اهمیت دیدارهای روز گذشته ظریف در نیویورک

وزیر امور خارجه کشورمان روز گذشته دیدارهای متعددی با همتایان خود از کشورهای مختلف و برخی از نمایندگان نهادهای بین المللی داشت که برخی از آنها از اهمیت بسزایی برخوردارند.
کد خبر: ۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۹ - 24September 2013

اهمیت دیدارهای روز گذشته ظریف در نیویورک

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، در حالی در روزهای اخیر یحث سفر رئیس جمهور کشورمان و دیدار احتمالی آن با باراک اوباما مورد توجه رسانه های مختلف قرار گرفته است که فعالیت ها و برنامه های دیپلماتیک گسترده و مهم کشورمان، مانند دیدار با مقاماتی از کشورهای مختلف از سوی محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در حال پیگیری و اجرا می باشد و می تواند با پیامدها و دستاوردهای مهمی نیز همراه شود.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در روز گذشته مذاکرات و دیدارهای  مهمی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزرای امور خارجه کشورهای مختلف از جمله ژاپن، یونان، عمان، ترکیه، انگلیس، هلند، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، ایتالیا و سوئیس برگزار کرد.

هرچند وزیر خارجه کشورمان از زمان ورود به نیویورک برنامه های فشرده و متعددی در دیدار با مقامات مختلف سازمان ملل و همتایان خود از کشورهای مختلف داشته است ولی به نظر می رسد دیدارهای روز گذشته ظریف از اهمیت بیشتری به خصوص در رابطه با موضوع برنامه هسته ای کشورمان و مسائل منطقه از جمله بحران سوریه و موضوع افغانستان برخوردار می باشند.

با نگاهی به برنامه دیدارهای روز گذشته ظریف می توان گفت دیدار و گفتگو با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه انگلیس دارای اهمیت زیادی در رابطه با آینده مذاکرات در مورد برنامه هسته ای کشورمان و همچنین دیدارها با وزیران امور خارجه ترکیه، سوئیس، یونان و عمان از نظر آینده روابط دوجانبه و یا تاثیرگذاری در مسائل منطقه نیز مهم به نظر می رسند و می توانند در آینده روابط دوجانبه یا مسائل منطقه تعیین کننده به شمار روند.

همانطور که در اظهارنظرات ظریف و اشتون پس از دیدار روز گذشته بیان گردید، به نظر می رسد فضای مثبتی در جریان این گفتگوی دوجانبه حاکم بوده و با توافق اولیه دو طرف در مورد ادامه گفتگوها در نیویورک و پس از آن در ژنو و در جمع وزیران امور خارجه کشورهای 1+5، می توان امیدوار بود در صورت وجود اراده سیاسی لازم اختلافات دو طرف در زمان کوتاه تری رفع گردد و توافقی میان دو طرف کسب شود که دستاورد مهمی محسوب می شود.

علاوه بر این، دیدار ظریف با وزیر امور خارجه انگلیس نیز در این رابطه دارای اهمیت محسوب می شود؛ چرا که انگلیس نیز یکی از کشورهای مذاکره کننده با ایران در برنامه هسته ای محسوب می شود و در صورتی که بتوان حقانیت برنامه هسته ای کشورمان را در دیدارهای دوجانبه و چندجانبه برای آنها تفهیم کرد قطعا در روند مذاکرات با توجه به نقش آن در 1+5 تاثیرگذار خواهد بود. البته گفتگوی وزیران امور خارجه ایران و انگلیس، با توجه به قطع شدن روابط دوطرف در دو سال گذشته می تواند منجر به ازسرگیری روابط دیپلماتیک دو طرف گردد نیز از این جنبه مهم محسوب می شود و با توجه به گمانه زنی های موجود و برنامه دیدار معاونان وزیران خارجه دو کشور امکان پذیر می باشد.

علاوه بر دیدارهای ظریف با اشتون و وزیر امور خارجه انگلیس که در روند مذاکرات هسته ای کشورمان می تواند تاثیرگذار بوده و از حجم برخی فشارها به خصوص تحریم ها علیه ایران بکاهد، دیدارهای ظریف با وزیران امور خارجه عمان و سوئیس از نظر روابط دوجانبه و همچنین نقش واسطه ای آنها در تعاملات ایران با امریکا و انگلیس مهم به نظر می رسد.

همچنین دیدار با وزیر امور خارجه یونان از این نظر که این کشور از اول ژانویه ریاست دورهای اتحادیه اروپایی را به عهده میگیرد، دارای اهمیت می باشد؛ به گونه ای که وزیر امور خارجه یونان در دیدار با ظریف اعلام کرد که یونان آماده است نقش سازنده خود را در خصوص روابط ایران و اتحادیه اروپا ایفا کند و این موضوع در صورت مذاکرات بیشتر می تواند در کاهش حجم تحریم ها و تعاملات سیاسی و اقتصادی تاثیرگذار محسوب شود.

البته نباید اهمیت دیدارها و برنامه های دیپلماتیک مسئولان سیاست خارجی کشورمان در نیویورک برای مسائل منطقه نیز از جمله بحران سوریه را مورد چشم پوشی قرار داد. در این رابطه با توجه به سفر رئیس مجلس ترکیه به کشورمان در روزهای اخیر و رایزنی های گسترده وی با مقامات ایرانی، می توان دیدار روز گذشته وزیر امور خاجه ایران و ترکیه را نیز به خصوص در رابطه با مسائل سوریه دارای اهمیت تصور نمود. در واقع هر چند ایران و ترکیه دارای دیدگاه های متفاوتی در مورد بحران سوریه می باشند ولی مذاکرات مقامات دو طرف با توجه به نقش مهم و تاثیرگذار آنها در سوریه و تاثیرگذاری آنها بر طرفین بحران سوریه می تواند در آینده این بحران و کمک به حل نهایی آن تاثیرگذار محسوب شود.

 
 
 

 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار