منصوری:

کسانی که تئوری توطئه را رد می‌کنند، استعمار پیر را نشناخته‌اند

معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: عده‌ای به دلیل نداشتن شناخت صحیح از استعمار می‌گویند «توطئه توهم است و بی‌خود گفته‌اند که دست‌های پنهان در صدد برهم زدن منافع ما و کسب منفعت خودشان هستند».
کد خبر: ۳۶۱۰۰۰
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۵ - 07September 2019

کسانی که تئوری توطئه را رد می‌کنند، استعمار پیر را نشناخته‌اندبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «جواد منصوری» معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی اظهار داشت: در میان مناطق مختلف دنیا، خلیج‌ فارس از موقعیت ویژه‌ای برخوردار است و به همین دلیل شاهد هستیم که در گذشته چند دولت اروپایی در خلیج فارس به رقابت با هم می‌پردازند و علاوه بر آن متوجه می‌شوند که ایران هم به دلیل موقعیت سوق‌الجیشی و استراتژیکش مورد توجه دولت‌های اروپایی قرار می‌گیرد و برای تسلط بر این منطقه نیز یک رقابت شروع می‌شود که این رقابت در نهایت منجر به حضور انگلیس به ویژه در زمان قاجار در ایران می‌شود که تا پیروزی انقلاب‌اسلامی ادامه پیدا می‌کند.

وی افزود: تاریخی که با حضور بریتانیا در ایران و خلیج فارس رقم می‌خورد، بسیار دردناک و در عین حال بسیار مهم است که با وجود تالیفات بسیار درباره آن هنوز برخی از اتفاقاتش ناگفته مانده است. متاسفانه در کشور ما اتفاقی رخ داده که بحث درباره استعمار و سابقه آن همیشه گنگ و بی‌نتیجه می‌ماند. لذا ما به یک دوره جامع استعمارشناسی نیاز داریم که تا کنون در این رابطه کار چندانی انجام نشده است.

معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی ادامه داد: برای همین در بررسی استعمار در ایران و منطقه خلیج‌ فارس همیشه تکیه بر معلول‌ها داریم و همیشه از رویکرد انگلستان صحبت می‌کنیم که با حضور در ایران چه کرد، اما به این نمی‌پردازیم، ریشه و دلیل حضور انگلستان و مسائلی که در کشور ما رقم زد، ناشی از چه بود؟ در حالی که قرآن درباره دشمن‌شناسی تکیه بر ریشه‌ها دارد و به دلایل اصلی و ویژگی‌ها می‌پردازد. لذا باز تاکید می‌کنم ما به طور جدی نیازمند استعمارشناسی هستیم.

جواد منصوری به «رادیو گفتگو» گفت: هنوز برخی به دلیل نداشتن شناخت درست از استعمار به ما می‌گویند توطئه توهم است و شما خیال می‌کنید و چنین نیست و بی‌خود گفته‌اند که دست‌های پنهان در صدد برهم زدن منافع ما و کسب منفعت خودشان هستند. از طرف دیگر باید دید که چرا استعمار انگلیس توانست برای مدت طولانی بر کشور ما سیطره بیافکند و کارهای بسیاری انجام دهد و منافع خودش را با غارت منابع ما تامین کند؟ در حالی ما در بررسی حضور بریتانیا در ایران سخن از این نکته به میان می اوریم که انگلیس آمد، آنچه خواست انجام داد و هرچه توانست با خود برد!

وی افزود: از آن طرف صحبت از این نیست که انگلیس چگونه توانست بیایید و منابع ما را غارت کند، در کشور ما رحل اقامت بیفکند و هر آنچه بخواهد انجام دهد، آیا در آن زمان مملکت صاحب نداشت؟ از نیرو و مدافع برخودار نبود؟ ارتش و دولت نداشت؟ مگر ما به چند رئیسعلی دلواری نیاز داشتیم تا این مملکت از چنگال و سیطره استعمار رها شود؟ چرا چنین بود؟ چرایی که هنوز به آن پاسخ درستی داده نشده است. با وجود این هزاران کتاب درباره زمان سیطره استعمار تالیف شده، اما نکته اصلی که چرایی حضور استعمار و سیطره‌اش بر ایران و از بین بردن یکی یکی قهرمانان مبارز و ضداستعمار به درستی کنکاش نشده است.

معاون مرکز اسناد انقلاب اسلامی گفت: آیا محققان و مورخان نمی‌خواهند به این چرایی، پاسخی درخور بدهند؟ دلیل این خودداری چیست؟ بعد از پیروزی انقلاب‌ اسلامی چه اتفاقی افتاد که جنگ تحمیلی به راه افتاد و عراق انقلاب نوپای ما را به میدان جنگی نابرابر کشاند؟ جنگی که با حمایت 35 دولت به راه افتاد اما در پایان نتوانستند به اهدافی که می‌خواهند دست پیدا کنند. باید دید چه اتفاقی افتاد که 150 سال استعمار هر کاری خواست در ایران انجام داد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی دستش از همه جا کوتاه شد.

انتهای پیام/ 151

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار