داود آقایی:

مردم ترکیه، با شیوه دولت اردوغان نسبت به سوریه اعتراض دارند/ القصیر شریان حیاتی مخالفان سوریه بود

کارشناس مسائل سیاسی و حقوق بین الملل، در خصوص حوادث اخیر میدان «تقسیم» گفت: ترکیه ای که مدعی بود که می خواهد الگوی دموکراسی خواهی در بین کشورهای اسلامی و منطقه باشد، خودش با موضوع خشونت طلبی روبرو شده که این موضوع برای خیلی ها دور از انتظار بوده است.
کد خبر: ۳۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۶ - 08June 2013

مردم ترکیه، با شیوه دولت اردوغان نسبت به سوریه اعتراض دارند/ القصیر شریان حیاتی مخالفان سوریه بود

داود آقایی در گفت وگو با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: مردم ترکیه وقتی حرکات ناشایست و خشونت آمیز از سوی پلیس را دیدند و وقتی مشاهده کردند که اردوغان قصد عقب شینی ندارد، تلاش کردند که حمیت و وحدت خودشان را بیشتر کنند و به میدان بیایند و درحال حاضر 10 روز این وضعیت ادامه دارد و طبیعتا دولتمردان ترکیه باید از وضعیت های مشابه درکشورهایی مثل مصر، تونس و لیبی درس عبرت بگیرند و به این باور برسند که قدرت مردم فراتر از قدرت هر گروه وجریانی است و باید دولتمردان بدانند که باید با مردم همراه باشند.

وی اظهار داشت: در ترکیه ما چه بخواهیم چه نخواهیم، فرآیند دموکراسی خواهی سالهاست که دنبال می شود و مراحل پیشرفت را درجامعه ترکیه به همراه داشته است اما بدیهی است جریانات نشان می دهد مخالفت هایی هست و مردم از برخی عملکردهای دولت ترکیه ناراضی هستند.

آقایی درخصوص دیدگاه مردم ترکیه در قبال مسأله سوریه اظهار داشت: مردم ترکیه همان طور که در اعتراضات خود نشان داده اند، با شیوه دولت اردوغان نسبت به سوریه نیز اعتراض کرده بودند و در تظاهرات خود ، بخشی از این اعتراضات ناشی از رویکرد دولت اردوغان و دخالتهای ناروای وی در قبال مسأله سوریه بود، این ها همه موجب تحقیر مردم ترکیه شد و طبیعتا بخشی از عملکرد دولت ترکیه زیر سوال رفت.

وی درخصوص بحران سوریه و راهکار برای حل این بحران گفت: بحران سوریه از ابتدا تاکنون فراز ونشیب های زیادی داشته و از ماههای اولیه تا همین اواخر، پیروزی های زیادی نصیب گروههای معارض ودرگیر با دولت سوریه شده  است.

آقایی در ادامه افزود: به همین دلیل حامیان این گروهها از جمله آمریکاوکشورهای اروپایی و همچنین کشورهای حاضر  درمنطقه مثل عربستان، ترکیه و قطر در سایه پیروزی های میدانی گروههای معارض ، انتظار دارند که برگ برنده را در اختیار بگیرند و بر این باورند که پیروزی قطعی در سایه سقوط رژیم بشار اسد به دست می آید از این رو از  هر نوع کمک اعم از سلاح های پیشرفته نظامی ، کمکهای مالی وحمایت های همه جانبه خود کوتاهی نمی کنند.

این کارشناس مسائل بین المللی، اظهار داشت: لازم بود این فرایندها طی شود و نیروهای نظامی سوریه ونیروهای مردمی وارد میدان شوند و امتیازات از دست رفته را در مناطق مختلف به تدریج به دست بیاورندکه مهم ترین و سرنوشت ساز ترین این وقایع، آزادسازی القصیر بود.

وی گفت: همان طور که دولت سوریه نیز اعلام کرده بود، این نبرد ، نبرد سرنوشت است هم برای دولت سوریه وهم برای گروههای معارض چرا که القصیر پایگاه استراتژیک و یک شریان حیاتی بود .

آقایی به بحث برگزاری اجلاس ژنو 2 اشاره کرد وگفت: دولت سوریه می تواند در این اجلاس از طریق راهکارهای سیاسی، امتیازات لازم را بگیرد.

وی گفت: تا این مرحله لازم بود که اقدامات تاکتیکی ونظامی صورت بگیرد ولی از این به بعد، سوریه می تواند در اجلاس بین المللی حضور یافته و امتیازات لازم را از طریق گفتمان و راه حل سیاسی کسب کند.

این کارشناس مسائل بین المللی به نقش ایران در حل بحران سوریه اشاره کردوگفت: دولت جمهوری اسلامی ایران همواره حامی دولت و ملت سوریه بوده وهست  و چون دولت سوریه از متحدان استراتژیک جمهوری اسلامی ایران در منطقه بوده و هست، بی تردید اقتضا می کرد که ایران، کمکهای قبلی دولت سوریه را پاسخ بدهد و با حمایت از سوریه پل ارتباطی ایران وگروههای مقاومت حفظ شود.

وی با اشاره به اینکه هدف اصلی توطئه گران تنها سرنگونی بشار اسد نبوده، اظهار داشت:نیت اصلی، اعمال فشار بیشتر بر ایران و تنگ کردن حلقه های فشار علیه ایران و همچنین ایجاد فضای باز سیاسی و امنیتی برای رژیم صهیونیستی بوده و طبیعتا ایران، کمک های معنوی واقتصادی را در خدمت دولت سوریه قرار داده است وهمچنان این کمکها ادامه خواهد داشت.

آقایی در پاسخ به این سوال که مقاومت مردم سوریه در مقابل توطئه گران چه درسی برای ملت ایران دارد، اظهار داشت: مردم سوریه قبل از این موضوع، درس مقاومت و پایداری ایران در طول 8 سال دفاع مقدس و جنگ تحمیلی را از ایران فراگرفته بودند وشاید مردم سوریه و لبنان در سایه این مقاومت ها و الهام از پایداری ملت ایران، به مقاومت خود در برابر دشمنان ادامه می دهند که امید است زنجیره این مقاومت در منطقه توسعه بیشتری پیدا کند.

نظر شما
پربیننده ها