کوروش زارعی در نشست خبری «تئاتر پیاده‌روی اربعین»:

همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین بین‌المللی می‌شود/ اجرای نمایش به زبان‌های مختلف

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از اجرای نمایش به زبان‌های مختلف خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین بین‌المللی برگزار می‌شود.
کد خبر: ۳۶۰۳۴۹
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲ - 02September 2019

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، نشست خبری «چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» و نمایش عاشورایی «غریبه شام» با حضور «کوروش زارعی» کارگردان و مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، برگزار شد.

زارعی در ابتدای این نشست، نمایش «غریبه شام» را سفارش شهرام کرمی مدیر مرکز هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دانست و اظهار داشت: در این نمایش خواستیم پرداختن به موضوع کربلا با مسائل روز همراه باشد؛ چراکه معتقدیم اگر بدون دغدغه‌های امروزی نمایش آیینی انجام شود، خیلی کم لطف خواهد شد به همین دلیل در این نمایش ما با یک قصه امروزی وارد تاریخ می‌شویم و عاشورا را با وضعیت امروز تطبیق می‌دهیم.

وی در توضیح قصه نمایش «غریبه شام» گفت: ما قصه این نمایش را با دختر یک خانواده مدافع حرم آغاز می‌کنیم. دختری که خیلی وابسته پدرش است و نزدیک به یک سال پدر به خانه بازنگشته و ماجرای این نمایش ادامه پیدا می‌کند که دختر دچار شک روحی می‌شود و نهایتاً متوسل به حضرت زینب (س) می‌شود و پس از ماجراهایی دختر به آرامش می‌رسد.

کارگردان نمایش «غریبه شام» تصریح کرد: می‌خواستیم این نمایش حرف امروزی هم بزند و به سوال‌هایی که مردم ما درباره جنگ سوریه مطرح می‌کنند به نوعی پاسخ دهیم. سوریه تنها کشوری بود که تا پایان هشت سال دفاع مقدس در کنار ما بود این درحالی است که تمام کشورهای عربی در کنار صدام بودند و هیچ کمکی به ما نکردند.

زارعی خاطرنشان کرد: سوریه، عراق و یمن همه بهانه است؛ چراکه تمام هدف استکبار، صهیونیست و آمریکا کشور ایران است. این امنیت و رفاه، نعمت‌هایی است که امروز متوجه آن نیستیم و اگر آن را از دست بدهیم، متوجه آن خواهیم بود. همین امروز ما در مرزها با گروه‌های مختلف تروریستی در حال مبارزه هستیم و ما در این نمایش سعی کرده‌ایم فقط روایتگر کربلا نباشیم؛ هرچند پرداختن به کربلا نیز یک نعمت بزرگ است.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به شرایط بد فرهنگی اشاره کرد و اظهار داشت: در حالی‌که مشکل اقتصادی داریم دشمن در اعتقادات جوانان ما نیز شک ایجاد می‌کند؛ البته بیش از مشکلات اقتصادی، با مشکل دزدی باورهای جوانان روبرو هستیم؛ دشمن سعی دارد جوانان را از دست ما بگیرد. سعی آن‌ها بر بی‌باور کردن جوانان و گسترش فساد اخلاقی است تا مملکت را از دست ما بگیرند. مشکل فرهنگی ما خیلی بیشتر از مشکل اقتصادی است؛ البته همه به مشکلات اقتصادی چسبیده‌اند. نان شب مردم مهم است؛ اما مشکلات فرهنگی، بیش از مشکل اقتصادی است؛ دشمن استعدادها و نابغه‌ای جوان را نابود می‌کنند و از این تریبون اعلام می‌کنم مسوولین به داد فرهنگ و هنر اسلامی برسید.

وی گفت: ما در دوران سخت تاریخی قرار داریم که امید است به سلامت مثل سختی‌های گذشته، از این مسیر عبور کنیم. نمایش «غریبه شام» حرف امروزی دارد و به مسائل پیرامونی ما در منطقه و جهان می‌پردازد و امید است مخاطبین از کارگردانی و بازیگری و مسائل مختلف آن استفاده کنند. این نمایش می‌خواهد سال ۶۱ هجری را با سال ۲۰۱۹ تطبیق دهد و بگوید همان انسان‌هایی که فجایع کربلا را رخ دادند، امروز نیز همان راه را ادامه می‌دهند.

زارعی در خصوص زمان این نمایش اظهار داشت: زمان این کار ۷۵ دقیقه است که ۳۵ بازیگر در آن ایفای نقش خواهند کرد و نمایش به نوعی زنانه است و دختربچه‌های کودک و نوجوان ایفاگر نقش‌های آن خواهند بود.

کارگردان نمایش «غریبه شام» در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره دوری این نمایش از کلیشه و شعارزدگی گفت: کلیشه و شعار همیشه بد نیست؛ سینمای هالیوود همیشه شعار و کلیشه در آثار داشته؛ لذا می‌توان گفت اگر شعار خوب دیده شود، برخی اوقات شعار خوب است. مثلا در تعزیه کلیشه‌هایی وجود دارد که طبیعی است، بلاخره نمادهایی وجود دارد که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد؛ لذا در تئاتر نیز نمی‌توانیم این کلیشه‌ها را حذف کنیم. ما در این نمایش با ویدیوآرت، تصاویری را از فتح‌های داعش نشان می‌دهیم و سپس وارد ماجرا می‌شویم که به گونه‌ای مبتکرانه است.

وی در ادامه این نشست به «چهارمین همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین» اشاره کرد و گفت: از سال ۱۳۹۵ که من مسؤولیت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری را پیدا کردم، حضور در مسیر پیاده‌روی اربعین دغدغه من بود و خواستیم در این حرکت آیینی یک حرکت فرهنگی داشته باشیم.

این هنرمند تئاتر افزود: در سال اول برگزاری این همایش فرهنگی ما با ۴۰ هنرمند موضوعات عاشورایی را با مولفه‌های مختلف انتخاب کردیم که با استقبال خوب مخاطبین روبرو شد. در سال‌های دوم و سوم به تجربیات خوبی رسیدیم و کار را در رشته‌های مختلف توسعه دادیم و تعزیه فارسی و عربی، موکب خوانی، تئاتر عربی را نیز اضافه و اجرا کردیم که خیلی استقبال گسترده‌تر شد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری خاطرنشان کرد: سال گذشته اتفاق جدیدی را به همایش تئاتر اربعین اضافه کردیم تا این اتفاق را بین‌المللی کنیم. سال گذشته در کنار زبان‌ عربی، زبان ترکی را نیز به کار اضافه کردیم و حتی در نقالی زبان انگلیسی را اضافه کردیم و امسال زبان اردو را برای زائران پاکستانی اضافه کرده‌ایم و از این جهت هنرمندان استان سیستان و بلوچستان را پای کار آوردیم؛ چراکه آن‌ها به زبان اردو آشنا هستند.

زارعی از انتشار فراخوان همایش تئاتر پیاده‌روی اربعین اشاره کرد و گفت: فراخوان این همایش روز گذشته منتشر شده و قیام عاشورا، فرهنگ عاشورا، انقلاب اسلامی، شخصیت امام حسین (ع)، مدافعان حرم، روایت‌های مربوط به پیاده‌روی اربعین موضوعات این همایش است.

وی ادامه داد: هزینه ایاب و ذهاب هنرمندان از مرز تا عراق را مرکز هنرهای نمایشی متقبل می‌شود. این اتفاق یک نذر فرهنگی است ولذا ما هزینه و کمک هزینه‌ای به هیچ گروهی پرداخت نمی‌کنیم؛ اما تمام هزینه‌های رفت و آمد را ما پرداخت می‌کنیم. تا پایان دوم مهر ماه آماده دریافت آثار گروه‌های نمایشی هستیم و ۱۸ مهر این جشنواره از مرز خسروی و شلمچه آغاز می‌شود و سپس وارد خاک عراق می‌شویم و این همایش تا ۲۴ مهرماه ادامه خواهد داشت و به روز اربعین ختم می‌شود.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار