معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

آغاز عملیات اجرایی خط بین‌المللی راه‌آهن شلمچه به بصره عراق

سعید رسولی گفت: عملیات اجرایی راه‌آهن شلمچه به بصره بزودی آغاز می‌شود. طول مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۳ کیلومتر است که در این مسیر باید یک پل ۷۰۰ متری نیز ساخته شود.
کد خبر: ۳۵۸۶۴۲
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۴ - 20August 2019

آغاز عملیات اجرایی خط بین المللی راه آهن شلمچه به بصره عراق

به گزارش دفاع‌پرس از اهواز، «سعید رسولی» معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست بررسی ظرفیت‌های ریلی بندر خرمشهر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: عملیات اجرایی راه آهن شلمچه به بصره بزودی آغاز می شود. طول مسیر ریلی شلمچه به بصره ۳۳ کیلومتر است که در این مسیر باید یک پل ۷۰۰ متری نیز ساخته شود.

وی افزود: این عملیات اجرایی در مدت یک سال به اتمام خواهد رسید و مقصد نهایی این خط آهن اتصال به شهر لاذقیه در کشور سوریه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اجلاس سه جانبه ایران، عراق و سوریه در حوزه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: در راستای تکمیل این مسیر، خط راه آهن بندر امام خمینی (ره) به خرمشهر متصل شده تا نقش یک کریدور استراتژیک را در منطقه داشته باشد. در نهایت با توافقی که در استان صورت گرفت قرار شد خط دوم خرمشهر - اهواز با طرح اتصال بندر امام جا به جا شود تا به تکمیل هرچه بیشتر ظرفیت‌های ریلی استان خوزستان کمک کند.

این مقام مسئول در راه آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣ کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است که به دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است لذا همزمان با تکمیل ٣٣ کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و از این مسیر جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابه‌جایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می شود.

لازم به ذکر است؛ بنیاد مستضعفان جمهوری اسلامی ایران به عنوان شرکت سرمایه‌گذار ساخت این مسیر ریلی را در عراق برعهده گرفته است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها