رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

درخواست‌کنندگان مذاکره این آرزو را همراه «ترامپ» به گور می‌برند

حجت‌الاسلام‌ «مجتبی ذوالنوری» با اشاره به این‌که درخواست‌کنندگان مذاکره این آرزو را همراه ترامپ به گور می‌برند، گفت: در گام سوم کاهش تعهدات برجام، غنی‌سازی اورانیوم به ۲۰ درصد می‌رسد.
کد خبر: ۳۶۰۲۸۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۰ - 02September 2019

درخواست‌کنندگان مذاکره این آرزو را همراه ترامپ به گور می‌برند/ افزایش غنی‌سازی به ۲۰ درصد در گام سومبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام‌ «مجتبی ذوالنوری» رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «آنا»،‌ با اشاره به گام سوم کاهش تعهدات برجام اظهار کرد: برای برداشتن این گام گزینه‌های متعددی داریم که از جمله افزایش سطح غنی‌سازی اورانیوم تا ۲۰ درصد است.

وی افزود: سرعت دادن به بالا بردن اورانیوم غنی‌سازی شده و نصب سانتریفیوژهای نسل ۶ و ۸ (IR۶ و IR۸) از دیگر برنامه‌های احتمالی گام سوم است. چرا که سطح غنی‌سازی نسل ۶ و ۸ بالاتر از IR۱ است. IR۱ در سال می‌تواند ۸۰۰ تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم اورانیوم غنی‌سازی کند و حال آن‌که IR۸ بین ۲۴ تا ۲۷ کیلوگرم اورانیوم را غنی‌سازی می‌کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این‌که برای افزایش حجم اورانیوم غنی‌سازی شده باید به سمت نسل IR۸ برویم خاطرنشان کرد: در کنار این گام‌ها می‌توانیم در همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم تجدید نظر کنیم و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به حالت تعویق در بیاوریم.

۱۶ شهریور ضرب‌الأجل اجرای گام سوم کاهش تعهدات

وی تصریح کرد: مقرر بود اگر اروپا تا ۱۶ شهریور کار خاصی در زمینه اجرای برجام انجام ندهد، گام سوم را اجرایی کنیم که در این خصوص می‌توانیم  رأکتور ۴۰ مگاواتی اراک را هم به حالت اول بازگردانیم.

ذوالنوری با اشاره به خط اعتباری ۱۵ میلیون یورویی که فرانسوی‌ها پیشنهاد داده‌اند،‌گفت: فرانسوی‌ها در قبال چنین پیشنهادی شرط داشتند که ما برداشتن گام‌ها را متوقف کنیم و به حالت اول بازگردیم که دولت چنین کاری را نخواهد کرد.

عادی‌سازی روابط تجاری با ایران تعهد اروپاست

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تصریح این‌که اگر فرانسوی‌ها بخواهند بدون پیش‌شرط چنین کاری را بکنند، باز هم این یک‌صدم تعهداتشان در برجام نیست، بیان کرد: عادی سازی روابط اقتصادی ایران و اروپا تعهد برجامی آنان است، این‌که نفت ما فروش نرود و آن‌ها فقط یک خط اعتباری به ما بدهند، یعنی بدهکار کردن و افزایش دیون خارجی ایران که این زمینه آسیب جدی به اقتصاد است.

وی گفت: اروپا باید اجازه دهد ایران نفتش را بفروشد تا از پول خودش خرج کند، لذا این دامی است که به عنوان مُسکن مقطعی تجویز می‌کنند تا رفتار ایران را کنترل و به تدریج تضعیف کنند را نباید بپذیریم.

درخواست‌کنندگان مذاکره این آرزو را همراه ترامپ به گور می‌برند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی صحبت‌ها مبنی بر مذاکره مجدد افزود: کسانی که خلاف سیاست‌های نظام و منافع ملی بخواهند با ترامپ مذاکره داشته باشند، به همراه ترامپ این آرزو را به گور می‌برند. چون مذاکره با رئیس جمهور آمریکا در این مقطع یعنی تسلیم‌پذیری و شکستن هیمنه و غرور ملی ملت ایران که هیچ خاصیتی هم ندارد.

ذوالنوری با تأکید بر این‌که آمریکایی‌ها نشان دادند مذاکره را برای حل مسائل نمی‌خواهند، گفت: آنان یا مذاکره را برای مذاکره می‌خواهند که نیاز امروز ترامپ در آستانه انتخابات آمریکاست و شکست غرور ملت ایران هم هدف آن است و یا این‌که مذاکره را برای زیاده‌خواهی‌هایی مانند محدود کردن توانایی‌های موشکی و حضور منطقه‌ای ما می‌خواهند که این‌ها مشکلی را از ایران حل نمی‌کند و ضرر هم خواهد داشت.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار