عضو کمیسیون انرژی مجلس در گفت‌وگو با دفاع پرس مطرح کرد؛

راه حل کاهش وابستگی کشور به درآمد‌های نفتی

اسدالله قره خانی به راه حل‌های کاهش وابستگی درآمدهای عمومی کشور به فروش نفت اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت در تلاشند تا به‌ گونه‌ای شرایط را مدیریت کنند که اقشار ضعیف بیش از این دچار آسیب نشوند.
کد خبر: ۳۶۰۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۵ - 06September 2019

کاهش وابستگی درآمدهای نفتی از طریق اصلاح ساختار اقتصادیاسدالله قره خانی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، در خصوص تلاش دشمنان برای تضعیف توان اقتصادی از طریق مانع تراشی برای صادرات نفت کشورمان اظهار داشت: یکی از اقدام مهم و اساسی که باید بیش از هر زمان به آن رسیدگی و توجه کنیم، خارج کردن اقتصاد کشور از صادرات نفت است؛ چراکه اگر وضعیت اقتصادی ما در گرو فروش صادرات نفت باشد، به واسطه اقدامات دشمنان، متحمل خسارات خواهیم شد.

این مقام مسوول با بیان اینکه امروز حوزه اقتصادی کشورمان جزو مسائلی است که دشمنان درصدد هستند از آن به عنوان حربه‌ای علیه نظام استفاده کنند، افزود: در عرصه اقتصاد خرد و کلان باید از نظریه اقتصاددانان بهره ببریم؛ چراکه از این طریق می‌توانیم زیرساخت‌ها را اصلاح کرده و آثار مخرب ناشی از تحریم‌های آمریکا را به میزان قابل توجهی کم کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم در این چند سال به سیاست‌گذاری‌هایی که از سوی مجلس در زمینه استخراج نفت و امثال آن بوده، توجه کنیم، در‎می‌یابیم پول نفتی که از طریق واردات به کشور می‌آید، نتوانسته نتیجه مطلوبی در سیاست‌گذاری‌های اقتصادی ما داشته باشد؛ لذا یکی از راهکارهای اساسی در رونق بخشیدن به اقتصاد، عدم وابستگی به درآمدهای نفتی است.

وی با اشاره به سرمایه‌های انسانی و متخصصان و نخبه‌های اقتصادی حاضر در کشور تاکید کرد: ما برای اینکه بتوانیم به پیشرفت‌های قابل توجهی در تمام عرصه‌ها دست پیدا کنیم، باید از ثروت‌های انسانی بیش از هر زمان دیگر، بهره‌مند شویم. وضعیت نامساعد کشور در حوزه اقتصادی بهبود می‌یابد اگر از توانایی و تحلیل‌های اقتصاددانان بیش از گذشته استفاده کنیم.

قره خانی گفت: منتقدان بر این باورند که نمایندگان مجلس در برخی از موارد دچار روزمرگی شده و نسبت به برخی موارد کلان کشور توجه چندانی ندارند؛ لذا استفاده از نظر کارشناسان اقتصادی می‌تواند بر این روزمرگی تاثیر گذاشته و اقتصاد کشور را که اکنون به حربه ای برای دشمن تبدیل شده را نجات دهد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این نکته که رفع مشکلات اقتصادی مردم باید دغدغه‌های اصلی مسئولان باشد، گفت: ما مردمی داریم که همواره در تمام عرصه‌های مهم کشور حضور پیدا کرده و همین حضور مقتدرانه باعث عقب‌نشینی بدخواهان و معاندان نظام از اهداف شومشان شده و این وظیفه مهم مسئولان است که با تدبیر و تلاش جدی برای رفع معضلات معیشتی آن‌ها برنامه‌ریزی کرده و اقدام کنند؛ لذا تمام توجه نمایندگان مجلس تصویب نهایی لایحه بودجه‌ای است که بتواند در بهبود وضعیت معیشتی مردم موثر و کارآمد باشد.

نماینده مردم شهرستان علی آباد کتول در مجلس شورای اسلامی بر هدفمند کردن پرداخت یارانه انرژی به عنوان یک ضرورت اساسی تأکید کرد و گفت: سالانه حدود 980 هزار میلیارد تومان یارانه انرژی در بخش‌های آب، برق، گاز، بنزین و گازوئیل پرداخت می‌شود که سهم عمده‌ای از آن به صورت پنهان است.

وی با اشاره به فرهنگ‌سازی در بین مردم برای میزان بهره‌مندی آنان از سهم یارانه‌های انرژی، اظهار داشت: باید در این زمینه سازو کارها به‌گونه‌ای تدوین و اجرایی شود تا هر کدام از قشرهای جامعه براساس درآمد و میزان مصرف‌شان از یارانه انرژی بهره‌مند شود.

این مقام مسوول بیان اینکه دولت باید در سیاست‌های پرداخت یارانه انرژی تجدیدنظر کند، تصریح کرد: امیدواریم در سال آینده با همت دولت و کمک مجلس، پرداخت یارانه انرژی ساماندهی شده و نحوه پرداخت آن نیز مورد بازنگری قرار گیرد.

قره خانی همچنین به موضوع کاهش وابستگی درآمدهای عمومی کشور به فروش نفت در قالب طرح جامع تغییر ساختار بودجه اشاره کرد و گفت: مجلس و دولت در تلاش‌اند تا به‌گونه‌ای شرایط را مدیریت کنند که مردم، به‌ویژه اقشار ضعیف بیش از این آسیب نبینند.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار