوی می‌پردازد. وجه مشترک این پدر و پسر آوارگی و دربه‌دری در روز‌های پایانی سلطنت است که هیچ کدام از دوستانشان حاضر نشدند به آن‌ها کمک کنند تا در بیماری و تحقیر و خفت عذاب نکشند و در غربت نمیرند. این کتاب دو بخش دارد. یک بخش آن درباره تبعید رضاشاه به آفریقا و بخش دیگر درباره فرار شاه به مصر و کشور‌های مختلف است. نویسنده در این کتاب آن ایام را به تصویر کشیده است.

رؤیای بعد از ظهر/ نیلوفر مالک/ سوره مهر

«رؤیای بعد از ظهر» موضوع انقلاب را برای گروه سنی نوجوان از زاویه دید اول شخص روایت می‌کند. این اثر داستان پسری نوجوان را روایت می‌کند که به ناگاه به دنیای چند سال گذشته پرت می‌شود. او هنگام تعمیر چراغ مطالعه‌اش، با جرقه برق بیهوش شده و وقتی چشمش را باز می‌کند، متوجه تغییرات در اطراف خود می‌شود. این اتفاق سبب می‌شود تا او به سال‌های پیش از انقلاب و به بحبوحه حوادث آن ایام سفر کند.

ظلمت سفید/ سجاد خالقی/ کتابستان معرفت

این رمان، به صورت فانتزی و برای گروه سنی نوجوان نوشته شده است. «ظلمت سفید» دو قسمت دارد. یک بخش آن به وقایع انقلاب اسلامی در منطقه چهارمحال و بختیاری بازمی‌گردد و بخش دیگر انقلاب مشروطه را بازگو می‌کند. بخش اول به داستان جوانی می‌پردازد که به کوه‌های چهارمحال و بختیاری متواری شده است. او در این مسیر با نوجوانی ایلیاتی روبه‌رو می‌شود که برای نجات از زمستان سرد کوهستان او را همراهی می‌کند.

داستان موازی با این بخش، نوجوانی را در زمان مشروطه تصویر کرده است که در تهران مبارزات روشنگرانه دارد. مشروطه با به توپ بسته شدن مجلس ناکام می‌ماند. داستان کلی کتاب، شیوه به بلوغ رسیدن انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.
داستان رمان «ظلمت سفید» در کوهستان‌های برف‌گیر چهارمحال و بختیاری می‌گذرد. خالقی در این اثر کوشیده از زاویه دید مرکزنشینی به مسائل گذر کند و با این هدف سعی کرده در این اثر از تهران و مرکز دور شود.

مو‌های تو خانه ماهی‌هاست/ محمدرضا شرفی خبوشان/ شهرستان ادب

خبوشان در کتاب «مو‌های تو خانه ماهی‌هاست» قرار است قصه قیام مردم ورامین را بگوید. نویسنده خیلی شاعرانه در این کتاب توانسته قیام مردم ورامین و روستا‌های اطراف آن را به سال ۶۱ق گره بزند. دختر غاضریه از روز‌های دور سال ۶۱ق می‌گوید و پسرنوجوان روستایی، راوی سال ۱۳۴۲ش است. این دو نفر با روایت‌های موازی سعی می‌کنند بخشی از تاریخ را برای مخاطب‌هایشان با زبان داستان بازگو کند.

«مو‌های تو خانه ماهی‌هاست» رمانی است که همه ویژگی‌های یک رمان خوب را دارد. راوی یک پسربچه نوجوان است و لحن کتاب خیلی خوب با سن و سال و نوع نگاه راوی هماهنگ است. کنار ماجرای اصلی یکی دو تا خرده داستان فرعی هم وجود دارد که این خرده داستان‌ها برای نوجوان‌ها جذاب خواهد بود. حجم کتاب هم کمتر از نود صفحه است که خواندنش را حتی برای نوجوان‌های کم‌حوصله آسان می‌کند.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها