گام دوم/ عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات:

برای اجرای بیانیه گام دوم باید گفتمان انقلاب اسلامی بازخوانی شود

توحید محرمی گفت: اگر بخواهیم بیانیه گام دوم را برای ۴۰ ساله دوم به خوبی به کار بگیریم، باید گفتمان انقلاب اسلامی را مورد بازخوانی قرار بدهیم. گفتمان انقلاب اسلامی چه مبانی داشته و از چه شعار‌هایی برخوردار بوده است؟
کد خبر: ۳۶۱۱۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۴ - 08September 2019

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، برنامه «سیاست‌نامه» با موضوع (تبیین بیانیه گام دوم انقلاب، بینش سیاسی در گام دوم انقلاب) با حضور توحید محرمی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات روانه آنتن شبکه رادیو گفت‌وگو شد.

توحید محرمی در این گفت‌وگو اظهار داشت: بینش سیاسی با شعار اتفاق نمی‌افتد، باید ساختار‌ها فراهم شود که این ساختار‌ها پس از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدی در کشور ما مهیا شده است. ضمن این‌که برای فعالیت سیاسی در کنار بینش سیاسی نیاز به نیروی جوان است که رهبری در بیانیه گام دوم ذکر کردند که ما سی و شش میلیون جوان داریم که باید از ظرفیت آن‌ها بهره گرفت.

وی افزود: همچنین بیش از ۱۴ میلیون جوان تحصیل‌کرده در جامعه داریم، از این میان بیش از ۶۰ درصد دانشجویان ما در دانشگاه‌ها دختران هستند و این اتفاق بسیار بزرگی است. منظور از اشاره به میزان تحصیل در میان جوان اخذ دانش برای داشتن بینش سیاسی است تا با تکیه بر بینش سیاسی فعالیت سیاسی شکل بگیرد؛ لذا مقدمات آگاهی‌بخشی در میان مردم روی داده و بر اساس آن بینش سیاسی شکل گرفته است تا مردم بتوانند با برخوداری از آگاهی فعالیت سیاسی کنند. در حالی در سفر‌های که ما به خارج از کشور داشتیم، جوانانی را دیدیم که حتی نتوانستند یک نشانی را به راحتی به ما بدهند، یعنی آن‌قدر جوانان آن طرف مرز‌ها خالی از ذهن هستند و گاهی لازم را نسبت به جامعه خودشان نداشتند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ادامه داد: اگر بخواهیم بیانیه گام دوم را برای ۴۰ سال دوم به خوبی به کار بگیریم، باید گفتمان انقلاب اسلامی را مورد بازخوانی قرار بدهیم. گفتمان انقلاب اسلامی چه مبانی داشته و از چه شعار‌هایی برخوردار بوده است؟ در شعار استقلال، آزادی، جمهوری‌اسلامی منظور از استقلال چه بوده است؟ در تحولات پس از پیروزی انقلاب اسلامی بحث امنیت روی داده و ما طی جنگ تحمیلی توانستیم از کشور به شکل فیزیکی دفاع کنیم، اما آیا در ابعاد دیگر نیز لازم است، چنین اتفاقی بیفتد؟ باید بگویم نیاز است که چنین رویکردی در سایر حوزه‌ها نیز اتفاق رخ دهد، در حوزه اقتصاد باید امنیت تکمیل شود و در مسائل فرهنگی نیز به همین شکل.

توحید محرمی گفت: به این شکل نیست که بگوییم در یک قسمت امنیتی روی داده و در سایر موارد نیاز نیست و آن‌را متوقف کنیم. در حال حاضر ما وارد مرحله دیگری شدیم، اما این مرحله، مرحله تعالی ما نیست. یک مرحله متعالی دیگر در پیش است که امیدوارم با کمک همه متفکران، اندیشمندان و دولتمردان وارد این مرحله به خوبی بشویم.

وی با اشاره به ضرورت داشتن بینش سیاسی افزود: ما بینش سیاسی برای ما ابزاری است که بتوانیم مسائل را تحلیل کنیم، تحلیلی که در آن پدیده‌ها و اجزای آن را تجزیه کنیم و وقتی نسبت به اجزاء و ارتباط میان آن‌ها شناخت پیدا کردیم، فهم درستی از آن پدیده پیدا کنیم که این فهم می‌تواند مقدمه تصمیم یا عمل سیاسی باشد، اما در این میان مشکلی در کشور داریم که باید آن‌را جدی بگیریم و آن توجه به سطح فلسفی جامعه است. اگر نسبت به آن بی‌توجه باشیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم که در سطح عمومی جامعه نظم و شفافیتی که در حوزه‌های مختلف مدنظر است، ببینیم.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: به نظرم آشفتگی در مفاهیم و تعاریف اغتشاش در اجرا ایجاد می‌کند، مساله‌ای که متاسفانه در دانشگاه و سطح حوزه‌ها به درستی تبیین نشده، برای مثال به درستی تبیین نشده که انسان مورد نظر انقلاب اسلامی چه انسانی است؟ هنوز درباره این موضوع گفت‌وگوی سنگین و دقیقی در جامعه روی نداده که یک تعریف دقیق‌تر از انسان ارایه شود و مطابق با این تعریف در اقتصاد، سیاست و حوزه‌های مختلف اجتماعی زیرساخت‌های موردنیاز برای جامعه را مشخص کنیم.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار