آیت الله خاتمی در خطبه‌ نخست نمازجمعه:

لزوم ایجاد آشتی میان گروه‌های سیاسی، خانواده‌ها و همسایگان

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه اصول غیرقابل تغییر هستند، گفت: سلیقه‌ها وحی منزل نیست. اختلاف سلیقه نباید باعث حذف یکدیگر شود و همه‌ی گروه‌ها باید برای آشتی میان خود تلاش کنند.
کد خبر: ۳۶۰۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۵ - 12December 2014

لزوم ایجاد آشتی میان گروه‌های سیاسی، خانواده‌ها و همسایگان

به گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع پرس، آیت الله سید احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران در خطبهی نخست نماز جمعه امروز تهران با بیان اینکه همهی مردم و نه تنها مومنین به فکر قیامت باشند، اظهار داشت: بگومگوها و بیگذشتیها سبب میشود در یک خانه و در یک محله قهر ایجاد شود. نکته مقابل قهر، آشتی است و در آموزههای دینی کسانی که به این موضوع وارد میشوند خداوند به آنها پاداش زیادی به میدهد.

وی در ادامه با بیان اینکه مومنان با هم برادر هستند، خاطرنشان کرد: سعی کنیم میان مومنان آشتی برقرار شود. تقوا داشته باشیم تا آشتی نیز جاری شود.

خاتمی با اشاره به حدیثی از پیامبراکرم(ص) که میفرمایند کاری را که ثواب آن از روزه و صدقه بیشتر است، اصلاح روابط مومنین و آشتی میان مردم است، تاکید کرد: این حدیث به این معناست که صدقه و روزه را ترک نکنیم. و خدا ثوابی که به این امر اختصاص داده بیش از آن دو است.

خطیب نمازجمعه تهران بیان کرد: یک بعد آشتی، آشتی در اقوام است. دو خواهر و برادر با هم قهر هستند. همه باید تلاش کنند تا آشتی برقرار شود.

وی در ادامه آشتی بین همایسهها را بعد دیگر این آشتی دانست و گفت: دیگر همسایهها باید تلاش کنند بین آنها آشتی برقرار شود.

خاتمی بعد سوم را آشتی بین زوجین دانست و گفت: گاهی اختلاف سلیقه ایجاد میشود و زن و شوهر به خانه پدر و مادرها میروند. اگر دیدید این کدورت به جدایی میانجامد پادرمیانی کنید. این پادرمیانی به حدی مهم است که میتواند صفا و آشتی را در جامعه ایجاد کند.

وی با بیان اینکه بعد چهارم آشتی، آشتی بین گروههای سیاسی است، گفت: کسانی که خط نظام را قبول دارند باید با آن کسانی که این نظام را قبول ندارند، مرزی داشته باشند و کسانی که در درون نظام جمهوری اسلامی هستند، باید آشتی در میان خود را ایجاد کنند. امروز سلیقههای مختلفی در جامعه وجود دارد.

خاتمی در ادامه خاطرنشان کرد: اصول غیرقابل تغییر هستند. اما سلیقهها وحی منزل نیست. یعنی اینکه سلیقه سیاسی که من دارم قابل تغییر است. اختلاف سلیقه باعث حذف نشود. این سلیقه روی کار میآید نباید تمام اعضا گروه دیگر را حذف کند و اختلاف سلیقه نباید در این عرصه حرف بزند.

وی با رد کردن این استدلال که اگر فردی در فلان جناح است، برترست، بیان کرد: با بهرهوری از محورهای مشترک میتوان سلیقهها را به هم نزدیک کرد. باید مراقب نفوذیها نیز بود، آن کسانی که از نفوذ در جامعه بهترین استفادهها را میبرند.

آیت الله خاتمی تصریح کرد: آن کسانی که موثرند، تریبون دارند، مراقب حرفهایشان باشند و آتش افروزی نکنند. سخن این است که دعوا فصل الخطاب می خواهد. اگر میخواهیم دعواها حل شود باید حبل الله را پذیرفت. و امروز ولی فقیه ولایتش قطرهای از ولایت امیرالمومنین(ع) است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با رعایت این نکات جامعه ما روز به روز به سمت صفا پیش برود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها