یادداشت/ سمانه حسن‌خانی

ماکرون در برجام به دنبال چیست؟

سابقه بد تاریخی فرانسه در مذاکرات هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ که از آن به عنوان پلیس بد یاد می‌شود، نشان می‌دهد این کشور همچنان نمی‌تواند ناجی برجام شود.
کد خبر: ۳۵۹۴۶۸
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۶:۴۵ - 27August 2019

//گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس_ سمانه حسن‌خانی؛ مرد شماره یک وزارت امور خارجه ایران با وجود تحریم شدن از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنان به فعالیت دیپلماتیکش می‌پردازد.

ظریف از نیمه دوم مرداد سال جاری سفرش را از برخی کشورهای حوزه خلیج فارس شروع کرد و سپس راهی برخی از کشورهای اروپایی شد.

قطر، کویت، فنلاند، سوئد، نروژ و فرانسه در چند روز اخیر میزبان وزیر امور خارجه ایران بودند. ظریف در قطر و کویت درباره روابط دوجانبه و شرایط کنونی منطقه به رایزنی پرداخت و در دیدار ولی‌عهد کویت گفت: «ما و شما در این منطقه ماندنی هستیم و بیگانگان رفتنی‌اند.»

وی در بدو ورود به فنلاند در جمع خبرنگاران در تشریح دلایل این سفر گفت: «ارتباطات ما با اتحادیه اروپا ارتباطات مهمی است مخصوصا اینکه اتحادیه اروپا تعهداتی در چارچوب برجام داده است و باید این تعهدات را اجرا کند. لازم است در این زمینه ها با کشورهای اروپایی صحبت شود.»

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان پس از پایان این دیدارها هلسینکی را به مقصد استکهلم ترک کرد تا در پاسخ به دعوت «مارگوت والستروم» همتای سوئدی با مقامات این کشور دیدار و گفت‌وگو کند.

وی در خصوص موضوعات مختلف همکاری‌های دوجانبه به ویژه همکاری‌ها و سفرهای پارلمانی بین ایران و سوئد و همچنین برجام و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد.

ظریف سپس راهی نروژ شد و پس از ورود به اسلو بلافاصله به اقامتگاه سفیر ایران رفت و در جمع ایرانیان سخنرانی کرد. وی در بخشی از اظهاراتش گفت: «در برابر تجاوز پهپاد پیشرفته آمریکایی به فضای آب های سرزمینی ایران بدون نگرانی از قلدری آمریکایی ها پهپاد را با سلاح ایرانی زدیم می توانستیم با S-300 هم بزنیم، ولی با سلاح ایرانی زدیم که بدانند ما برای اینکه از خودمان دفاع کنیم به کسی وابسته نمی شویم.»

اما ایستگاه مهم ظریف در این دور از سفرها فرانسه بود تا با ماکرون رئیس جمهور و لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار کند. در ماه‌های اخیر و پس از تصمیم شورای عالی امنیت ملی در خصوص کاهش تعهدات برجامی رایزنی‌های تلفنی متعددی بین روسای جمهور ایران و فرانسه برقرار بود و آنها درباره مباحث برجامی و اوضاع منطقه خلیج فارس به گفت وگو پرداختند.

ظریف به کاخ الیزه رفت و با ماکرون دیدار کرد و پس از دیدار در جمع خبرنگاران گفت‌وگوهایش با ماکرون را سازنده خواند و بار دیگر گفت که ایران برجام را غیر قابل مذاکره مجدد می‌داند.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوها باید برای رسیدن به درک بهتر در خصوص پیشرفت کار آغاز شود، افزود: «گفت‌وگوهای خوب و سازنده‌ای بود، البته به این بستگی دارد که چگونه اتحادیه اروپا بتواند به تعهداتی که در قالب برجام و همینطور تعهداتی که بعد از برجام و خروج آمریکا داده، عمل کند.»

نکته حائز اهمیت در این سفر میانجی‌گری فرانسه است، کشوری که همواره در طول مذاکرات هسته ای 1+5 و مخصوصا در مذاکرات ژنو دو با ایران نقش پلیس بد را بازی می‌کرد و دنباله‌روی سیاست‌های آمریکا بود و پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» دم از توافق مکمل برای برجام زد، امروز پیشنهاداتی را برای کاهش تنش‌ بین ایران و آمریکا و توافق هسته‌ای به ظریف می‌دهد.

رئیس جمهور فرانسه روز گذشته در حاشیه اجلاس گروه هفت در کنفرانس خبری مشترک با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا گفته است برای دیدار رئیس جمهور ایران با ترامپ تلاش می‌کند.! 

فرانسه در برهه‌ای فشار خود را معطوف به برنامه دفاعی ايران كرد‌، رئيس‌جمهور اين كشور به همراه وزير امورخارجه‌اش بارها عليه برنامه دفاعی ايران موضع‌گيری‌های تندی كردند و حتی خواستار برچيده شدن برنامه ايران شدند و حتی در برقراری تحریم‌های یکجانبه نفتی و بانکی از سوی اتحادیه اروپا در سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ به عنوان یک کشور پیشگام عمل کرد.

با توجه به سوابق این سو رفتارها از سوی پاریس چه در روابط دو جانبه و چه در مذاکرات هسته‌ای تا چه حد می‌توان به حرفشان اعتماد کرد!؟ مسئولین كشورمان یک بار برای هميشه از فرانسه بخواهند برای حفظ ارتباط خود با ايران دست از سياست دوگانه خود و تغيير نقش‌های تکراری بردارد.

پس از فرانسه رایزنی‌های رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان دوباره از سر گرفته شده و در اولین سفر آسیایی به چین رفت و ژاپن و مالزی مقاصد سفر بعدی ظریف است تا برجام را به سرمنزل مقصود برساند.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار