مبین اردستانی در محفل «اتفاق ترانه»:

«نیلوفرانه» قیصر امین‌پور سرشار از دریافت‌های تازه است

مبین اردستانی در چهل و یکمین محفل «اتفاق ترانه» گفت: «نیلوفرانه» قیصر امین‌پور هر بار دریافت تازه‌ای برای مخاطب به ارمغان می‌آورد.
کد خبر: ۳۵۹۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۴ - 25August 2019

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، چهل و یکمین نوبت از محفل شعر و موسیقی «اتفاق ترانه» با یاد کردن از قیصر امین پور شاعر فقید و برجسته شب گذشته در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد.

پس از تلاوت قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران، میلاد عرفان پور مدیر مرکز موسیقی حوزه هنری که به دلیل حضور حامد عسگری در سفر حج اجرای این برنامه را برعهده گرفته بود، گفت: محفل «اتفاق ترانه» اختصاص به ترانه و تصنیف دارد و با توجه به این که، این روزها ترانه ها و تصنیف های زیادی با موضوعات مختلف سروده می شوند و مخاطبانی را جذب می کنند، بررسی و ارزیابی آن ها یک ضرورت است و برگزاری محفلی تخصصی همچون «اتفاق ترانه» می تواند در این بازار پر زرق و برق، بر عالم شعر و ترانه تاثیرگذار باشد.

بعد از این مقدمه، مداح چند رباعی را تقدیم حاضران کرد که اولین شعر او، این بود:

«جز عشق غمی دگر نجویم ای کاش

جز عشق گلی دگر نبویم ای کاش

از حسرت فردای خودم می ترسم

فردا که شد ای کاش نگویم ای کاش»

مبین اردستانی شاعر و غزل سرا که مهمان ویژه این برنامه بود، درباره رباعی های او بیان کرد: رباعی های مداح همواره رو به رشد و در پی کشف فضاهای تازه بوده است.

عرفان پور نیز درباره ویژگی های این قالب شعری عنوان کرد: رباعی ویژگی های ساختاری متفاوتی حتی از دوبیتی که شبیه ترین قالب به آن است، دارد. شناخت این ساختار و ظرفیت هایش قطعا به آسانی به دست نمی آید.

در ادامه هدایتی و حسن خسروی وقار به شعرخوانی پرداختند و مبین اردستانی که از شاگردان زنده یاد قیصر امین پور بوده است، درباره تجربه همراهی با این شاعر فقید گفت: هر بار مجال صحبت کردن درباره قیصر امین پور ایجاد می شود به این که من یک از بیشماران دوستداران ایشان بودم، اشاره می کنم. او بی دریغ با نسل جوان برخورد می کرد. ما نیز سعی می کردیم مراعات اوضاع جسمی شان را داشته باشیم.

وی افزود: خاطرات زیادی با مرحوم امین پور داریم. یادم است با دوست شاعری میدان هفت تیر را به سمت میدان ولیعصر قدم می زدیم که ایشان در تماسی پیگیر بودند که یک نوجوان 15 ساله که می خواسته با ایشان صحبت کند، چه کسی بوده است و چه کمکی می توانند به او داشته باشند. مهم ترین مشخصه این شاعر بزرگ مراقبه رفتاری شان بود که در کلام و رفتارشان آشکار بود.

این شاعر خاطر نشان کرد: با این که سال ها از سرودن «نیلوفرانه» توسط قیصر امین پور می گذرد، اما آنقدر دقایق و ظرایف در این اثر طبیعی و خوب رعایت شده است که همچنان که از ملودی آن لذت می بریم و هر بار دریافت تازه ای از مضمون شعر داریم. این اثر دقت هایی لفظی دارد که از بین نمی رود؛ بی آن که حواس مخاطب را از جان کلام پرت کند.

اردستانی با آسیب شناسی ترانه های معاصر عنوان کرد: به نظر می رسد عجله یکی از آفت های ترانه سرایی در روزگار کنونی است. ملودی ها زود دریافت می شود تا به آهنگساز برسد اما اساتیدی همچون قیصر امین پور مدت ها شاید نزدیک به یک سال این ملودی ها را با خود داشتند و بعد از آن به آهنگساز و خواننده تحویل می دادند.

وی ترانه های افشین یداللهی، عبدالجبار کاکایی، اهورا ایمان، روزبه بمانی و... را از جمله آثار درخور در این حوزه توصیف کرد و ادامه داد: دو گروه ترانه را زیر مجموعه شعر نمی دانند. یکی ترانه سرایان و دیگری شاعران. شاعران از این نظر که بیم دارند ترانه های زرد و نامطلوب به پای شعر نوشته شوند و ترانه سرایان نیز به این دلیل که می خواهند حوزه ای انحصاری برای خود تعریف کنند که نیازمند تخصص است و در این نوع نگاه رابطه ترانه سرا به مرور با پیشینه شاعری قطع می شود.

حسین حقیقی از خوانندگان جوان نیز در ادامه با خبر دادن از انتشار قطعه جدیدش که عاشقانه ای به روایت یک همسر شهید است، دو قطعه «خلوت خوب» با شعری از حامد عسگری و «تماشایی» با شعری از محمدمهدی سیار را در «اتفاق ترانه» اجرا کرد.

سروش بخشش، اشکان کمانگری، مهدی سینایی و... نیز از مهمانان این نوبت از «اتفاق ترانه» بودند.

این محفل شعر و موسیقی اولین شنبه های هر ماه از ساعت 18 در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار می شود و شرکت در آن برای عموم آزاد و رایگان است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار