محمود فرهنگ:

تئاتر بعد از انقلاب کار خود را با نمایش مذهبی آغاز کرد

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان گفت: نمایش «نهضت حروفیه» اولین نمایشی بود که بعد از انقلاب روی صحنه رفت، در واقع تئاتر کار خود را با یک نمایش مذهبی آغاز کرد.
کد خبر: ۳۶۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷ - 07September 2019

تئاتر بعد از انقلاب کار خود را با نمایش مذهبی آغاز کردبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، محمود فرهنگ در خصوص تئاتر دینی و جشنواره تئاتر صاحبدلان، اظهار داشت: اولین نمایشی که بعد از تعطیلی سالن ها در کشور اجرا شد یک نمایش مذهبی بود. نمایش «نهضت حروفیه» نوشته شهید قشقایی اولین نمایش اجرا شده پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان با اشاره به این که فجر شاکله اصلی جشنواره های تئاتر ایران است، به برنامه پرده آخر رادیو گفتگو گفت: بیشترین نمایش‌های حاضر در دهه‌های اخیر محتوایی مربوط به دین و انقلاب اسلامی و شهدا داشته‌اند. پیروزی انقلاب اسلامی در ایران باعث شد تا مضامین دینی و آرمانی و انقلابی سرحوله کار هنرمندان قرار بگیرند.

محمود فرهنگ با اشاره به فعالیت های کانون تئاتر دینی در ایران، توضیح داد: این کانون در نهمین سال فعالیت خود به سر می‌برد. این کانون تا سال های گذشته تلاش می کرد تا موضوع جشنواره عاشورایی را به عنوان یکی از مهم‌ترین موضوعات تئاتر دینی معرفی کند.

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان با اشاره به روند تاریخی جشنواره های تئاتر فجر در کشور، عنوان کرد: در سی و سه دوره از جشنواره فجر به طور میانگین تا سال 1393 حدود 6 نمایش با موضوع دینی در این رویداد اجرا شده‌اند. در هر دوره از جشنواره فجر حداقل 65 اثر نمایشی به اجرا رسیده اند.

محمود فرهنگ با اشاره به این که جشنواره همیشه بُعد رقابتی دارد، اظهار داشت: جشنواره تئاتر صاحبدلان به دنبال رقابت نیست. گروه های مختلف شرکت کننده در جشنواره صاحبدلان می توانند پس از مرحله بازخوانی و تایید شدن در هیات انتخاب نمایش های خود را در شهرهای مختلف ایران به روی صحنه ببرند.

دبیر جشنواره تئاتر صاحبدلان ادامه داد: فیلم‌های به جا مانده از نمایش های اجرا شده در شهرستان‌ها مورد بررسی جشنواره صاحبدلان قرار می گیرند و بر اساس مقررات کمک های مالی و حمایتی به نمایش ها تحویل داده می شوند.

فرهنگ با تشریح رویکرد دینی جشنواره تئاتر صاحبدلان، توضیح داد: مراد این جشنواره از دین، دینی است که ریشه در غیب دارد و بر وحی استوار است و خداوند آن را توسط پیامبران از زمان آدم تا خاتم بر بشر عرضه کرده است. جشنواره تئاتر صاحبدلان قرآن را معیار و ملاک عملکرد خود قرار داده است.

وی با اشاره به این که به صلیب کشیدن شدن حضرت مسیح در قرآن نیامده است، عنوان کرد: جشنواره تئاتر صاحبدلان نمی‌تواند صحنه یا موضوعی از به صلیب کشیدن شده حضرت عیسی (ع) را به نمایش بگذارد، چرا که این موضوع مورد تایید قرآن نیست. نجات دادن افرادی که در حال غرق شدن هستند، باید مهم ترین هدف از اجرا و تولید تئاتر دینی باشد. هر فعال تئاتر دینی باید با رعایت چهار اصلی شستشو، رُفت و روب، گفت و گو و جستجو در این حوزه فعالیت کند.

 در ادامه یداله وفاداری کارگردان تئاتر نیز با اشاره به این که فعالیت تئاتر دینی باید از نظر جسم و روح طاهر باشد، گفت: تئاتر دینی باید بتواند با تکیه بر محبت و صمیمیت با مخاطب خود وارد گفت‌و‌گو شود و از پرخاشگری پرهیز کند. جشنواره تئاتر صاحبدلان تلاش می‌کند تا شرکت کننده‌ها با رعایت چهار اصل مذکور در این رویداد حضور داشته باشند.

وفاداری با اشاره به این که مخاطبان تئاتر دینی محدود به یک قشر خاص نیستند، تصریح کرد: افراد دارای فضائل اخلاقی، افراد نیازمند به اصلاح فکری و رفتاری و افراد نیازمند به تغییر سه قشر مهم و مخاطب تئاتر دینی هستند.  هنرمند تئاتر دینی باید بتواند به واسطه نمایش خود مخاطب را مورد تایید و تصحیح و تغییر قرار دهد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار