عراقچی در جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

5+1 تغییراتی در مطالبات و خطوط قرمز خود داده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: عراقچی در کمیسیون گفت معتقدیم هر چه زمان مذاکرات طولانی تر شود، کار و شرایط سخت تر خواهد شد و فشارها و لابی گرایی‌ها روی غربی ها بیشتر خواهد شد ولی هیچکدام باعث عبور ما از خط قرمزها نمی شود و نخواهد شد. خطوط قرمز ما و کف مطالبات ما تعریف شده است و تحت هیچ شرایطی از آنها عبور نخواهیم کرد.
کد خبر: ۳۵۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۰ - 09December 2014

5+1 تغییراتی در مطالبات و خطوط قرمز خود داده است

به گزارش اخبار داخلی دفاع پرس، سید حسین نقوی حسینی درباره جلسه عصر امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: عراقچی میهمان جلسه امروز کمیسیون بود. وی در ابتدای جلسه توضیح داد که توافق ژنو در واقع با هدف زمینه سازی برای ادامه مذاکرات و نهایتا دسترسی به توافق جامع صورت گرفت. فاصله بین دو طرف هم بسیار زیاد بود و طی مذاکرات بعد از توافق ژنو، مسیر طولانی شد و نقاط مشترک زیادی هم به دست آمد اما هنوز فاصله زیاد است و خطوط قرمز طرفین همچنان حفظ شده، اگر چه طرف مقابل تغییراتی در مطالبات و خطوط قرمز خود داده ولی فاصله زیاد است.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی افزود: عراقچی ادامه داد که به همین دلیل مذاکرات برای هفت ماه دیگر تمدید شد. در این مسیر، سناریوهای مختلف و پیشنهادات متعددی مطرح شده ولی هیچکدام به ثمر نرسید و مورد توافق طرفین قرار نگرفت. البته توافق شده که طی چهار ماه آینده به توافق کلی دست پیدا کنیم و در سه ماه بعد روی جزئیات بحث کنیم و به توافق برسیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: در ادامه جلسه، عراقچی گفت ما مجاز بودیم نشست ها و مذاکرات دو جانبه و چند جانبه داشته باشیم و هر نشستی که لازم بوده را برگزار کردیم. طبیعی است که ما هم معتقدیم هر چه زمان مذاکرات طولانی تر شود، کار و شرایط سخت تر خواهد شد و فشارها و لابی گراییها روی غربی ها بیشتر خواهد شد ولی هیچکدام باعث عبور ما از خط قرمزها نمی شود و نخواهد شد. خطوط قرمز ما و کف مطالبات ما تعریف شده است و تحت هیچ شرایطی از آنها عبور نخواهیم کرد.

به گفته نقوی حسینی، عرقچی بیان کرده است که تمدید مذاکرات هم براساس یک تصمیم معقول صورت گرفت. اگرچه ما معتقد بودیم که در زمان بسیار کمتر از هفت ماه هم می توان به نتیجه و توافق رسید، ولی بالاخره هفت ماه مورد توافق قرار گرفت. عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت ما در شرایط برتری قرار داریم و جمهوری اسلامی امروز در منطقه صاحب قدرت است و همین برتری و قدرت پشتوانه مذاکرات است. پیشتیبانی ملت و مقاومت مردم است که به ما توان مذاکره و دفا ع از خطوط قرمز نظام می دهد.

نقوی حسینی تصریح کرد: در این جلسه، عراقچی به سوالات نمایندگان پاسخ داد و گفت ما حسن نیت خود را به جامعه جهانی اثبات کردیم و توافق را قابل دسترس می دانیم. توافقی که در آن خطوط قرمز ما حفظ شود. وی گفت طبیعی است که پروتکل الحاقی و پذیرش آن منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است ولو اینکه کل توافق هم منوط به پروتکل باشد. عراقچی همچنین گفت صهیونیست ها و برخی کشورهای منطقه با کلیت توافق و هر نوع توافقی مخالف هستند. آنها نمی خواهند توافقی صورت پذیرد. حتی تلاش می کنند غرب را علیه ایران ولو در سطح نظامی تحریک می کنند. ما معتقدیم از طریق مذاکره حقوق هسته ای خود را حفظ کنیم و قطعا هم موفق خواهیم شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها