میثم نیلی در نشست خبری جایزه ادبی شهید اندرزگو مطرح کرد؛

ابراز نارضایتی رهبری از کم‌کاری نسبت به تاریخ/ ۲۰ سال غفلت از تاریخ پهلوی‌ها

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب به ابراز نارضایتی رهبر معظم انقلاب اسلامی از کم‌کاری نسبت به تاریخ اشاره کرد و گفت: حدود ۲۰ سال گذشته درخصوص تاریخ پهلوی‌ها غفلت شده و این غفلت‌ها با تلاش‌های بسیارجدی ظلمت‌پرستان و کسانی که به تحریف تاریخ اهتمام دارند، همراه شده است.
کد خبر: ۳۵۹۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۹ - 24August 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‌پرس، نشست خبری اولین دوره جشنواره ادبی «شهید اندرزگو» با حضور «سیدصادق رضایی» دبیر جشنواره و «میثم نیلی» مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب در حوزه هنری برگزار شد.

«میثم نیلی» مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب در ابتدای این نشست در سخنانی اظهار داشت: تقریباً بیش از سه سال از آغاز فرایندی که در مجمع ناشران انقلاب اسلامی با دغدغه مقابله و مبارزه با جریان رسانه‌ای تطهیر پهلوی شکل گرفت، می‌گذرد و امسال با این جایزه رسماً آغاز شد.

ابراز نارضایتی رهبری از کم‌کاری نسبت به تاریخ/ ۲۰ سال غفلت از تاریخ پهلوی‌ها

وی به فعالیت‌های مجموعه‌های مختلف برای ایجاد مقدمات جایزه شهید اندرزگو اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های ما در سه سال گذشته به عنوان مقدمه‌ای برای آغاز این جایزه بود. جریان جنگ امروز، جنگ روایت‌ها است. آنچه در فضای فرهنگی کشور و همه جای دنیا رخ می‌دهد دعوای پس از حماسه‌ها و پیش از جنگ‌های سخت است. جنگ، جنگ اراده‌هاست و برای شکستن اراده‌ها، رسانه‌ها و تولیدات فرهنگی، نقش‌آفرین‌تر از گذشته هستند.

مدیر عامل مجمع ناشران انقلاب افزود: در دوره‌های تاریخی مختلف و در فرهنگ ما، ظاهراً شکست‌هایی داشته‌ایم اما با روایت‌هایی درست و معتبر از آن حماسه‌ها، موفقیت‌های بزرگ تمدنی را رقم زده‌ایم که نمونه بارز آن قضیه عاشورا و کربلاست. اهالی قلم و هنر با روایت‌های درستشان از یک واقعه، کار و زحمات مبارزان در میدان را با نگاه فرهنگی و هنری و با منطق جامعه امروز امتداد می‌دهند.

نیلی گفت: ما در سال‌های اولیه انقلاب تولیداتی را درباره جریانات پهلوی‌ها و دوران پلیدی و سیاهی آن‎ها داشته‌ایم اما در حدود ۲۰ سال گذشته در این خصوص غفلت شده و این غفلت‌ها با تلاش‌های بسیارجدی ظلمت‌پرستان و کسانی که به تحریف تاریخ اهتمام دارند، همراه شده است. آن‌ها با ظرفیت رسانه‌های جدید سعی در جاانداختن روایت خودشان از تاریخ دارند. اگر ما در جنگ روایت‌ها مغلوب شویم، مدیون خون شهیدانی هستیم که در ابتدای حرکت امام خمینی (ره) حرکت کردند لذا امروز، روز نویسندگان و شاعران است تا بدانیم چه کسانی در این مسیر ثابت قدم هستند.

وی جایزه شهید اندرزگو را آغاز دوره جدید جنگ روایت‌ها دانست و درخصوص انگیزه ایجاد این جایزه گفت: معتقدیم آنچه بایستی در جوایز ادبی اتفاق می‌افتاد، هنوز رخ نداده و باید تلاش در این زمینه را تشدید کنیم. وضعیت جوایز ادبی در دنیا خیلی متکثرتر از جوایز ادبی کشور ماست. این جایزه تزریق انگیزه جدید برای تولیدات ادبی خواهد بود. در این جایزه نیز حوزه هنری و سایر تشکل‌های ادبی مانند شهرستان ادب، انجمن قلم، مجمع ناشران، نهاد کتابخانه‌های عمومی و کانون مساجد همکار هستند و ما به دنبال تشدید جریان تولیدات ادبی در این زمینه هستیم.

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه شهید اندرزگو گفت: رهبری طی سال‌های گذشته چندین بار از وضعیت ادبی موجود ابراز نارضایتی کرده‌اند چراکه ما نسل جدید را بی‌پنهاه در مقابل بندگان طاغوت رها کرده‌ایم تا روایت غالب از انقلاب سال ۵۷، روایت دشمن باشد. لذا در تأسیس در این جایزه نقد روند گذشته خودمان و تلاش برای تولید در آینده وجود خواهد بود.

نیلی خاطرنشان کرد: جایزه شهید اندرزگو امتداد جهاد گذشته به زبان قلم است. اتفاقی که خواهند توانست نقش تروجی خود را ایفا کند. هدف ما جایزه دادن صرف نیست بلکه هدفمان پرداختن بیشتر به آثار معرفی شده در فضای رسانه‌ای است. طی سه سال گذشته که این جایزه شکل گرفته، جریان تولید با محوریت موضوعات انقلاب در حال شکل‌گیری است.

مدیرعامل مجمع ناشران انقلاب اسلامی گفت: مراکز سندی که مرجع سندیت دارند در این کار همدل شدند که یک اتفاق مبارک بود. در سه سال گذشته ما از حضور و تصمیم ‌سازی‌های موثر مجموعه‌هایی که ماموریت تجمیع اسناد تاریخی دارند را داشتیم. مشکل اصلی این بود که کتاب‌های حوزه اسنادی قابلیت استفاده برای عموم جامعه را نداشتند. مسئله این است که کتاب تاریخی را نسل جوان و نوجوان و حتی عموم مردم مطالعه نمی‌کنند و جذابیت کافی را برای خوانده شدن عمومی ندارد و جایزه ادبی شهید اندرزگو بخاطر گره‌زدن مراکز تاریخی با ناشران برای تدارک روایت‌هایی تاریخی به زبان ادبیات بود، فعالیت می‌کند.

ابراز نارضایتی رهبری از کم‌کاری نسبت به تاریخ/ ۲۰ سال غفلت از تاریخ پهلوی‌ها

عضو شورای سیاست‌گذاری جایزه شهید اندرزگو درخصوص جوایز این جشنواره گفت: جایزه اندرزگو، جایزه‌‌ای است که به نویسنده، ناشر و مخاطب تعلق می‌گیرد. جوایز ما برای نویسنده در خور هنرمند نیست اما به پنج برگزیده جوایز نقدی و خرید دو هزار جلد کتاب را از آثار برگذیده را خواهیم داشت که با کمک نهاد کتاب‌خانه‌های عمومی و کانون مساجد انجام خواهد شد.

ارسال ۴۷۵ اثر به دبیرخانه جایزه ادبی شهید اندرزگو

«سیدصادق رضایی» دبیر جشنواره ادبی «شهید اندرزگو» در ادامه این نشست گزارشی از آثار رسیده به جشنواره ارائه کرد و اظهار داشت: ۴۷۵ اثر از سوی پدیدآورندگان و ناشران به دبیرخانه ارسال شد که ۲۳۵ اثر از آن‌ها با موضعات این جایزه ادبی مرتبط بود و در سه بخش و گونه ادبی آثار تقسیم بندی شد. بخش اول روایت و تاریخ شفاهی بود که ۱۳۲ اثر بررسی شد و سه اثر به مرحله نهایی رسید. در بخش رمان با موضوع روایت انقلاب، ۵۶ اثر قابلیت موضوعی داشتند و در اختیار داوران قرار گرفتند که در این بخش شش اثر به مرحله نامزدی جایزه رسید و در بخش کودک و نوجوان نیز ۴۷ اثر توسط دبیرخانه در اختیار هیئت داوران قرار گرفت و در نهایت ۱۴ اثر داوری شد.

وی گفت: برخلاف همه دنیا که تنها از پدید آورنده آثار تقدیر می‌شود در این جایزه از ناشران پدیدآورنده نیز حمایت و تقدیر خواهیم کرد. کتاب «۱۳۱۸» نوشته علی احمد مهرابی از انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی، کتاب «پل پیروزی، سرزمین قحطی» اثری از علیرضا مجد و کتاب «یادداشت‌های یک روزنامه‌نگار» نوشته موسی حقانی سه اثر نامزد بخش تاریخ شفاهی هستند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها