صالحی در جمع خبرنگاران:

امکان توافق در مرحله بعدی مذاکرات زیاد است

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و آمادگی خود را برای امضای قرارداد با ما اعلام کردند.
کد خبر: ۳۵۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۰ - 09December 2014

امکان توافق در مرحله بعدی مذاکرات زیاد است

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، علیاکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان ظهر امروز در حاشیه نخستین کنفرانس بینالمللی جهان علیه خشونت و افراط گرایی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی اعلام کرد که در حال حاضر 20 هزار سانتریفیوژ در تاسیسات هستهای ایران نصب شده که 9 هزار سانتریفیوژ کار نمیکند و تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد قصد راهاندازی 9 هزار سانتریفیوژ را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با ذکر این نکته که ما حسن نیت خود را نشان دادیم که به دنبال حل موضوع هستیم و نه غامض و پیچیده کردن آن اظهار داشت: ما در حال حاضر با 9 هزار سانتریفیوژ کار میکنیم تا ببینیم سرانجام مذاکره چه خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد که در حال حاضر سانتریفیوژهای نسل دوم را داریم که هزار عدد آن نصب شده و یک زنجیره 164 تایی به طور آزمایشی کار میکند.

وی با اشاره به سانتریفیوژهایIR4، IR6 وIR8 اظهار داشت: ما به سانتریفیوژهایIR8 گاز تزریق نکردیم و باز هم به صورت داوطلبانه قرار نیست که به این سانتریفیوژها گاز تزریق کنیم البته تستهای مکانیکی انجام میشود.

صالحی عنوان کرد: تا زمانیکه مذاکرات ادامه دارد قصد تزریق گاز اکتیوUF6 به این سانتریفیوژها را نداریم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به سفر اخیرش به مسکو و امضای قرارداد احداث دو نیروگاه جدید هستهای در محل نیروگاه بوشهر عنوان کرد: پس از آن برخی از کشورهای اروپایی با ما تماس داشتند و آمادگی خود را برای امضای قرارداد با ما اعلام کردند.

صالحی اضافه کرد: امیدواریم تا پایان سال جاری یا اوایل سال آینده شاهد بهرهبرداری کامل نیروگاه بوشهر به دست پرسنل ایرانی باشیم.

یادآور میشود که در حال حاضر بهرهبرداری از نیروگاه به دست ایرانیها و تحت نظارت روسها انجام میشود.

وی در خصوص تولید سوخت هستهای در خارج از کشور خاطرنشان کرد: اگر قرار بود سوخت را در کشور دیگری بسازیم که این کار را انجام میدادیم، اما قرار است تمام فرآیند سیکل سوخت را در خاک جمهوری اسلامی انجام و در ایران بسازیم.

وی در خصوص دستیابی کشورهای عربستان و امارات متحده عربی به تاسیسات هستهای خاطرنشان کرد: ما خوشحال میشویم که کشورهای اسلامی و در حال توسعه بر اساس حقوقشان در معاهدهNPT و اساسنامه آژانس بتوانند به این تکنولوژی دسترسی پیدا کنند، از جمله عربستان و امارات و ما هیچ نگرانیای از این بابت نداریم.

وی ادامه داد: ما پیشتاز این موضوع هستیم و ایران پرچمدار مبارزه برای احقاق حقوق کشورهای در حال توسعه به منظور استفاده کامل از حقوق خود در معاهدهNPT و اساسنامه آژانس است.

صالحی یادآور شد: اگر آنها بخواهند وارد عرصه فعالیتهای صلحآمیز هستهای شوند از آن استقبال کرده و خوشحال میشویم.

معاون رئیسجمهور با اشاره به ساخت 4 نیروگاه هستهای در امارات و آمادگی دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس برای احداث نیروگاه هستهای خاطرنشان کرد: ما آمادهایم تجربه خود را به این کشورها منتقل کنیم و آماده تشکیل شورای مشترک انرژی هستهای در خلیج فارس هستیم.

وی همچنین عنوان کرد که امکان رسیدن به توافق جامع هستهای بالاست.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار