امام خمینی، فقط امام شما نیست او امام همه ماست

جاویدالاثر «احمد متوسلیان» در توضیح فعالیت فرهنگی رزمندگان در ایام حج سال 1361 می‌گوید: یکی از جوانان مصری در اعتراض به ما که مدام از امام خمینی صحبت می‌کردیم گفت که آنقدر نگویید امام ما، امام ما، امام خمینی، امام همه ماست.
کد خبر: ۳۵۸۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۲:۳۸ - 23August 2019

امام خمینی، فقط امام شما نیست او امام همه ماستبه گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اقدامات فرهنگی از منظر فرماندهان نسبت به اقدامات نظامی اولویت بیشتری داشت، آن‌ها از هر فرصتی برای پیشبرد اهدافشان با ابزار فرهنگی استفاده می‌کردند. نمونه این اقدام موفق و البته درس‌آموز فعالیت فرهنگی جاویدالاثر متوسلیان و شهیدان همت و شهبازی در ایام حج سال ۱۳۶۱ بود که هنوز می‌تواند قابل تامل باشد. این فرماندهان در سفر ۱۷ روزه حج همه سعی‌شان را کردند تا با فعالیت فرهنگی خود پیام انقلاب اسلامی را به حاجیانی که از دیگر کشور‌های اسلامی آمده بودند منتقل کنند.

اقدام این فرماندهان اثبات این مدعاست که محدودیت زمانی و کم بودن هزینه دلیل توجیهی برای کار نکردن نیست. ما می‌توانیم در هر شرایطی فعالیت فرهنگی کنیم فقط کافی است ظرف مکان و زمان را بشناسیم.

در کتاب «همپای صاعقه» که به کوشش «گلعلی بابایی» و «حسین بهزاد» تالیف شده است و شرح کارنامه عملیاتی لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله (ص) از دی ۱۳۶۰ تا تیر ۱۳۶۱ است به این مساله اشاره شده است. نویسندگان در صفحات ۷۲ و ۷۳ به سفر حج تعدادی از رزمندگان سپاه پرداخته و توضیح داده شده که شهیدان همت، متوسلیان و شهبازی چه اقدامات فرهنگی مثبتی انجام داده‌اند.

«حسین شریعتمداری:

شروع آشنایی من با احمد متوسلیان، محمد ابراهیم همت و محمود شهبازی به مهر ماه سال ۱۳۶۰ بازمی‌گردد. مقصودم همان موقعی که سازمان حج و زیارت سهمیه به اعضای سپاه اختصاص داده بود و به قول خودشان چند نفر از بچه‌های سپاه ایران هم کرده بودند.

ما چند نفر یعنی بنده و برادران عزیز متوسلیان همت و شهبازی، در این سفر، عضو یک کاروان کوچک زیارتی بودیم. سفر ما از روز پنج‌شنبه ۲۵ ذی‌القعده شروع شد و تا یازدهم ذی الحجه - - - یعنی از دوم تا هجدهم مهر سال ۱۳۶۶ - طول کشید. ما با آخرین پرواز از تهران به جده رفتیم و فردای آن روز عید قربان با اولین پرواز به ایران برگشتیم. در مجموع این سفر ۱۷ روز بیشتر طول نکشید. از همان دقایق اول یک رابطه گرمی را میان این سه نفر - احمد ابراهیم و محمود - مشاهده کردم و هرچه سفرمان ادامه یافت، این ارتباط گرم‌تر و صمیمانه‌تر شد.

بعد از رسیدن کاروان ما به مکه مکرمه و استقرار در اقامتگاه زوار، این سه نفر به محض مشاهده جو تبلیغاتی نامساعد حاکم بر آن‌جا دست به کار شدند. از آنجا که در بین آن‌ها همت سابقه کار فرهنگی بیشتری داشت و قبل از نظامی بودن یک عنصر فرهنگی و انقلاب بود، نقش مغز متفکر جمع ما را به عهده گرفت. اولین اقدام همت پیدا کردن چند نفر مترجم و افراد مسلط به زبان‌های عربی و انگلیسی در بین حجاج ایرانی بود. او اصرار زیادی داشت که ما باید با استفاده از این مترجمین به صورت کتبی و شفاهی، پیام معنوی انقلابمان را به حاجیانی کع از چهار گوشه دنیا به عربستان آمده بودند، ابلاغ کنیم. علی‌رغم این که اکثر اعضای کاروان ما بچه‌های پرشور سپاهی بودند، ولی متوسلیان همت و شهبازی اصلاً عالم دیگری داشتند.

محمود شهبازی:

در ایام حج با احمد متوسلیان و همت یک تیم تبلیغاتی درست کردیم مدام می‌رفتیم توی بعثه‌ها و چادر‌های حجاج کشور‌های اسلامی و با حاجی‌ها هم داشتیم؛ مخصوصاً با تیپ‌های جوانان و فرهنگی آن ها. یک روز سه نفری رفتیم حاجیان مصری.

آنجا چند جوان تحصیل‌کرده را پیدا کردیم و نشستیم با آن‌ها در مورد انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی صحبت کردیم. ناگهان دیدیم یکی از آن جوان‌های مصری به شدت منقلب شد و در حالی که از چشم هایش سرازیر شده بود، به ما گفت: چرا مدام می‌گویید امام ما، امام ما؟ خمینی فقط امام شما نیست. او امام همه مسلمین جهان است. او امام ما هم هست.»

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها