اتباع افغانی 6 ماه دیگر در ایران حضور دارند

با توجه به پیام کتبی اشرف غنی و عبدالله عبدالله رئیس جمهور و رئیس اجرایی دولت افغانستان خطاب به روحانی درخصوص تمدید اقامت اتباع افغانستان در ایران، اقامت 450 هزار نفر از افغان‌های مشمول طرح ساماندهی به مدت 6 ماه تمدید شد.
کد خبر: ۳۶۰۰۵
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۳ - 12December 2014

اتباع افغانی 6 ماه دیگر در ایران حضور دارند

به گزارش گروه اخبار داخلی دفاع پرس، «محمد محقق» معاون ریاست اجرایی جمهوری اسلامی افغانستان در رأس هیئت عالی رتبه دولتی از تاریخ 15 الی 18 آذرماه 1393 برای دیدار رسمی و ملاقات با مقامات جمهوری اسلامی ایران به تهران سفر کرد.

در جریان این سفر محقق و هیئت همراه وی با حسن روحانی رئیس جموری اسلامی ایران، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، محمد شریعتمداری معاون اجرایی رئیس جمهور، ولایتی رئیس مرکز مطالعات استراتژیک تشخیص مصلحت نظام و همچنین وزرای کشور، علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی، آموزش و پرورش و معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران ملاقات کردند.

محقق در این سفر با محمد شریعتمداری معاون اجرایی ریاست جمهوری اسلامی ایران که میزبانی وی را بر عهده داشت ملاقات و گفتوگو کرد.

با توجه به روابط دوستانه دو ملت، طرفین برلزوم تقویت همکاریها جهت تعمیق و گسترش روابط دو جانبه تاکید و در خصوص موضوعات مورد علاقه، از جمله وضعیت اتباع افغانستان مقیم ایران گفتوگو کردند.

با توجه به پیام کتبی اشرف غنی رئیس جمهوری اسلامی افغانستان و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی دولت جمهوری اسلامی افغانستان خطاب به ریاست جمهوری اسلامی ایران درخصوص تمدید اقامت اتباع افغانستان در ایران و نظر به روابط برادرانه دو کشور، اقامت 450 هزار نفر از افغانهای مشمول طرح ساماندهی در جمهوری اسلامی ایران به مدت 6 ماه تمدید شد.

متقابلاً دولت افغانستان نیز تعهد کرد، برنامههای خود برای بازگشت این گروه از اتباع افغانستان را ظرف مدت 2 ماه در کمیته مشترکی که در جریان این سفر تشکیل شد، ارائه کند.

همچنین در مذاکرات انجام شده بین هیات افغانی و وزرای ذیربط جمهوری اسلامی ایران، نتایج ذیل حاصل شد:1. مقرر شد توافق قبلی در خصوص اعطای تعداد 500 بورسیه تحصیلی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران به محصلین افغان که به دلیل مشکلات فنی به تعویق افتاده بود اجرایی شود. در این ارتباط هیئتی از طرف جمهوری اسلامی ایران به کابل سفر خواهد کرد تا با همکاری وزارت تحصیلات عالی جمهوری اسلامی افغانستان داوطلبان واجد شرایط دریافت بورسیههای تحصیلی را انتخاب کنند.

2. توافق شد تا سازمان سنجش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران در بخشهای آزمون سراسری کنکور دانشگاههای افغانستان، با وزارتخانههای معارف و تحصیلات عالی افغانستان همکاری کند.

3. مقرر شد تا همکاریهای بین وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و وزارت معارف جمهوری اسلامی افغانستان، در خصوص ساخت مدارس ایران – افغان در افغانستان، تهیه و تدوین کتب درسی، تدوین معیارهای آموزشی برای وزارت معارف افغانستان، انتقال تجارب آموزشی و تأمین سایر نیازهای وزارت معارف افغانستان افزایش یابد.

4. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی جمهوری اسلامی ایران اعلام آمادگی کرد تا در اولین فرصت هیئتی را جهت فعال سازی مجدد مرکز توانبخشی معلولین که قبلاً توسط جمهوری اسلامی ایران با نام پیامبر اعظم (ص) در کابل ساخته شده است، اعزام کند.

5. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای برگزاری دورههای کوتاه مدت آموزش پزشکی و دورههای آموزشی کوتاه مدت برای درمان معتادین افغان را اعلام کرده و 2 بورس تحصیلی دکترای مطالعات اعتیاد نیز برای پزشکان عمومی افغان اختصاص یافت.

طرفین ضمن ابراز رضایت از سطح موجود مناسبات، برگزاری جلسات کمیسیون مشترک همکاری بین دو کشور دوست و برادر را برای تقویت و گسترش همکاریها مفید و ارزنده خوانده و برضرورت تداوم و افزایش نشستهای تخصصی جهت پیگیری اجرای توافقات حاصله تأکید کردند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار