علی موسوی گرمارودی:

رسانه‌های گروهی باید با «فرهنگستان زبان فارسی» همراه باشند

نویسنده و پژوهشگر زبان فارسی گفت: وجود «فرهنگستان زبان فارسی» مرجعیت قانونی و مهمی در حفظ زبان فارسی دارد و رسانه‌های گروهی باید با آن همراه و همدل باشند.
کد خبر: ۳۵۸۷۱۷
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۹ - 22August 2019

رسانه‌های گروهی باید با «فرهنگستان زبان فارسی» همراه باشند«علی موسوی گرمارودی» نویسنده و پژوهشگر زبان فارسیو استاد داشنگاه در خصوص آسیب‌هایی که زبان فارسی را تهدید می‌کند به خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس اظهار داشت: مهمترین آسیبی که زبان فارسی را تهدید می‌کند از طریق رسانه‌های گروهی، چه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و چه رادیو و تلویزیون و... است. حتی تبلیغات و آگهی‌های بازرگانی و عناوین مراکزی که مردم با آنها در ارتباط هستند، می‌تواند به پیکره زبان فارسی آسیب جدی وارد کند. وقتی یک مرکز خرید واژه‌ای بیگانه را برای خود انتخاب می‌کند، به سهم خودش در ملموس کردن آن واژه موثر است، در این میان رسانه‌ها هم سهم عمده‌ای دارند.

وی در ادامه گفت: همین تهدیدات است که رهبر معظم انقلاب اسلامی را نگران کرده و باید منویات ایشان در خصوص حفظ زبان فارسی نصب‌العین قرار گیرد. سعی کنیم از عبارات ترجمه‌ای پرهیز کنیم. مثلا ما عبارتی مثل «نقطه نظر» در زبان فارسی نداریم. این عبارت ترجمه‌ای است و موارد مشابه در زبان فارسی کم نیستند. رسانه‌های گروهی باید در این زمینه ورود کنند و مانع از نفوذ عبارات، واژه‌ها و اصطلاحات بیگانه شوند. ما می‌توانیم جایگزین مناسبی برای کلمات غیر فارسی داشته باشیم. البته «فرهنگستان زبان فارسی» مرجع قانونی و مهمی است که باید همراهی و همدلی همه رسانه‌ها را پشت سر خود داشته باشد.

موسوی گرمارودی در ادامه گفت: ویراستاران نقش مهم و اساسی در حفظ زبان فارسی دارند. ناشران حرفه‌ای خوشبختانه از این متخصصان استفاده می‌کنند اما فقدان آنها در برخی از رسانه‌های گروهی به چشم می‌آید. همین عدم استفاده از ویراستار باعث می‌شود ناخواسته عبارات ناملموسی وارد زبان مردم شود.

این استاد دانشگاه در بحث تاثیر فضای مجازی بر زبان فارسی توضیح داد: فضای مجازی در یک تقسیم‌بندی کلی جزو رسانه‌ها محسوب می‌شود، که کارکرد و شیوه اطلاع رسانی متفاوتی دارد. اما در خصوص احساس وظیفه‌ای که باید نسبت به زبان فارسی در آن باشد، تفاوتی با رسانه‌های دیگر ندارند. نکته‌ای که باید توجه داشت این است که مخاطبان رسانه‌های مجازی بیشترند، برای همین حساسیت بیشتری هم دارند که باید صاحبان رسانه‌ها دقت بیشتری به خرج دهند.

وی با اشاره به میراث غنی ادبیات فارسی گفت: ما در تاریخ ادبیات آثار ارزشمندی داریم که باید آنها را وارد زندگی مردم کنیم، گلستان سعدی که نمونه اعلای ادبیات فارسی است، باید بارها مورد مطالعه قرار گیرد. تهدیدی که زبان فارسی را متوجه خود کرده است، بیشتر در سنین نوجوانی صورت می‌گیرد و اگر این افراد با آثاری مثل گلستان مانوس شوند هرگز از واژه‌های ناملموس بیگانه استفاده نخواهند کرد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار