در برنامه طرح اکسیر مطرح شد؛

تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی ـ ایرانی از آسیب‌های نداشتن سواد رسانه‌ای است

سیفیان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی ـ ایرانی ناشی از آسیب‌های نداشتن سواد رسانه‌ای است، گفت: یکی از راهکار‌های دشمن برای نفوذ در جامعه ایجاد خلل در سبک زندگی و تغییر هویت اسلامی ـ انقلابی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.
کد خبر: ۳۶۰۴۴۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۷ - 03September 2019

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، طرح اکسیر با همکاری سازمان نشر آثار و ارزش‌های مشارکت زنان در دفاع‌مقدس و فرهنگسرای عترت با حضور روح‌الله سیفیان دیروز (دوشنبه) در خانه فرهنگ «دردار» برگزار شد.

این برنامه با هدف ارتقاء سطح سواد رسانه‌ای خانواده‌ها در راستای خودکنترلی در برابر رسانه‌ها و آموزش مهارت‌های لازم به آن‌ها با موضوعات راهکار‌های شناسایی اخبار کذب، نحوه فعالیت موثر و کنش‌گری در فضای مجازی و پیشگیری از فریب در محیط برگزار شد.

سیفیان با بیان اینکه تغییر سبک زندگی و هویت اسلامی ـ ایرانی ناشی از آسیب‌های نداشتن سواد رسانه‌ای است، اظهار داشت: یکی از راهکار‌های دشمن برای نفوذ در جامعه ایجاد خلل در سبک زندگی و تغییر هویت اسلامی انقلابی با استفاده از ظرفیت فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی است.

سیفیان گفت: اگرچه تکنولوژی‌های جدید ارتباطی باعث رفاه و پیشرفت در امور روزمره شده است، اما نباید از آسیب‌های آن نیز غافل بود.

وی افزود: در تجربه‌های چند سال اخیر برخی آسیب‌ها و پیامد‌های منفی این فضا به وضوح قابل مشاهده است به گونه‌ای که باعث تسهیل انجام برخی اعمال مجرمانه و خلاف قانون شده است.

سیفیان با اشاره به آسیب‌های فضای مجازی و استفاده ناصحیح از اینترنت، گفت: اینترنت می‌تواند روی افکار و عواطف تاثیر بگذارد لذا ضروری است که نسل نوجوان و جوان ما نسبت به دنیای مجازی به بلوغ فکری برسند و با آموزش‌های مناسب ضمن مصونیت یافتن از آسیب‌های آن، سواد خود را نسبت به رسانه افزایش دهند.

سیفیان تصریح کرد: ترجیح استفاده از اینترنت به‌جای اولویت‌های دیگر زندگی، زمینه‌ساز اضطراب، تفکر‌های وسواسی، اختلالات عاطفی، کج‌خلقی، انزوای اجتماعی، عزت نفس پایین، افسردگی، گوشه‌گیری، از هم‌گسیختگی روابط اجتماعی، بی‌قراری و فقدان کنترل زمان می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سواد رسانه‌ای یک نوع درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می‌توان انواع رسانه‌ها و تولیدات آن‌ها را شناخت و از یکدیگر تفکیک و شناسایی کرد. مهارت‌های سواد رسانه‌ای به نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و همه افراد جامعه کمک می‌کند تا بتوانند یک مخاطب فعال، خلاق، گزینش‌گر و هوشمند و نه صرفا یک مصرف‌کننده ساده خام برای پیام‌های رسانه‌ای باشند.

سیفیان ادامه داد: رسانه ابزار ارتباط است و تعریف ساده آن وسیله‌ای است که فرستنده به کمک آن معنا و مفهوم مورد نظر خود را به گیرنده منتقل می‌کند به عبارت دیگر رسانه وسیله حمل پیام از فرستنده است.

وی با بیان اینکه رسانه از زبان اقناع استفاده می‌کند و روی قلب و مغز مخاطب کار می‌کند، اظهار داشت: بخش‌های خبری و بنگاه‌های رسانه‌ای سعی می‌کنند تا ما رویداد‌هایی که آن‌ها گزارش می‌کنند را بپذیریم. پیام‌های تبلیغاتی در تلاش هستند ما را متقاعد کنند که از محصول آن‌ها استفاده کنیم، کتاب‌ها، فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی همه مدعی بیان صداقت و درستی هستند و سعی دارند تا ما را به پیگیری خود ترغیب کنند؛ لذا با علم به این موضوع می‌توان سره را از ناسره تشخیص داد.

انتهای پیام/ 131

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار