یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

«غدیر»؛ سرمشق حکومتداری

واقعه غدیر آنقدر مهم است که همه حکومت‌ها می‌توانند از آن به عنوان الگو و نمونه یاد کنند تا بر اساس آن، رابطه بین حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظایف خود را به درستی انجام دهد.
کد خبر: ۳۵۸۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 20August 2019

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ واقعه غدیر یکی از مهم‌ترین اتفاقات تاریخ اسلام است و بدون شک این واقعه نقش سرنوشت سازی در تعیین مسیر آینده اسلام دارد.

واقعه‌ای که طی آن پیامبر اسلام (ص) مهمترین ماموریت خود را انجام داد. ماموریتی که انجام آن مساوی با تبلیغ رسالت و کوتاهی از آن به منزله از بین رفتن زحمات چندین ساله پیامبر اکرم (ص) بود.

پیامبر اسلام (ص) هنگام بازگشت از حجةالوداع در ۱۸ ذی‌الحجه سال دهم قمری در غدیر خم، امام علی(ع) را جانشین خود معرفی کردند.

در چنین روزی ولایت امیرالمومنین (ع) به مردم ابلاغ می‌شود تا انسجام و اتحاد مسلمین در مقابل استکبار و زورگویی دشمنان بیش از پیش خود را نشان دهد.

با انتخاب امیرالمومنین كه نزدیك به 35 سال سن بیشتر نداشت ‏و تقریباً جوان محسوب می‌شد این واقعیت را به بشر ابلاغ كرد كه شایستگی فرد در انتصاب مسئولیت بسیار مهم است و برای خلافت پس از پیامبر كسی انتخاب می‌شود كه ‏از سایرین در علم و دین سرآمدتر است، بنابراین می توان از این انتصاب درس شایسته سالاری را از پیامبر اکرم (ص) آموخت.

واقعه غدیر آنقدر مهم است که همه حکومتها می‌توانند از آن به عنوان الگو و نمونه یاد کنند تا بر اساس آن، رابطه بین حاکم و مردم مشخص شود و حکومت، وظایف خود را به درستی انجام دهد.

همواره امام خمینی (ره) بر این عقیده بود که غدیر، الگوی حکومت اسلامی را معین می‌کند. ایشان در این باره می‌فرمود: «روز عید غدیر روزی است که پیغمبر اکرم (ص) تکلیف حکومت را معین و الگوی حکومت اسلامی را تا آخر تعیین فرمود که حکومت اسلام نمونه اش عبارت از یک همچون شخصیتی است که در همه جهات مهذب، در همه جهات معجزه است. و البته پیغمبر اکرم این را می دانستند که به تمام معنی کسی مثل حضرت امیر- سلام الله علیه - نمی تواند باشد لکن نمونه را که باید نزدیک به یک همچو وضعی باشد از حکومتها، تا آخر تعیین فرمودند.» 

اما متاسفانه برخی فکر می کنند که واقعه غدیر، مربوط به مسائل معنوی امام علی(ع) است و به خلافت و حکومت ایشان بعد از پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله  ربطی ندارد؛ ولی حضرت امام با رد این مدعا می فرمود: «قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود. و اینکه در روایات ما و از آن زمان تا حالا این غدیر را آن قدر ازش تجلیل کرده اند، نه از باب اینکه حکومت یک مسئله ای است، حکومت آن است که حضرت امیر به ابن عباس می گوید که «به قدر این کفش بی قیمت هم پیش من نیست.»

در غدیر مقام رهبری و پیشوایی مردم به امام علی (ع) تفویض شد، بنابراین در سیاست اسلامی، مسئله رهبری جامعه و هدایت مردم به سوی خدا و اجرای احکام و مبارزه با باطل مقامی است که باید در دست صالح ترین افراد قرار گیرد. واقعه غدیر خم نشانه اهمیت این موضوع در نظام اسلامی است.

با توجه به اینکه امام علی (ع) به هیچ یک از مقاماتش دلبستگی نداشتند و برای همین فرمودند: «مقام فرمانروایی برای من از عطسه بز هم ناچیزتر است.» باید مسئولین کشور این نگاه امام را الگوی کشورداری خود قرار دهند. در واقع غدیر یک سرمشق انتخاب رهبر هدایتگر برای جهان است.

برگزاری مراسم های معنوی در اعیاد اسلامی، عملی نیکوست؛ ولی بهتر این است که در مورد بزرگی آن عید بیندیشیم. امام خمینی (ره) در مورد درست زنده نگه داشتن عید سعید غدیر خم می فرماید: « زنده نگه داشتن این عید نه برای این است که چراغانی بشود و قصیده خوانی بشود و مداحی بشود، اینها خوب است، اما مسأله این نیست. مسأله این است که به ما یاد بدهند که چطور باید تبعیت کنیم، به ما یاد بدهند که غدیر منحصر به آن زمان نیست، غدیر در همه اعصار باید باشد و روشی که حضرت امیر در این حکومت پیش گرفته است باید روش ملتها و دست اندرکاران باشد. قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است و الّا مقامات معنوی قابل نصب نیست.»

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها