یوسف‌زاده:

فیلم «۲۳ نفر» از هفتم آبان اکران می‌شود

نویسنده کتاب «آن ۲۳ نفر» از اکران عمومی فیلم سینمایی با همین نام که از این کتاب اقتباس شده، در آبان سال جاری خبر داد.
کد خبر: ۳۵۹۰۷۰
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۴ - 24August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، احمد یوسف زاده در برنامه «تقاطع فرهنگ» «رادیو گفت‌وگو» اظهار داشت: این کتاب ماجرای ۲۳ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله ایرانی است که عمدتا از استان کرمان هستند.

وی ادامه داد: ماجرایی برای این ۲۳ نفر اتفاق افتاد که طبق تحقیقات، در ۱۰۰ سال اخیر مثال آن را ندیده‌ایم.

یوسف زاده گفت: این ۲۳ نوجوان ضمن اینکه اسیر دشمن شدند، همزمان نیز گرفتار تبلیغات بعث عراق و سیبلی برای کار‌های تبلیغاتی دشمن بودند.

وی افزود: این‌ها برای جلوگیری از این مسئله در زندان استخبارات دست به کار‌هایی زدند و بنده توفیق داشتم ماجرای این ۲۳ نفر - که حتی تا کاخ صدام نیز برده شدند - را به رشته تحریر درآورم.

یوسف زاده با اشاره به استقبال فوق العاده مردم از کتاب «آن ۲۳ نفر»، از چاپ هفتادم این اثر خبر داد.

این نویسنده دفاع مقدس گفت: این سوژه بسیار ناب بود. شخصا در نویسندگی تجربه دارم و بعد از سال‌های آزادی از چنگ ارتش بعثی، بعنوان روزنامه نگار و مدیر مسئول در نشریه‌ای محلی در استان کرمان به فعالیت مشغول شدم.

یوسف زاده اضافه کرد: سوژه این ۲۳ نفر را از روز نخست در ذهن می‌پروراندم و احساس می‌کنم این کتاب باید نوشته می‌شد.

وی افزود: دوستانی نظیر مرتضی سرهنگی نیز همواره مشوق بنده در نگاشتن این کتاب بودند.

یوسف زاده یادآور شد: در اسارت محدودیت‌هایی برای نوشتن داشتیم و‌ای کاش در آن زمان خاطرات روزنوشت خود را حفظ می‌کردیم؛ البته شخصا در حاشیه نامه‌هایی که از ایران دریافت می‌کردم و حساسیت عراقی‌ها نسب بدان کمتر بود، خاطرات مهمی را می‌نوشتم.

وی افزود: در کتاب «اردوگاه اطفال» برخی از این خاطرات را به عنوان سند در ضمیمه کتاب آورده‌ام. این مطالب را در گوشه‌های نامه، طوری که افسران عراقی متوجه نشوند، می‌نوشتم. بخش اعظم این نوشته‌ها را در یک تفتیش اردوگاهی از دست دادم.

یوسف زاده در خصوص برخی تعارض‌ها میان کتب و فیلم‌های اقتباسی از نوشته‌های مستند اظهار کرد: خوشبختانه بنده با آقای جعفری - سازنده فیلم ۲۳ نفر - دوستی صمیمانه‌ای دارم. ایشان مرتب با بنده و سایر ۲۳ نفر در ارتباط بودند و شخصا سه نمونه از فیلمنامه‌های ایشان در خصوص این موضوع را خواندم و در خصوص برخی موارد، تذکراتی ارائه دادم.

وی با بیان اینکه فیلم به واقعیت بسیار نزدیک است، گفت: آقای جعفری با این بچه‌ها زندگی کرده و این اقتباس جزو معدود آثار مورد پذیرش است.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار