نوزاد حادثه حمله سگ، ۸ ماهه متولد شد/ تکرار آسیب‌های اجتماعی لاکچری‌باز‌ها برای مردم

حمله یک سگ خانگی به یک زن باردار در اصفهان بار دیگر خبرساز شد و این بار اخبار حکایت از تولد پیش از موعد نوزاد مادر حادثه‌دیده می‌دهند.
کد خبر: ۳۶۰۳۳۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۱ - 02September 2019

نوزاد حادثه حمله سگ 8 ماهه متولد شد/ تکرار آسیب‌های اجتماعی لاکچری‌بازها برای مردمبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «فارس»، خبر حمله سگ نسبتا بزرگ به یک زن از یک‌شنبه هفته گذشته به تیتر یک رسانه‌های اصفهان تبدیل شده است؛ موضوعی که برای چندمین بار است که مشابه آن در ماه‌های اخیر در اصفهان و کشور رخ می‌دهد، باعث شد تا علاوه بر مقامات قضایی و انتظامی استان و کشور، کاربران فضای مجازی نیز نسبت به آن واکنش جدی نشان دهند و خواستار برخورد جدی با سگ‌گردانی شدند؛ این موضوع به حدی در فضای مجازی برای کاربران اهمیت پیدا کرد که دومین هشتگ پرکابرد توییتر در روز گذشته به عنوان «#اون_روی_سگ_بازی» اختصاص پیدا کرد.

مصدوم این حادثه خانم بارداری است که در یکی از محلات ملک‌شهر اصفهان در حالی که با خواهران خود در حال پیاده‌روی بوده مورد حمله یک سگ خانگی قرار می‌گیرد که در نتیجه آن پزشکان احتمال دادند جنین این مادر زودتر از زمان مقرر و در هشت ماهگی به دنیا بیاید.

حالا بعد از گذشت یک هفته از ماجرا بامداد دیشب نوزاد این خانم باردار حدود یک ماه زودتر از موعد مقرر به جهت آسیب‌ها و استرس ناشی از این اتفاق به دنیا آمد؛ البته جای امیدواری است که حال عمومی محمدهادی خوب است، اما در پی این اتفاق امکان کامل شدن و حق طبیعی رشد را برای یک ماه از دست داده است و تبعات آینده این موضوع، بدون شک به خاطر عدم اجرای قانون و اهمالی است که مسؤولان متولی نسبت به زیاده‌خواهی‌های برخی از صاحبان زندگی‌های لاکچری خواهد بود.

هزینه‌های میلیونی برای اصلاح و غذای سگ!

نکته حائز اهمیت اینجاست در حالی لاکچری باز‌ها برای غذا و اصلاح سگ در ماه ۲ تا ۶ میلیون تومان در ماه هزینه می‌کنند که سایر هزینه‌های آن را مردمی باید پرداخت کنند که متحمل آسیب‌های اجتماعی ناشی از سگ‌گردانی در اماکن عمومی و حمله سگ به کودکان و زنان هستند.

این اتفاق به نوعی تکرار ماجرای ۲۳ آذر ۹۷ بود که خبر حمله چند سگ به یک دختربچه در تهران خبرساز شد و مردم در مطالبه‌ای جدی در قالب سامانه «فارس من» ابتدا تحت عنوان «قدغن کردن ورود سگ به مکان‌های عمومی» و اخیرا تحت عنوان «چرا قانون ممنوعیت ورود سگ به اماکن عمومی را اجرا نمی‌کنید؟» از مسئولان خواستند تا با وضع قوانین بازدارنده و محدودکننده مانع از تکرار چنین حوادث دلخراشی شوند.

ماجرا‌هایی که تکرار می‌شوند و مسؤولانی که جا خالی می‌دهند

اما هنوز حمله سگ در لواسان به کودکان در بین اخبار گم نشده بود که حمله یک سگ به چند زن از جمله یک خانم باردار در اصفهان مطرح شد؛ اوضاع وخیم این مادر باردار بار دیگر این سوال را در ذهن‌ها ایجاد کرد که تا چه زمانی مردم باید تاوان نبود قانون یا عدم اجرای کامل آن در مورد نگهداری از سگ در خانه را تحمل کنند. متولیان این امر تا چه زمانی قرار است از این مسؤولیت سرباز بزنند و اتفاق‌های ناگوار بعدی چه کسانی را درگیر خواهد کرد.

در روز‌های اخیر فرمانده نیروی انتظامی استان اصفهان دستور پیگیری شکایت خانواده خانم باردار و جنبه عمومی این جرم را صادر کرده است؛ تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز طی تماس‌هایی با خانواده این خانم، پیگیر جزئیات این حادثه برای تذکر به وزیر کشور بوده‌اند. پیش از این نیز سخنگوی دستگاه قضایی، دادستان عمومی و انقلاب اصفهان و فرمانده نیروی انتظامی شهرستان اصفهان از برخورد قانونی با کسانی گفتند که با آوردن سگ به مکان‌های عمومی بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تهدید می‌کنند. موضوعاتی که تقریبا در ماجرای لواسان هم رخ داد، اما عدم اقدام عملی بازدارنده از سوی مسؤولان، زمینه‌ساز اتفاق ناگوار دیگری در این زمینه شد.

محسن لعلی، متخصص روانشناسی بالینی و روانشناس کودک و نوجوان در خصوص پیامد‌های حمله حیواناتی همچون سگ به کودکان اظهار کرد: ما چنین مواردی را تحت عنوان «اختلال استرس پس از سانحه» مورد بحث قرار می‌دهیم.

مشکلات جسمی و روان، آثار حمله سگ

این روانشناس کودک و نوجوان افزود: کودکی که حوادثی همچون حمله سگ را تجربه می‌کنند، ممکن است برخی علائم جسمانی و روان‌شناختی را تجربه کنند؛ تپش قلب، مشکلات تنفسی و تعریق از جمله پیامد‌های جسمی چنین اتفاقاتی هستند.

وی تصریح کرد: اضطراب اجتماعی مهم‌ترین عارضه روحی چنین حوادثی می‌تواند باشد به این صورت که کودک دیگر از مراقبش جدا نمی‌شود و همیشه به والدینش می‌چسبد و اگر مثلاً به مهدکودک می‌رفته دیگر نمی‌رود.

لعلی ادامه داد: اختلال در خواب و دیدن کابوس از دیگر مشکلاتی است که کودکان مورد حمله قرار گرفته ممکن است دچار شوند که باید نسبت به درمان آن‌ها اقدام کرد.

افسردگی در کمین افرادی که موردحمله حیوانات واقع شده‌اند

این استاد دانشگاه با بیان این که افسردگی از دیگر پیامد‌های بلندمدت این حوادث است، خاطرنشان کرد: حتی ممکن است کودک دچار «ترس خاص» شود، برای مثال کودک از هر نوع موجودی ترس دارد.

وی در مورد ریشه‌های نگهداری حیوانات در خانه عنوان کرد: یکی از دلایلی که افراد به دنبال استفاده از حیوانات خانگی می‌روند، دلبستگی‌های ایمن و حمایت اجتماعی لازم را تجربه نکردند، برای مثال فرزندی که از طرف والدین عاطفه لازم را دریافت نکرده به دنبال حیوانات می‌رود.

لعلی با بیان این که حیوان خانگی باید متناسب با فرهنگ باشد، تاکید کرد: با توجه به فرهنگ ما که سگ را نجس می‌داند و عرف جامعه نیز نگاه خوبی به سگ ندارد، نگه‌داشتن حیوانی مثل سگ در منازل مخصوصاً خانه‌های آپارتمانی همسایه آزاری را به دنبال دارد.

متخصص روانشناسی بالینی با اشاره به پژوهش‌هایی که در این زمینه انجام داده اذعان داشت: بررسی‌های ما نشان داد در کشوری مانند آمریکا به اندازه جمعیتشان سگ و گربه دارند و در کمال تعجب شنیده می‌شود که حتی ارث هم به آن‌ها تعلق می‌گیرند! اما قطعاً فرهنگ، عرف و قوانین ما متفاوت از کشوری مانند آمریکاست.

مادرانی که مورد حمله حیوانات قرار می‌گیرند، سریعاً به مرکز بهداشت مراجعه کنند

«عاطفه صالحی» کارشناس ارشد مامایی جامعه‌نگر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رابطه با حادثه پیش آمده برای مادر باردار اظهار داشت: با توجه به اینکه بارداری دوره حساسی است، هر حرکتی چه از لحاظ روحی و یا روانی روی جنین تأثیر خواهد گذاشت و باید توجه داشته باشیم که مادر در منزل و یا خارج از منزل با چه چیز‌هایی تماس دارد و چه آسیب‌هایی ممکن است به جنین وی وارد شود.

کارشناس ارشد مامایی جامعه‌نگر افزود: در طول دوران بارداری از تماس و نگهداری هرگونه حیوان اهلی و یا وحشی در منزل یا آپارتمان خودداری کنند و توجه داشته باشند که نباید هیچگونه تماسی با این حیوانات داشته باشند و اگر تماسی داشتند، باید به نزدیک‌ترین مرکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا اقدامات لازم برای آن‌ها انجام شود.

زایمان زودرس و خطرات آن برای مادر و جنین

وی ادامه داد: در اثر تماس با این حیوانات احتمال انتقال میکروب‌هایی مانند توکسوپلاسموز و اشرشیاکلی مادر و جنین را تهدید کرده و در صورت گازگرفتگی خطر ابتلا به هاری نیز برای مادر و فرزند وی وجود دارد؛ نکته دیگر این که ترس، وحشت و هرگونه استرس در اثر تماس ناگهانی و یا حمله این حیوانات باعث ایجاد استرس می‌شود و این استرس می‌تواند مادر را دچار زایمان زودرس و یا خونریزی و پاره شدن کیسه آب کند و باعث شود جنین این مادر باردار زودتر از موعد مقرر، متولد شود.

صالحی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم که اگر جنین زودتر از موعد به دنیا آمد، دچار کمبود‌ها و نارسایی‌هایی خواهد بود که وقت و انرژی و هزینه برای مادر و خانواده و سیستم بهداشتی و درمانی دارد.

کارشناس ارشد مامایی جامعه‌نگر بیان کرد: نوزاد نارس دچار کمبود‌هایی در بدنش است که ممکن است وی را در تنفس دچار مشکل کند و در تغذیه با شیر مادر نیز که برای نوزاد بسیار مهم است، وی دچار اختلال خواهد بود.

وی در پایان اظهار داشت: زایمان زودرس ممکن است باعث بستری شدن کودک نارس در بخش‌های ویژه بیمارستان‌ها در قسمت NICU شود.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار