عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

تمایل عربستان برای ارتباط با ایران با توجه به سیاست‌های متناقض آمریکایی‌ها

محسن کوهکن گفت: سعودی‌ها که به واسطه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا، طی چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده‌اند، امروز نسبت به اهداف و ماهیت دولتمردان آمریکایی واقف شده‌اند و درصدد جبران اشتباهات و راهی برای تعامل و مذاکره با ایران هستند.
کد خبر: ۳۵۹۵۵۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۲ - 28August 2019

///محسن کوهکن عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در خصوص رغبت عربستان برای مذاکره با کشورمان اظهار داشت: عربستان سعودی که به واسطه حمایت‌های همه‌جانبه آمریکا، طی چند سال گذشته و به ویژه پس از حمله نظامی به یمن و روی کار آمدن دونالد ترامپ، همواره از تعامل دیپلماتیک با ایران دوری کرده و رویکردی تهاجمی در قبال کشورمان اتخاذ کرده است، امروز نسبت به اهداف و ماهیت دولتمردان آمریکایی واقف شده‌ و به همین دلیل درصدد جبران اشتباهات خود و راهی برای تعامل و مذاکره با ایران است.

این مقام مسوول با بیان اینکه جمهوری اسلامی همواره اهل تعامل و گفت‌وگوی سازنده با کشورهای همسایه است، افزود: ما به تازگی شاهد اظهارات دیپلماتیک‌تر و ملایم‌تر مقامات سعودی در برابر ایران بوده‌ایم؛ تا جایی که خواهان گفت‌وگو با ایران بوده‌اند. جمهوری اسلامی آماده است تا با همه کشورها با رعایت عدالت و تامین منافع دو جانبه عرصه دیپلماسی را به بهترین راه برای ورود به مسائل فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای تبدیل کند؛ لذا در این مسیر، همسایگان ایران قطعا در اولویت قرار دارند.

افزایش توان دفاعی ایران به امنیت پایدار منطقه کمک می‌کند

نماینده مردم شهرستان لنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: ما برای حفظ امنیت و آرامش نیاز به ارتباط دیپلماسی با همه همسایگان داریم، از این رو هیچ مشکلی با همسایگان خود نداریم کما اینکه باور داریم با این شیوه به امنیت پایدار در منطقه دست پیدا خواهیم کرد.

وی افزود: قدرت دفاعی ایران موجب برقراری امنیت در منطقه است لذا هر چه توان نظامی جمهوری اسلامی افزایش یابد به آرامش و امنیت پایدار کمک می‌کند، ما با اتکاء به قدرت دفاعی و نظامی اجازه نخواهیم داد که بیگانگان از آن طرف جهان به منطقه تجاوز کنند.

آمریکا و اسرائیل مانع تحقق مذاکرات ایران و عربستان

کوهکن با تاکید بر آمادگی ایران برای مذاکره دو یا چند جانبه با همسایگان، یادآور شد: دولتمردان آمریکا و اسرائیل قطعا برای تحقق این مذاکرات مانع تراشی می‌کنند زیرا به دنبال اختلاف افکنی و تنش در منطقه هستند. رئیس‌جمهوری آمریکا هم در اظهارات مختلف بر این موضوع تاکید کرده است.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، معتقد است: همسایگان باید بدانند که اتکاء به بیگانگان موجب سرنگونی آنها خواهد شد بنابراین باید دوستی و برادری با ایران را جدی بگیرند. عربستان سعودی هم باید از تجربیات گذشته درس عبرت بگیرد و اشتباهات تاریخی را تکرار نکند.

منافع عربستان در گروه برقراری صلح و امنیت منطقه است

وی گفت: برقراری روابط ایران و عربستان قطعا به تامین امنیت پایدار در منطقه کمک می‌کند؛ چراکه منافع آن‌ها در گرو صلح و امنیت منطقه است.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها