علت هشدار «نصرالله» درباره خطر ترورهای صهیونیست‌ها برای اوضاع داخلی لبنان

استاد دانشگاه و تحلیلگر سیاسی لبنان با اشاره به هشدار اخیر «سید حسن نصرالله» درباره خطر پهپاد‌های رژیم صهیونیستی گفت: دبیرکل حزب‌الله روی این نکته تمرکز کرد که اسرائیل می‌تواند از طریق آن هرگونه ترور را مرتکب شود و اوضاع داخلی لبنان را به هم بریزد.
کد خبر: ۳۶۰۴۹۴
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۰ - 03September 2019

علت هشدار نصرالله درباره خطر ترورهای صهیونیست‌ها برای اوضاع داخلی لبنانبه گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس به نقل از «تسنیم»، «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب الله لبنان در سخنرانی اخیر خود که به مناسبت اولین شب ماه محرم ایراد کرد درباره ادامه حملات پهپادی رژیم صهیونیستی به لبنان هشدار داد و گفت: اگر اکنون در برابر پهپاد‌های اسرائیلی مقاومت نکرده و به تجاوزشان پاسخ ندهیم، باب ترور‌ها در لبنان باز خواهد شد؛ ترور‌هایی که به سادگیِ قبل قابل ردیابی و شناسایی نیست.

درباره سخنان دبیرکل حزب‌الله لبنان و نیز تحولات فلسطین اشغالی و نوع واکنش مقاومت به حملات پهپادی با «طلال عتریسی» تحلیل‌گر سیاسی و استاد دانشگاه لبنان گفت‌وگوی انجام دادیم که در زیر می‌آید:

سید حسن نصرالله در سخنرانی اخیر خود گفت که پهپاد‌های اسرائیلی راه قتل و ترور و تروریسم در عرصه لبنان را باز می‌کند؛ لذا نمی‌توان در قبال آن تسامح به خرج داد. با توجه به این خطرِ تهدید کنندهِ لبنان، آیا لبنانی‌ها امروز بیش از گذشته اجماع نظر دارند که حزب الله باید پاسخی به رژیم اسرائیل بدهد؟

سید حسن نصرالله با این سخن به برخی مواضع و اظهارات مطرح شده از طرف لبنانی‌ها و غیرلبنانی‌ها پاسخ داد که گفته بودند این پهپاد‌ها خطرناک نیستند و عملیاتی امنیتی یا انفجاری انجام نداده‌اند. سید حسن نصرالله توضیح داد که این پهپاد‌ها ممکن است اقدام به ترور کند. بررسی این پهپاد‌ها روشن کرد که حامل مواد منفجره بوده‌اند و در نتیجه خطر هستند و می‌توانند هر وقت وارد یک اتاق یا طبقه یا آپارتمان شده و منفجر شوند و کسی نفهمد که منبع آن چیست.

از این رو، دبیرکل حزب‌الله روی این نکته تمرکز کرد که این پهپاد‌ها خطرناک هستند و اسرائیل می‌تواند از طریق آن هرگونه ترور را مرتکب شود و اوضاع داخلی لبنان را برهم بزند و ممکن است که اتهام‌ها داخلی باشد و این امر باعث بی‌ثباتی شود. به همین دلیل سید حسن نصرالله این خطر را بزرگ دانست که باید با آن مقابله شود، زیرا نه فقط مقاومت بلکه همه لبنانی‌ها را تهدید می‌کند. این همان نکته اساسی بود که سید حسن نصرالله بیان داشت و می‌خواست آن را برای همگان توضیح دهد.

نکته دوم این است که دبیرکل حزب الله لبنان روی مواضع مثبت مسئولان لبنانی یعنی رئیس جمهور و رئیس مجلس نمایندگان تمرکز کرد. همه آن‌ها اجماع نظر داشتند که اقدام (رژیم اسرائیل) حمله و تعدی بوده و مستحق پاسخ است؛ خصوصا این حمله بدون هرگونه توجیهی انجام شده است؛ زیرا جبهه (نظامی) آرام بوده است. حمله و تعدی انجام شده است و این امر از نظر افکار عمومی لبنان مهم است؛ بنابراین مسئله مهم این است که در وهله اول اجماعی در بین لبنانی‌ها وجود دارد که باید به این تجاوزگری پاسخ داده شود و در وهله دوم این پهپاد‌ها ابزاری خطرناک هستند که می‌توانند در لبنان دست به ترور بزنند؛ لذا باید به این تجاوزگری پاسخ داده شود.

می‌دانیم که پرونده ترور «رفیق حریری» نخست وزیر اسبق لبنان همچنان باز است و باعث طرح اتهامات دوجانبه شده است. اگر ترور‌هایی که سید حسن نصرالله به آن اشاره کرد، توسط رژیم اسرائیل از طریق این پهپاد‌ها انجام شود؛ بدون اینکه اثر انگشتی یا رد پایی باقی بماند که این رژیم را در مظان اتهام قرار دهد، بی‌شک این امر می‌تواند عامل جدیدی برای طرح این اتهامات دوجانبه از سوی احزاب و جریان‌های لبنانی باشد که نمونه آن را در جریان ترور حریری شاهد آن بودیم. حال با این اوصاف، اگر جلوی چنین خطر احتمالی گرفته نشود، آیا ممکن نیست که آینده لبنان را تهدید کند؟

به همین دلیل سید حسن نصرالله واضح و صریح بود و گفت که این ترور‌ها می‌تواند توسط اسرائیل از طریق این پهپاد‌ها انجام شود و در نتیجه، ما وارد چرخه‌ای از اتهام زنی‌های داخلی شویم. از این رو لازم است که به وضعیت سابق بازدارندگی دوجانبه برگردیم. یعنی لازم است که به اسرائیل اجازه داده نشود که دوباره از این پهپاد‌ها برای تخریب وضعیت داخلی لبنان استفاده کند؛ بنابراین لازم است که به وضعیت بازدارندگی دوجانبه برگردیم که اسرائیل به طور کلی از هرگونه تهدید خواه مقاومت یا وضعیت داخلی لبنان دست بردارد.

می‌دانیم که رژیم اسرائیل در جنگ‌های سابق خود علیه لبنان از نیروی هوایی از جمله پهپاد‌ها برای جمع آوری اطلاعات و شناسایی جابجایی نیرو‌ها و نیز تعیین محل‌های سکو‌های پرتاب موشک‌ها استفاده می‌کرده است؛ براین اساس، اگر نیروی هوایی رژیم اسرائیل در هرگونه درگیری در آینده از گردونه خارج شود، می‌توان گفت که شکست آینده این رژیم به مراتب بیشتر از شکست سال ۲۰۰۶ میلادی آن خواهد بود؟

بله به طور قطع. اگر نیروی هوایی از گردونه خارج یا تضعیف شود، جنگ اسرائیل پایان خواهد یافت، زیرا نیروی زرهی اسرائیل شکست بزرگی در سال ۲۰۰۶ میلادی متحمل شد و نیروی هوایی به تنهایی در این نبرد به خاطر ویرانگری و قتل و قطع جاده‌ها و نظایر آن موثر بود. اگر نیروی هوایی اسرائیل از طریق توان مقاومت از گردونه خارج شود، این به معنای پایان اسطوره اسرائیل بزرگ خواهد بود.

می‌دانیم که رژیم اسرائیل جنایت‌های تروریستی زیادی از طریق ترور شمار زیادی از مسئولان لبنانی در دهه‌های گذشته مرتکب شده است. این عملیات تروریستی به طور معمول توسط مزدوران این رژیم در داخل لبنان انجام شده است، حال چرا تل‌آویو امروز تلاش می‌کند که این ترور‌ها را از طریق پهپاد انجام دهد؟ آیا دستگاه اطلاعات لبنان تلاش‌های رژیم اسرائیل برای جذب مزدوران را خنثی کرده است یا اینکه مرحله جدید نیازمند استفاده از تکنولوژی جدید است؟

اولا خود این پهپاد‌ها هم در ماموریت خود شکست خوردند. شاید عنصر تصادف با انفجار پهپاد اول و ساقط شدن پهپاد دوم حامل مواد منفجره در این امر موثر بود، اما اسرائیل امروز به خاطر این تحول فناوری و استفاده از این پهپاد‌ها نیازی ندارد که یک جاسوس بیاید و بمب یا بسته‌ای انفجاری را در نزدیک خانه یک فرمانده یا در خودروی یک فرمانده امنیتی یا نظایر آن کاربگذارد. اسرائیل می‌تواند جاسوس‌ها را از راه دور وارد کند، اما این پهپاد‌ها ماموریت را انجام می‌دهند.

خطر این پهپاد‌ها و تمرکز سید حسن نصرالله روی این خطر از اینجا ناشی می‌شود. این امر شرایط را برای اسرائیل فراهم می‌کند که جاسوس به هدف نزدیک شده و، اما با فاصله قرار بگیرد تا سپس پهپاد برای هدف قرار دادن فرد مورد نظر وارد عمل شود؛ بنابراین استفاده از این پهپاد‌ها از یک سو باعث نگرانی اسرائیل است، زیرا جاسوس به هدف نزدیک می‌شود، اما از طرف دیگر بهره گیری از تحول تکنولوژی به شمار می‌رود.

متاسفانه همیشه به سکوت کشور‌های عربی درقبال هر گونه تجاوزگری رژیم اسرائیل به لبنان عادت کرده‌ایم. ما این موضوع را به طور مشخص در چند روز گذشته نیز شاهد بودیم، زیرا کشور‌های عربی به جز سوریه این تجاوز آشکار رژیم اسرائیل به منطقه جنوبی بیروت با پهپاد‌ها را نه تنها محکوم نکردند بلکه برعکس به محض اینکه سید حسن نصرالله تاکید کرد که حزب الله به این تجاوزگری پاسخ خواهد داد، ماشین و امپراطوری تبلیغاتی دشمن علیه محور مقاومت به راه افتادند و فریاد زدند که حزب الله می‌خواهد ملت لبنان را به گروگان بگیرد و در صورت پاسخ به حملات رژیم اسرائیل، لبنان و منطقه را در معرض خطر قرار خواهد داد. شما چطور این مواضع حامی تجاوزگری رژیم اسرائیل را تفسیر می‌کنید؟

برخی کشور‌های عربی و کشور‌های عرب خلیج (فارس) درحال عادی سازی علنی روابط خود با اسرائیل هستند. آن‌ها برای تشکیل ائتلافی امنیتی و سیاسی با اسرائیل در مقابل ایران و هم پیمانانش تلاش می‌کنند. از این رو، جای تعجب ندارد که برخی مسئولان کشور‌های عرب حوزه خلیج (فارس) و ماشین تبلیغاتی آن‌ها اینگونه موضعگیری کرده و اسرائیل و تجاوزگری علیه حزب‌الله و مقاومت را تایید کنند. این چیز جدیدی نیست. مصاحبه‌های رسانه‌ای علنی شده است. عادی‌سازی اقتصادی روابط از چندین هفته پیش در بحرین انجام شد. سخن از (طرح سازش آمریکایی موسوم به) معامله قرن و مشارکت و حمایت مالی این کشور‌ها از آن برای پایان دادن به مسئله فلسطین در میان است. از نظر من، همه این‌ها خطرناکتر و بزرگتر از محکوم نکردن تجاوزگری اسرائیل است، زیرا این کشور‌ها بسیار از مسئله فلسطین دور افتاده‌اند و در عوض بسیار به موضع اسرائیل و روابط با آن نزدیک شده‌اند.

انتهای پیام/ 113

نظر شما
پربیننده ها