دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

حضور قدرتمند سپاه در دریا با بهره‌گیری از تجربیات دفاع مقدس

مجموعه اقدامات و تلاش‌هایی که پاسداران در دریا طی دوران دفاع مقدس انجام دادند، باعث شد تا نیرویی دریایی شکل بگیرد که در هیچ جای دنیا مشابه آن وجود ندارد.
کد خبر: ۳۶۱۱۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ مهر ۱۳۹۸ - ۰۵:۱۲ - 24September 2019

گروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس‌ـ رحیم محمدی؛ دوران دفاع مقدس درس‌ها و تجربیات بسیاری را برای نیرو‌های مسلح کشورمان در پی داشته است به گونه‌ای که می‌توان ادعا کرد پیشرفت‌های کنونی صنعت دفاعی کشورمان برگرفته از درس‌ها و تجربیات دفاع مقدس است؛ پیشرفت‌هایی که باعث شده دشمن پس از اتمام جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، در تحمیل جنگ دیگری به کشورمان تردید کند و به نوعی می‌توان ادعا کرد که تجربیات ذی‌قیمت دوران دفاع مقدس موجب ایجاد بازدارندگی دفاعی برای کشورمان شده است.

بر این اساس و با توجه به اینکه در هفته دفاع مقدس قرار داریم، مروری اجمالی بر فعالیت‌های نیروی دریایی سپاه در آن دوران خواهیم داشت.

تشکیل نیروی دریایی سپاه

عراق در طول جنگ تحمیلی بار‌ها منابع نفتی ایران را در خلیج فارس مورد تهاجم قرار داد و حتی کشتی‌های تجاری را که عازم ایران و یا از بنادر ایران به سمت دیگر کشور‌ها در حال حرکت بودند، مورد اصابت قرار می‌داد. این روند که از ابتدای جنگ توسط عراق آغاز شده بود تا انتهای جنگ ادامه داشت و ۴۱۱ فروند کشتی مورد حمله قرار گرفتند که ۲۳۹ فروند آن‌ها نفتکش بودند.

حضور قدرتمند سپاه در دریا ناشی از تجارب دفاع مقدس است

در چنین شرایطی که جنگ میان دو کشور در خلیج فارس در حال اوج‌گیری بود، امام خمینی (ره) در ۲۶ شهریور ۱۳۶۴ به واسطه شرایط موجود در صحنه نبرد خلیج فارس، طی فرمانی به محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه دستور تشکیل سه نیروی هوایی، دریایی و زمینی سپاه را صادر کردند؛ در پی این دستور، حسین علایی که فرماندهی «قرارگاه نوح» را برعهده داشت، به عنوان اولین فرمانده نیروی دریایی سپاه فعالیت خود را آغاز کرد؛ البته قرارگاه نوح پیش از آن برای انجام عملیات‌های زمینی تشکیل شده بود که بعد از صدور فرمان امام (ره) این قرارگاه از زمینی به دریایی تغییر مأموریت داد و متعاقب آن، سه منطقه دریایی سپاه نیز در بندر عباس، بوشهر و ماهشهر تشکیل و اولین تشکیلات دریایی سپاه بدین‌صورت راه‌اندازی شد.

تجربه اولیه حضور در دریا

آن زمان نیروی دریایی سپاه که نه تجهیزات مناسب و نه تجربه حضور در دریا را داشت، به واسطه حضور دشمن در دریا به ناچار مجبور شد برای مقابله با دشمن به تدریج تجهیزات و آموزش‌های دریایی را آن هم با قایق‌های بسیار معمولی فرا بگیرد؛ شناور‌های سپاه در آن زمان «رجیندر»، «لاور» و قایق‌های بادی بود، اما با همین وسایل ابتدایی، آرام آرام دریا را تجربه کرد.

حضور قدرتمند سپاه در دریا ناشی از تجارب دفاع مقدس است

نیروی دریایی سپاه با استراتژی استفاده از قایق‌های «اف‌.ای.سی.اف» موسوم به «عاشورا» و تعدای هم «بوک کامر» سوئیسی، نقش مؤثری در عملیات والفجر هشت، فتح اسکله «الامیه» و درگیری با ناو‌های آمریکا داشت به نحوی که توانست به تدریج به یک نیروی تأثیرگذار در خلیج فارس تبدیل شود؛ به بیان دیگر حضور نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس موجب شد تا صحنه درگیری‌ها در این منطقه به نفع ایران تغییر کند.

حضور قدرتمند سپاه در دریا ناشی از تجارب دفاع مقدس است

نیروی دریایی سپاه که در بدو تشکیل، هیچ‌گونه سلاح و تجهیزات مناسب با نبرد دریایی نداشت به ناچار به خلاقیت‌ها و ابتکارات متکی شد؛ در واقع هر فکری که به ذهن پاسداران می‌رسید را امتحان می‌کردند، البته چاره‌ای هم جز این نداشتند؛ لذا مجموعه این آزمون و خطا‌ها باعث شد تا به یک‌باره نیرویی دریایی شکل بگیرد که در هیچ جای دنیا مشابه آن وجود ندارد.

اصابت اهداف با موشک‌های بالستیک

اگر در دوران دفاع مقدس نیروی دریایی سپاه فقط از موشک‌های «کرم ابریشم» یا همان موشک‌های «۲HY» چینی که به لحاظ ساختاری از موشک‌های درجه سه و چهار محسوب می‌شوند، استفاده می‌کرد، اکنون آن موشک‌های سنگین جای خود را به موشک‌های هدایت‌شونده بسیار قدرتمند با برد‌های مختلف داده است به نحوی که می‌توانند اهدافی را در برد ۳۰۰ کیلومتری هم با موشک‌های کروز و هم با موشک‌های بالستیک مورد اصابت قرار دهند.

حضور قدرتمند سپاه در دریا ناشی از تجارب دفاع مقدس است

لذا آن نیروی دریایی با آن ابزار و امکانات، اکنون به نیرویی دریایی تبدیل شده است که در دنیا حریف و بدیلی ندارد؛ ابزار‌های آن زمان که عموماً دست‌ساز و بومی بود، امروز با استفاده از تکنولوژی‌های روز صاحب نیروی دریایی برخوردار از سریع‌ترین قایق‌های جنگی در کلاس‌هایی مانند «عاشورا»، «طارق» و «ذوالجناح» است.

حضور قدرتمند سپاه در دریا ناشی از تجارب دفاع مقدس است

بنابراین هم‌اکنون، نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس با آمادگی کامل و با برخورداری از تجهیزات بومی اعم از شناور، موشک، اژدر و... در منطقه حضور دارد و اجازه نمی‌دهد که بیگانگان در آب‌های تحت نظارت و تحت تسلط خود، حضور یابند و یا حتی چنانچه شناور‌های تجاری خارجی هم تخلفی انجام دهند، بدون توجه به پرچم برافراشته شده در کشتی، با آن برخورد قانونی انجام می‌دهند؛ مانند برخوردهایی که طی روزهای گذشته با نفتکش انگلیسی، کشتی‌های متخلف ماهیگیری و قاچاقچیان سوخت صورت گرفت.

انتهای پیام/ 231

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار